Gå till innehåll

Ren tråd ang Linux & Knoppix 5.0.1" eller "Ubuntu" på live-cd!


Gäst Malou

Recommended Posts

Hej Kalle!

Jag sak först och främst innan jag ska installera Linux Uppgradera mig till en Större Hårddisk på ca 200 GB innan jag installerar Linux. SuSE Linux som är den Version  jag har brännt ned på en DVD Skiva.

Ok.

Men var otroligt noga med vad du gör då du installerar Linux m.m. Läs/följ alla instruktioner/information m.m som Plun & Venoms & Vulfgar har postat här i tråden samt länkar m.m. Skriv gärna ut dem så du har tillgång till materialet då du skrider till verket  ;)

Lycka till

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 89
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Hej Kalle!
Jag sak först och främst innan jag ska installera Linux Uppgradera mig till en Större Hårddisk på ca 200 GB innan jag installerar Linux. SuSE Linux som är den Version  jag har brännt ned på en DVD Skiva.

Ok.

Men var otroligt noga med vad du gör då du installerar Linux m.m. Läs/följ alla instruktioner/information m.m som Plun & Venoms & Vulfgar har postat här i tråden samt länkar m.m. Skriv gärna ut dem så du har tillgång till materialet då du skrider till verket  ;)

Lycka till

MVH/Malou

Hej!

Malou.

Jag tar hjälp av en Nätverkstekniker som jobbar på Net IT Internet Solutions som heter Lars Olsson. för han har SuSE-Linux i sin dator på sitt jobb, så jag vill veta hur han har gått till väga innan jag ger mig in på detta spel. Så han får sy ihop en Beskrivelse innan jag bara installerar rätt upp och ned först. Här i Falun. Och det är en HP Maskin han har

Så det är lungt Malou.

Mvh: Kalle Nordin

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men enligt de instruktioner som jag ser att Plun lagt ang borttagandet av Vistan så ser det ut som att jag gjort rätt.

Men gjort är gjort och ingenting att göra någonting åt. Man lär av sina misstag (heter det ju)  ;)

Och det är väl inte enbart jag som har gjort misstag här ang Linux, finns säkerligen fler här  ;)

Hej

Burken jag kör just nu har jag varit illa ute med 2 eller 3 gånger....

1. Linux Redhat.....  innan man hittade fixboot.... ;)

2. 1 st transformationpack som totalt mosade allting...  :P

3. Labbade med keyloggers....  :P

Vete tusan vad som gick fel, får väcka min piratXP burk ock labba lite...

Den här gick det sämre för....han efterlyser sin baby "Frank"...

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=240730

"I was going to name him Frank"  :'(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men enligt de instruktioner som jag ser att Plun lagt ang borttagandet av Vistan så ser det ut som att jag gjort rätt.

Men gjort är gjort och ingenting att göra någonting åt. Man lär av sina misstag (heter det ju)  ;)

Och det är väl inte enbart jag som har gjort misstag här ang Linux, finns säkerligen fler här  ;)

Hej

Burken jag kör just nu har jag varit illa ute med 2 eller 3 gånger....

1. Linux Redhat.....  innan man hittade fixboot.... ;)

2. 1 st transformationpack som totalt mosade allting...   :P

3. Labbade med keyloggers....  :P

Vete tusan vad som gick fel, får väcka min piratXP burk ock labba lite...

Den här gick det sämre för....han efterlyser sin baby "Frank"...

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=240730

"I was going to name him Frank"   :'(

Hej Plun!

Härligt att höra att fler har varit ut på djupt vatten  ;D

Tror nog att jag skall ta med mig en burk hem från jobbet och sitta och labborera med den istället för och hålla på med den här nya fina burken  ::)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog att jag skall ta med mig en burk hem från jobbet och sitta och labborera med den istället för och hålla på med den här nya fina burken  ::)

Hej

Gamla piratburkar spelar det ingen roll om man blåser....

