Gå till innehåll

Ren tråd ang Linux & Knoppix 5.0.1" eller "Ubuntu" på live-cd!


Gäst Malou

Recommended Posts

  • Svar 89
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Haha, kanske är på tiden för en www.alltomlinux.se snart? ;) Själv har jag en Ubuntuburk som står och surrar i ett hörn.

Hej!

Zop

Vad tror du då om Linux skulle passa för min Dators Maskinvara?

Och tror du att det finns inbyggda drivrutiner i Linux som ska vara anpassade för min Dator?

Mvh: Kalle Nordin

??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Zop

Vad tror du då om Linux skulle passa för min Dators Maskinvara?

Och tror du att det finns inbyggda drivrutiner i Linux som ska vara anpassade för min Dator?

Mvh: Kalle Nordin

Prova med en LiveCD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Zop

Vad tror du då om Linux skulle passa för min Dators Maskinvara?

Och tror du att det finns inbyggda drivrutiner i Linux som ska vara anpassade för min Dator?

Mvh: Kalle Nordin

Prova med en LiveCD.

Hej!

Zop.

Jag har testat med en Live-DVD med Linux på, och det var som helst inga bekymmer för mig, enligt vad jag såg just nu.

Så här svarar Venoms mig.

Hej Kalle

Jag tror det fungerar jättebra på din maskin

/ Venoms

Den 2006-08-19 skrev Karl-Olov Nordin

Hej

Venoms

Jag som skriver detta meddelande heter Karl-Olov Nordin.

Vad menade du med Knoppix Live-DVD?

Jag har redan en Live-DVD med Linux på, och det fungerar fint, jag har bara testat i två dagar i väntan, på en Paket med 10.st DVD R+ Skivor som kommer jag att bränna ned en ISO Fil med Linux senaste Operativsystemet på en DVD R+ Skiva, för att sedan överföra denna till Hårddisken.

Tror du att det passar min Dators Maskinvara?

Jag vet dock att den ISO Fil är för AMD64, sedan har jag som Moderkort och det är: ASUS K8N nForce3 med det skall passa tror jag eftersom jag testade Live-DVD utan som helst bekymmer.

Och Grafikkortet är GeForce FX5500, och det var häller inget bekymmer, men ingår det drivrutiner till min Dator som ska vara anpassade för Linux Venoms?

Har du uppfattat mig korrekt rätt Venoms?

Jag vill att du skall svara tillbaka till mig och det snarast tack.

Tack på förhand ifrån Karl-Olov Nordin i Herrhagen/Falun i Dalarna

Karl-Olov Nordin

Herrhagsvägen 235 2tr

791 76 FALUN

Telefon: 023-229 23 (Hem)

Telefon: 023-873 74 (Jobb)

Email: karl-olov.nordin@bahnhof.se

Mvh: Kalle Nordin

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle.  :)

Ta bort din mailadress så du slipper en massa spamm.

-------------------------------------------------------------------------

Nu har ja brännt min första Linux-cd  ;D (La den i grillen o lät den bli lagom genombränd  ;D )

Vistan har ja slängt ut.

Ska testa lite först innan ja ordnar med viritual pc.

:)

Edit: Nu har ja testat lite och är helnöjd.  ;D

Alltså. Vilket enkelt op. Allting funkar ju.  :D

De va bara pixlarna som inte gick att ändra till större än 1024x768.

Men det kanske ordnar sig om man gör en riktig installation?

Egentligen vill ja ha den på hårddisken redan nu, men ja ska se vad vista rc1 går för först. Men ja tror inte den vill funka i min gamla burk.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle.  :)

Ta bort din mailadress så du slipper en massa spamm.

-------------------------------------------------------------------------

Nu har ja brännt min första Linux-cd  ;D (La den i grillen o lät den bli lagom genombränd  ;D )

Vistan har ja slängt ut.

Ska testa lite först innan ja ordnar med viritual pc.

:)

Hej

Om VPC...

http://www.alltomxp.se/sajt/forum/index.ph...0.html#msg21940

Jag länkar en bit ner hur man gör, behövde inte göra emacs svängen.

Hämtning:

http://www.alltomxp.se/sajt/content/view/116/

Nu behöver man då inte bränna utan man kan hantera iso filen med daemon tools om man vill köra VPC.  (inte senaste DT för i den är det adware)

EDIT

Funkar nog direkt utan DT med Ubuntu isofilen, Vista ison är utanför gränserna för VPC och därför blev det DT.  dvs via Capture Image

När du installerat VPC så skapar du en ny virtuell Linuxburk med 512 MBs minne.

