Gå till innehåll

Utforskaren visar inte alla foton i iPhone


Dimos
Gå till lösning Löst av Dimos,

Recommended Posts

Hej
I min iPhone har jag flera tusen foton i mappen Bilder. När jag kopplar mobilen till datorn med USB-kabel, för att överföra fotona till datorn, ser jag endast en bråkdel av dessa i utforskaren. Jag undrar bara varför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det blir ju bara en gissning men kan det tänkas att inte alla fotona fysiskt ligger i mobilen utan att de är synkade till iCloud eller någon annan molntjänst och för de flesta fotona är det bara en tumnagel som visas i mobilen?
Först när du öppnar dem i mobilen så laddas den fullständiga bilden ner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Cecilia sade:

Hej!

Det blir ju bara en gissning men kan det tänkas att inte alla fotona fysiskt ligger i mobilen utan att de är synkade till iCloud eller någon annan molntjänst och för de flesta fotona är det bara en tumnagel som visas i mobilen?
Först när du öppnar dem i mobilen så laddas den fullständiga bilden ner?

Hej.
Jag har säkerhetskopiering till iCloud i mobilen (Bilder och iCloud Drive är på).
Jag ser "alla" (de är över 13.000) i mappen Bilder och de visas snabbt när jag klickar på dem. Jag kan inte tro att de laddas från icloud så snabbt.
Problemet är att jag brukar kopiera de foton jag vill spara permanent till Onedrive och tar bort skräpet från mobilen.
Jag har kunnat göra det senast i början av maj, men nu ser jag inte ens de senaste fotona från mobilen i utforskaren. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Dimos sade:

Problemet är att jag brukar kopiera de foton jag vill spara permanent till Onedrive och tar bort skräpet från mobilen.

Är det inte enklare att installera OneDrive i mobilen och ladda upp önskade foton direkt därifrån i stället för att gå via datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Mikael63 sade:

Är inte "Bilder" ett samlingsnamn för flera kataloger, inklusive en katalog som faktiskt heter Bilder? Som i Samsungs "Galleri".

När jag fotar med min iPhone hamnar fotona på mappen Bilder. Där lagras dem i datumordning, som jag är inte nöjd med.
När jag kopierar de foton jag vill spara permanent till Onedrive i datorn, lagrar jag dem i mappar med årtal och månad (tex 2024-01, 2024-02) och därefter namnger jag fotona med plats och nummerordning. Mycket lättare att hitta, tycker jag.

Redigerad av Dimos
Förtydligande
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Cecilia sade:

Är det inte enklare att installera OneDrive i mobilen och ladda upp önskade foton direkt därifrån i stället för att gå via datorn?

Jag har OneDrive även i mobilen, som är spegelbild av Onedrive i datorn och cloud. 
Se även mitt svar till Mikael.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har du prövat att söka i Utforskaren utifall att det trots allt skulle vara så att det ligger bilder i någon annan mapp?

Apple skriver något om att använda en särskild app i datorn, se sidan https://support.apple.com/sv-se/HT201302 samt om att hämta bilderna i full upplösning från iCloud först. Se även https://support.apple.com/sv-se/guide/devices-windows/mchl4bd77d3a/windows om samma app.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
1 timme sedan, Cecilia sade:

Har du prövat att söka i Utforskaren utifall att det trots allt skulle vara så att det ligger bilder i någon annan mapp?

Apple skriver något om att använda en särskild app i datorn, se sidan https://support.apple.com/sv-se/HT201302 samt om att hämta bilderna i full upplösning från iCloud först. Se även https://support.apple.com/sv-se/guide/devices-windows/mchl4bd77d3a/windows om samma app.

Bra länkar. Jag hade också läst att iTunes kommer att ersättas delvis av 3 appar: Apple Devices, Apple Music och Apple TV.
Det som dock hjälpte just nu, utan att installera de 3 apparna, var att följa dessa instruktioner:
"Om du har aktiverat iCloud-bilder måste du hämta originalversionerna av dina bilder i full upplösning till din iPhone eller iPad innan du importerar dem till din pc.
På iPhone, iPad eller iPod touch: Tryck på Inställningar > [ditt namn] > iCloud > Bilder. Välj sedan Hämta och behåll original"


Så nu kan jag se och hantera alla foton som finns i mobilens Bilder! Jag ska nog också snart installera de 3 apparna, (även om jag inte behöver Music och TV) och jag hoppas att de fungerar bättre än iTunes!
Tack

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...