Är det någon som vet hur man trollar öven en CD iso fil till en DVD skiva...

dvs bootbar...  ???  (Ubuntus iso fil)

Slut på CD skivor... däremot massvis med DVD  skivor att bränna på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Plun!

Gamla piratburkar spelar det ingen roll om man blåser....

Gamla är de men de är inga piratburkar. Dessutom så kan jag lägga in min Win XP på den om så skulle vara eftersom jag har två lagliga licens/produktnycklar. Så den biten är det inga problem med  ;D

Är det någon som vet hur man trollar öven en CD iso fil till en DVD skiva...

dvs bootbar...    ???  (Ubuntus iso fil)

Försökte med det här själv då jag ville bränna in iso till en DVD men det fungerade inte. Skulle själv vilja veta hur man gör?!

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Kom och tänka på en sak.

Är det nödvändigt att ha ett operativsystem (ex: Win Xp) installerat på en burk där man eventuell skall lägga in Ubuntu eller något annat Linux system?

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Kom och tänka på en sak.

Är det nödvändigt att ha ett operativsystem (ex: Win Xp) installerat på en burk där man eventuell skall lägga in Ubuntu eller något annat Linux system?

MVH/Malou

Hej!

Malou.

Det är det jag håller på att ta reda på innan jag installerar SuSE-Linux DVDn, eller så jag Uppgraderar jag till en större hårddisk på 200 GB, som jag hade tänkt göra ändå, så det är lugnt Malou.

Så du behöver inte vara orolig för mig.

För den nya Hårddisken jag funderar på beställa ifrån DustinHome är helt tom på innehåll, så där tror inte jag skulle bekymmra mig alls, utan jag vill veta hur Lars Olsson på Net IT Internet Solutions AB här i Falun har gått till väga, eftersom han har en HP Datormaskin på sitt jobb, och det är han har SuSE-Linuxen på, så jag såg att där var det inga problem

Mvh: Kalle Nordin

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den nya Hårddisken jag funderar på beställa ifrån DustinHome är helt tom på innehåll, så där tror inte jag skulle bekymmra mig alls, utan jag vill veta hur min kompis på Net IT Internet Solutions AB här i Falun har gått till väga, eftersom han har en HP Datormaskin på sitt jobb, och det är han har SuSE-Linuxen på, så jag såg att där var det inga problem

Mvh: Kalle Nordin

Hej Kalle

Din kompis kanske inte vill ha sitt namn i ett forum inkl vart han jobbar...  ???

Sedan får man inte skriva sådant i "publika" forum utan någons tillstånd, samma sak med foton som laddas upp lite varstans... där måste man också ha tillstånd från de som är med på fotot.

Loggfiler kan också innehålla namn som gör att man kan ta reda på vem det är.

Många fyller ju i varifrån de kommer och via loggfilerna kan man då ofta se vem det är via tex hitta.se  :P

Du kan väl ändra hans namn till "kompis".....

http://www.datainspektionen.se/internet/index.shtml

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den nya Hårddisken jag funderar på beställa ifrån DustinHome är helt tom på innehåll, så där tror inte jag skulle bekymmra mig alls, utan jag vill veta hur min kompis på Net IT Internet Solutions AB här i Falun har gått till väga, eftersom han har en HP Datormaskin på sitt jobb, och det är han har SuSE-Linuxen på, så jag såg att där var det inga problem

Mvh: Kalle Nordin

Hej Kalle

Din kompis kanske inte vill ha sitt namn i ett forum inkl vart han jobbar...  ???

Sedan får man inte skriva sådant i "publika" forum utan någons tillstånd, samma sak med foton som laddas upp lite varstans... där måste man också ha tillstånd från de som är med på fotot.

Loggfiler kan också innehålla namn som gör att man kan ta reda på vem det är.

Många fyller ju i varifrån de kommer och via loggfilerna kan man då ofta se vem det är via tex hitta.se   :P

Du kan väl ändra hans namn till "kompis".....

http://www.datainspektionen.se/internet/index.shtml

;)

Hej!