Sedan är det nog bara att släppa din cdskiva på cdn i VPC så hoppar installationen igång.

Eller måste du göra en capture via menyn, bara att labba lite.

Stäng ner det du kör i XP.

OBS Höger ALT + Enter gör att du får loss musen från VPC fönstret till XP...

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla  :)

Den där viritual pc tog sig en sväng till sophögen.  :D

Det får duga med cd:n, så jag är nöjd i alla fall. :)

Även här åkte viritual pc i soptunnan.

Nöjer mig med att använda Live-CD:n  ;D

Bortsett från ovanstående så lyckades jag med konststycket att hamna på mycket djupt vatten (det blev en rejäl störtdykning som heter duga)  ;D

Men så går det då man inte kan hålla fingrarna i styr och bara måste testa hur saker och ting fungerar  ;D

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Landsfiskalen  :)

Citat från Malou
Bortsett från ovanstående så lyckades jag med konststycket att hamna på mycket djupt vatten (det blev en rejäl störtdykning som heter duga)   ;D

Va hände då?

:)

Vet inte om jag vågar tala om det  ;D

Jodå. jag försökte mig på att installera Ubuntu.

Skapade en partion med FAT32 filsystem som det rekommenderades innan jag skred till verket.

Och som Plun mycket riktigt poängterade i ett utav sina inlägg

Det viktiga då är att man har en tom partition och att man håller reda på vad man har på diskarna, benämningen är ju hda1 osv plus partitionsnamn och bara genom att titta på storlekarna brukar man se vilken man tänkt installera på.

En tom partion det hade jag.

Men det övriga närmare bestämt då =>hda1 gick mig förbi. Visst jag såg hda1 och tänkte inte mer på det utan fortsatte med installationen. Det som inte gjorde mig riktigt klok var varför den ville bestämma partionen samt storleken själv då jag redan hade gjort en partion med ca 50GB utrymme (började ana ugglor i mossen) om att något var fel. Installatioen gick inte att avbryta så jag fick så vackert sitta och vänta tills det var klart.

Vid omstart av datorn då allt var klart var det bara till att konstatera att ingenting fungerade. Fick bara en massa errorfel m.m. Kom inte ens in i Windows XP.

Så det var bara till att bita i det sura äpplet och formatera om hela rubbet med allt vad det innebär.

Är jag inte duktig så säg  ;D

Men men ingetning ont som har någonting gott med sig. Jag fick ett rent och fint system på köpet  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Landsfiskalen!

Så det måste va en FAT32 partition?

Skall låta det här vara osagt om det måste vara så.

Har för mig att det rekommenderades att den bör vara i FAT32 filformat om man skulle vilja skriva till disken (läste någonstan om detta). Kan vara jag som är ute och cyklar  ???

Då vet ja vad ja ska tänka på när ja installar på riktigt.  :D
 

Hehehe...Det gäller att vara uppmärksam och hålla tungan rätt i mun  ;D

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det rekommenderades att den bör vara i FAT32 filformat om man skulle vilja skriva till disken (läste någonstan om detta). Kan vara jag som är ute och cyklar 

Nu var jag ute och cyklade ang ovanstående  ;)

Här hittade jag det jag tänkte på ang FAT 32 (så jag var helt fel ute). Ber om ursäkt  ;)

Det är Vulfgar som skriver om ang FAT32

http://www.alltomxp.se/sajt/forum/index.ph...4.html#msg23914

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hopp.... ;)

Provar man inte så vet man inte.....  ;D

Man behöver inte ha en ledig partition men eftersom jag vet att ni pulat med Vista så var det närmast.

https://help.ubuntu.com/community/GraphicalInstall

Knuten är den här "Prepare disk space"

Om man tar Vista har jag "tjötat" om att man ska ta sig en vända till diskhanteringen och lära sig hur det ser ut, är det Vista så formaterar man då även härifrån.

dvs via  Start > Kör > compmgmt.msc  > diskhantering.

Nu heter då inte diskarna samma sak på Linuxspråk men bara genom storlekar så brukar man kunna avgöra vad som är vad.

Om man går vidare med Ubuntu så har man då 3 alternativ.