Plun.

Jag skall väl använda ordet kompis i fortsättningen, men jag kände att blev tvungen att uppge vad han jobbade någondstans.

Mvh: Kalle Nordin

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall väl använda ordet kompis i fortsättningen, men jag kände att blev tvungen att uppge vad han jobbade någondstans.

Bra Kalle

Så här är då PUL lagen om det här.

Även namn är en personuppgift om man kan förstå vilken person man menar. Det kan ju finnas många som heter Erik Andersson. Skriver man Erik Johansson i Nv3a på Tallkotteskolan har man ju ringat in vem man menar och då blir det en personuppgift.

http://www.datainspektionen.se/internet/fragor/index.shtml

Men frågar du honom och han inte har något emot det så är det OK med personuppgifter.

Företagsnamn går bra enligt PUL.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men gjort är gjort och ingenting att göra någonting åt. Man lär av sina misstag (heter det ju)  Med glimten i ögat (blinkande)

Och det är väl inte enbart jag som har gjort misstag här ang Linux, finns säkerligen fler här  Med glimten i ögat (blinkande)

Varenda dag jag startar en linux burk gör jag något galet...men förhoppningsvis lär man sig så småningom. Jag tycker det är så himla knepigt att installera program eller plugins till webläsare etc. så misstagen blir många.

Jag har gjort ett otal installationer av Gentoo-linux och hittils har det bara fungerat en gång helt klanderfritt om man bortser från internethastigheten...

Kom och tänka på en sak.

Är det nödvändigt att ha ett operativsystem (ex: Win Xp) installerat på en burk där man eventuell skall lägga in Ubuntu eller något annat Linux system?

Nej, det är inte nödvändigt. Du måste göra iordning din hårdisk bara, så se till att planera din installation före du börjar. Läs igenom någon tegelsten eller en FAQ för det operativ du vill installera. När du vet vilka partioner du kommer att behöva är det bra att skapa dessa först och lägga in filsystemen (du kan alternera) beroende på prestanda för användandet och bootenheten filsystem.

Som sagt tidigare är det mycket att tänka på som man inte behöver göra i windows, men det är upplyftande när det fungerar tillslut :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men gjort är gjort och ingenting att göra någonting åt. Man lär av sina misstag (heter det ju)  Med glimten i ögat (blinkande)

Och det är väl inte enbart jag som har gjort misstag här ang Linux, finns säkerligen fler här  Med glimten i ögat (blinkande)

Varenda dag jag startar en linux burk gör jag något galet...men förhoppningsvis lär man sig så småningom. Jag tycker det är så himla knepigt att installera program eller plugins till webläsare etc. så misstagen blir många.

Jag har gjort ett otal installationer av Gentoo-linux och hittils har det bara fungerat en gång helt klanderfritt om man bortser från internethastigheten...

Kom och tänka på en sak.

Är det nödvändigt att ha ett operativsystem (ex: Win Xp) installerat på en burk där man eventuell skall lägga in Ubuntu eller något annat Linux system?

Nej, det är inte nödvändigt. Du måste göra iordning din hårdisk bara, så se till att planera din installation före du börjar. Läs igenom någon tegelsten eller en FAQ för det operativ du vill installera. När du vet vilka partioner du kommer att behöva är det bra att skapa dessa först och lägga in filsystemen (du kan alternera) beroende på prestanda för användandet och bootenheten filsystem.

Som sagt tidigare är det mycket att tänka på som man inte behöver göra i windows, men det är upplyftande när det fungerar tillslut :)

Hej!

Venoms.

Jag ska installera SuSE-Linux Versionen som är ett annat Operativsystem jämfört med det du använder, måste jag då ta först bort Windows XP SP2 på den Partition som ligger på runt ca 40 GB och den andra Partitionen som är på runt ca 35 GB där jag har Windows Vista Beta 2 på?

Hur brukar du göra då installerar en Linux Version på den Partition som du har t ex Windows XP SP2 på då?

Så att det inte blir pannkaka av alltihopa

Har du uppfattat mig korrekt rätt Venoms?

Mvh: Kalle Nordin

??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ta bort dina partitioner för att installera Suse. Se bara till att ha tillräckligt med utrymme ledigt så att du kan ändra storlek på partitionerna samt skapa nya för Suse i början av installationen. Det är en väldigt enkel process.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ta bort dina partitioner för att installera Suse. Se bara till att ha tillräckligt med utrymme ledigt så att du kan ändra storlek på partitionerna samt skapa nya för Suse i början av installationen. Det är en väldigt enkel process.

Hej!

Zop

Hur har du gjort då du lagt in SuSE-Linux Versionen?

Jag skulle vilja ha lite råd och tips innan jag sätter ingång.

Kan du skriva ihop en Beskrivelse åt mig då Zop?.

Mvh: Kalle Nordin.

??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Venoms!

Nej, det är inte nödvändigt. Du måste göra iordning din hårdisk bara, så se till att planera din installation före du börjar. Läs igenom någon tegelsten eller en FAQ för det operativ du vill installera. När du vet vilka partioner du kommer att behöva är det bra att skapa dessa först och lägga in filsystemen (du kan alternera) beroende på prestanda för användandet och bootenheten filsystem.

Som sagt tidigare är det mycket att tänka på som man inte behöver göra i windows, men det är upplyftande när det fungerar tillslut

Tack för svar  ;)

Den burken som jag kommer till att plocka hem hit från jobbet är det inte så noga med om det brakar ihop pga mig och min klantighet (bara till att börja om från början i sådan fall) ;D

Burkens innehåll är ca 130MB i ramen, hårddisken är på ca 10 GB, processorn är ca 300MHz, grafikkortet har jag tyvärr inte lyckats att få reda på likadant med ljudkortet.

Räcker det med en sådan burk eller är det för lite i den?

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Zop

Hur har du gjort då du lagt in SuSE-Linux Versionen?

Jag skulle vilja ha lite råd och tips innan jag sätter ingång.

Kan du skriva ihop en Beskrivelse åt mig då Zop?.

Mvh: Kalle Nordin.

??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

http://www.linuxguiden.se/wiki/index.php?t...allationsguider

Hej!

Zop.

Jag har varit in och titta på dessa installations guider.

Hur mycket plats behöver SuSE-Linux då?

Mvh: Kalle Nordin

:) :) :) :) :) :) :) ;D ;D ;D ;D ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Venoms!
Nej, det är inte nödvändigt. Du måste göra iordning din hårdisk bara, så se till att planera din installation före du börjar. Läs igenom någon tegelsten eller en FAQ för det operativ du vill installera. När du vet vilka partioner du kommer att behöva är det bra att skapa dessa först och lägga in filsystemen (du kan alternera) beroende på prestanda för användandet och bootenheten filsystem.

Som sagt tidigare är det mycket att tänka på som man inte behöver göra i windows, men det är upplyftande när det fungerar tillslut

Tack för svar  ;)

Den burken som jag kommer till att plocka hem hit från jobbet är det inte så noga med om det brakar ihop pga mig och min klantighet (bara till att börja om från början i sådan fall) ;D

Burkens innehåll är ca 130MB i ramen, hårddisken är på ca 10 GB, processorn är ca 300MHz, grafikkortet har jag tyvärr inte lyckats att få reda på likadant med ljudkortet.

Räcker det med en sådan burk eller är det för lite i den?

MVH/Malou

Den datorn går att använda - räcker och blir över för terminalläge, men det blir väldigt slött när du använder fönsterhanteraren som väl är Gnome eller KDE. Det finns ju snålare fönsterhanterare, många att välja på faktiskt. kanske du skulle testa Puppy-linux som Venoms tipsade om i en annan tråd? http://www.alltomxp.se/sajt/forum/index.ph...pic,3375.0.html Jag har bara testat den som live-CD ett par gånger på en gammal burk, men den verkar väldigt lovande så jag tänkte installera den senare.