Detaljer om detta:

http://www.psychocats.net/ubuntu/installing.html

Väljer man spår 1 så krymper man bara en befintlig partition och Ubuntu skapar sedan en

ny partition på det lediga området.

Det 2:a spåret gör då soprent.  Det 3:e är bra om man redan har sin Vistapartition och vill göra något annat med den partitionen. Men då måste man då vara säker på vad som är vad.

Sedan ser man då även i en annan bild hur Grub installeras som bootmanager.

Sumpar man något så återställer man enkelt XP booten via sin XP skiva och fixboot. Precis som med Vista.

Överkurs:

Vad man änvänder är då  gparted som är en utmärkt partitionshanterare.

EDIT gparted är då inbyggt i Ubuntu, men kan även köras fristående.

http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php

Filsystemet:

Linux använder sedan ett eget filsystem och det spelar ingen roll vad man har innan för när man bestämt sig för att där ska det installeras så formateras den till Linuxformat.

Har man bara backuper så går det iaf  bra.... ;)  Så på "utmaningen" igen.... 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för all info Plun & Malou.  :)

Citat från Malou

Nu var jag ute och cyklade ang ovanstående  ;)

Va de en Crecsent?  ;D

:)

Hej

Glömde den här länken som är självklar.....

http://ubuntu-se.org/forum/  > därifrån jag hämtade detaljerna om en installation.

Nu driver jag då just Ubuntu stenhårt som alternativet att prova och det beror ju på allt internet käbbel mellan Linux distributionerna inkl alla "linuxstofiler" som inte vill ändra på något..... Ubuntu har kommit långt med användarvänligheten plus att de byggt upp en stor community kring distributionen.

Det jag kört gör att just Ubuntu faller mig i smaken som ett bra komplement till XP eller att man går över till det om Vista går över styr.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fat32 funkar i linux (kallas VFAT om jag minns rätt) men är inte det mest stabila filsystemet  för att installera operativsystemet. I linux brukar man oftast använda EXT3 eller ReiserFS till systempartitionen.

Det finns program för att kunna använda linuxpartitioner under windows, t ex http://sourceforge.net/projects/winlfs men annars är det bra att skapa en partition med FAT32 till gemensamma filer. I linux är det vanligt att man skapar flera partitioner, t ex en för system (EXT3 eller Reiser), en LinuxSwap och ev ytterligare en för att spara filer osv som man kan ha t ex FAT32 på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Plun  :)

Man behöver inte ha en ledig partition men eftersom jag vet att ni pulat med Vista så var det närmast.

Om man tar Vista har jag "tjötat" om att man ska ta sig en vända till diskhanteringen och lära sig hur det ser ut, är det Vista så formaterar man då även härifrån.

Vet att du "tjötat" om detta  ;D

Men nu hade jag inte denna partion kvar eftersom jag tog bort den då Vista åkte ut. Samt att jag fick för mig att man var tvungen till att ha en ledig partion därav anledningen till att jag skapade en ny sådan.

Men då vet jag detta  ;)

Väljer man spår 1 så krymper man bara en befintlig partition och Ubuntu skapar sedan en

ny partition på det lediga området.

Det 2:a spåret gör då soprent.  Det 3:e är bra om man redan har sin Vistapartition och vill göra något annat med den partitionen. Men då måste man då vara säker på vad som är vad.

Det var här någonstans som jag troligen gjorde mitt misstag.

2:a spåret valde jag deffinitivt inte det vet jag med all säkerhet.

Sumpar man något så återställer man enkelt XP booten via sin XP skiva och fixboot.
Har man bara backuper så går det iaf  bra....   S

Gjorde ett försök med detta men lyckades dessvärre inte att återställa. Allt var i ett enda kaos (virr/varr) på burken här.

Jag valde att göra en helt ren installation av hela rasket (istället för att använda backupen). Ville ta det säkra för det osäkra med att få bort allt som hade med detta misslyckande att göra ang Ubuntu och dess partionering m.m (där jag hade ett finger med i spelet)  ;D

Vi får se om jag gör ett nytt försök med en installation längre fram (då jag känner mig manad). Använder mig av Live-Cd'n istället samt läsa på mer (Innan jag gör något dumt igen)  ;D

Tack för alla länkar du har lagt ut Plun i de sista inläggen här i tråden ang installation m.m. Skall läsa på  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla länkar du har lagt ut Plun i de sista inläggen här i tråden ang installation m.m. Skall läsa på  ;)

Hej

Ännu mer länker...till "moderforumet"....

http://www.ubuntuforums.org/

Det finns massvis med frågor om detta blir inte riktigt klok på vad som gick snett  ???