Här är lite om fönsterhanterare:

http://www.linuxguiden.se/wiki/index.php?t...6nsterhanterare

http://www.granden.ws/

Det som främst kommer att dra ner hastigheten i din gamla burk är sannolikt RAM-minnet. Många kör linux på ganska enkla burkar, men med förhållandevis mycket RAM-minne. Men för teständamål och för att lära sej så gör ju inte segheten så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Vulfgar!

Hej Venoms!

Nej, det är inte nödvändigt. Du måste göra iordning din hårdisk bara, så se till att planera din installation före du börjar. Läs igenom någon tegelsten eller en FAQ för det operativ du vill installera. När du vet vilka partioner du kommer att behöva är det bra att skapa dessa först och lägga in filsystemen (du kan alternera) beroende på prestanda för användandet och bootenheten filsystem.

Som sagt tidigare är det mycket att tänka på som man inte behöver göra i windows, men det är upplyftande när det fungerar tillslut

Tack för svar  ;)

Den burken som jag kommer till att plocka hem hit från jobbet är det inte så noga med om det brakar ihop pga mig och min klantighet (bara till att börja om från början i sådan fall) ;D

Burkens innehåll är ca 130MB i ramen, hårddisken är på ca 10 GB, processorn är ca 300MHz, grafikkortet har jag tyvärr inte lyckats att få reda på likadant med ljudkortet.

Räcker det med en sådan burk eller är det för lite i den?

MVH/Malou

Den datorn går att använda - räcker och blir över för terminalläge, men det blir väldigt slött när du använder fönsterhanteraren som väl är Gnome eller KDE. Det finns ju snålare fönsterhanterare, många att välja på faktiskt. kanske du skulle testa Puppy-linux som Venoms tipsade om i en annan tråd? http://www.alltomxp.se/sajt/forum/index.ph...pic,3375.0.html Jag har bara testat den som live-CD ett par gånger på en gammal burk, men den verkar väldigt lovande så jag tänkte installera den senare.

Här är lite om fönsterhanterare:

http://www.linuxguiden.se/wiki/index.php?t...6nsterhanterare

http://www.granden.ws/

Det som främst kommer att dra ner hastigheten i din gamla burk är sannolikt RAM-minnet. Många kör linux på ganska enkla burkar, men med förhållandevis mycket RAM-minne. Men för teständamål och för att lära sej så gör ju inte segheten så mycket.

Ok tack för svar  ;)

Men då pluggar jag in mer RAM-minnen i den så jag kommer upp i ca 512 MB (borde räcka) eller?

Kanske borde ta en större hårddisk också när jag ändå är i farten  ;D

Tack för tipset ang Puppy-linux, skall kika även på denna.

Just nu så är jag inne på Knoppix 5.0.1 som jag hört talas om mycket bla från dig, man kan tydligen ha den till mycket bla om det uppstår problem med en XP-maskin (om jag inte missminner mig). Skall läsa på mer  ;)

Tack för hjälpen  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hittade denna sidan för att testa vilken dist man kan passa ihop med

http://www.zegeniestudios.net/ldc/

fast riktigt alla är ju inte med förstås ... men dom flesta stora är ju med, så det räcker nog.

Knoppix live-CD är perfekt när man behöver rätta till problem och rädda filer osv. Det funkar iofs kanske lika bra även med andra. Knoppix och Ubuntu/Kubuntu bygger på på samma dist från början, nämligen Debian, så det bör finnas många likheter (har inte själv testat Ubuntu/Kubuntu ännu), fast själva Debian lär vara lite krångligare att installera. det är dock inte krångligare än att jag lyckats med det, tyvärr har den datorn rasat för ett tag sen pga hög ålder.

Jag tror det är bra att bränna flera live-CD med olika distar och testa sej fram till vilken man själv - och datorn - trivs bäst ihop med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hittade denna sidan för att testa vilken dist man kan passa ihop med

http://www.zegeniestudios.net/ldc/

Jag tror det är bra att bränna flera live-CD med olika distar och testa sej fram till vilken man själv - och datorn - trivs bäst ihop med.

Hej

Om man svarar guiden som frågorna ställts i tråden får man upp det här.... ;D

We found the following perfect match(es):

Ubuntu

Homepage: http://www.ubuntulinux.org/

Screenshots: Click to view screenshots of this distribution

Ubuntu is a free, open source operating system that starts with the breadth of Debian and adds regular releases (every six months), a clear focus on the user and usability (it should "Just Work", TM) and a commitment to security updates with 18 months of support for every release. Ubuntu ships with the latest Gnome release as well as a selection of server and desktop software that makes for a comfortable desktop experience off a single installation CD.

(This distribution also has a "Live CD" you can use to test the distribution before you install it)

Mandriva

Homepage: http://www.mandrivalinux.org/

Screenshots: Click to view screenshots of this distribution

Mandriva Linux (formerly known as Mandrake Linux) was created in 1998 with the goal of making Linux easier to use for everyone. Mandriva offers all the power and stability of Linux to both individuals and professional users in an easy-to-use and pleasant environment.

(This distribution also has a "Live CD" you can use to test the distribution before you install it)

Så vi lägger väl till Mandriva då också....  http://www.mandriva.com/

Linuxutmaningen i ett "nötskal".......  :P

Jag la på Ubuntu på min häck, nu är det en P450 med bara 256 MBs minne och då blev det något segt..... misstänker fortfarande något bootknas.....

Hursomhelst så är den här artikeln belysande för Windows Vista och hur man hanterar bootsektorn.

http://www.apcstart.com/site/admin/2006/08...booting-nirvana

"Vista, keep your paws off my MBR. The fact that your boot loader is completely primitive is your fault, not mine."

APC är då en stor australiensisk "tidning".... 

Sedan igår kom då det vanliga "smällen" som drabbar Linux när X-Server uppdaterade...

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=241254

Så det kan ju inte bli annat än så här..... ;D

http://www.microsoft-watch.com/article2/0,...2129TX1K0000535

Ballmer sitter nog och fnissar i sin borg åt "Linuxarnas" misär ....  8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan igår kom då det vanliga "smällen" som drabbar Linux när X-Server uppdaterade...

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=241254

Så det kan ju inte bli annat än så här..... Glad

http://www.microsoft-watch.com/article2/0,...2129TX1K0000535

Ballmer sitter nog och fnissar i sin borg åt "Linuxarnas" misär ....  Cool

Japp, det gör han säkert. Och Linuxnissarna fnissar glatt åt alla säkerhetshål i windows och åt alla spyvaror som drabbar windowsanvändare.  :P

Det bästa är nog att ha både ock. När det ena OS:et strular så funkar det andra ...  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Vulfgar!

Men då pluggar jag in mer RAM-minnen i den så jag kommer upp i ca 512 MB (borde räcka) eller?

Det räcker, nu ligger knappast begränsningarna i minnet. Då är det bara att tuta och köra!  ;D

Ok.

Då pluggar jag in dessa (512MB).

Var någonstans mer kan det uppstå begränsningar?

jag hittade denna sidan för att testa vilken dist man kan passa ihop med

http://www.zegeniestudios.net/ldc/

Gjorde en test här och det var Ubuntu som skulle passa mig bäst  ;D

Jag tror det är bra att bränna flera live-CD med olika distar och testa sej fram till vilken man själv - och datorn - trivs bäst ihop med.

Jag tror jag följer detta ditt tips. Kan vara roligt att testa på lite olika.

Skall bara se om jag hittar tillbaka till sidan där jag såg att Knoppix fanns på svenska (underlättar lite)  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...