Hursomhelst så kommer jag själv att testa Vista RC1 med säkerhet så då vill jag inte strula med Grub managern om några veckor,  därför kör jag det då i VPC 2004....

det är inte särskilt svårt att editera enligt Howton, behövde inte det själv av någon anledning...

Är för "lat" att behöva strula med de olika bootmanagerna, iofs så går det att köra "triple boot" men det är jag också för lat för.... 8)

Enklast så stannar man med LiveCdn och utforskar linuxeriet... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Landsfiskalen  :)

Citat från Malou

Bortsett från ovanstående så lyckades jag med konststycket att hamna på mycket djupt vatten (det blev en rejäl störtdykning som heter duga)  ;D

Va hände då?

:)

Vet inte om jag vågar tala om det  ;D

Jodå. jag försökte mig på att installera Ubuntu.

Skapade en partion med FAT32 filsystem som det rekommenderades innan jag skred till verket.

Och som Plun mycket riktigt poängterade i ett utav sina inlägg

Det viktiga då är att man har en tom partition och att man håller reda på vad man har på diskarna, benämningen är ju hda1 osv plus partitionsnamn och bara genom att titta på storlekarna brukar man se vilken man tänkt installera på.

En tom partion det hade jag.

Men det övriga närmare bestämt då =>hda1 gick mig förbi. Visst jag såg hda1 och tänkte inte mer på det utan fortsatte med installationen. Det som inte gjorde mig riktigt klok var varför den ville bestämma partionen samt storleken själv då jag redan hade gjort en partion med ca 50GB utrymme (började ana ugglor i mossen) om att något var fel. Installatioen gick inte att avbryta så jag fick så vackert sitta och vänta tills det var klart.

Vid omstart av datorn då allt var klart var det bara till att konstatera att ingenting fungerade. Fick bara en massa errorfel m.m. Kom inte ens in i Windows XP.

Så det var bara till att bita i det sura äpplet och formatera om hela rubbet med allt vad det innebär.

Är jag inte duktig så säg  ;D

Men men ingetning ont som har någonting gott med sig. Jag fick ett rent och fint system på köpet  ;)

MVH/Malou

En liten fråga bara Malou

Varför testade du inte FIXMBR och FIXBOOT, eller gjorde du det...?

Fixmbr är det enklaste sättet att fixa en hdd som blivit tilltufsad av linux...

eller blev du som de flesta av oss nybörjare på linux rädd för att visa det lätt röda ansiktet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga bara Malou

Varför testade du inte FIXMBR och FIXBOOT, eller gjorde du det...?

Fixmbr är det enklaste sättet att fixa en hdd som blivit tilltufsad av linux...

eller blev du som de flesta av oss nybörjare på linux rädd för att visa det lätt röda ansiktet ;)

Hej

Funderar på samma sak fast om Vista var riktigt borttaget enligt läroboken ?

dvs med fixboot.

3.To remove Windows Vista from a MULTI-BOOT environment where it has been installed on a system containing two or more other "Legacy" operating systems, and with Windows Vista still fully installed, insert your Windows XP CD into your CD/DVD Drive and reboot the computer, ensuring the DVD drive is the first boot device.

CAUTION: Modifying the contents of one's boot.ini file and bootsector may lead to not being able to access the operating system.

When prompted to by Setup, "Press any key to boot from CD...". Wait for the very first Setup screen at which Setup stops and press R (To repair a Windows XP Installation using Recovery Console, press R). If you installed Windows Vista to a Multi-Boot RAID Array, you will need to install your F6 RAID Floppy drivers, before you get to the setup screen where you press R to enter the Recovery Console.

Select your Windows XP partition > 1. C:WINDOWS > type "1" (without the quotes) or the appropriate corresponding number for the drive containing your boot.ini

Insert your Administrator password when prompted and Enter

Type "fixboot" (without quotes) at the command prompt and Enter

Type "Yes" and when "Are you sure you want to write a new bootsector to the partition C: ?" appears, type "Y" and Enter

The following message will appear > "a new boot sector was successfully created".

At the command prompt type "exit" and Enter

When the system reboots you will notice that the Windows Vista bootloader no longer exists.

Boot into Windows XP and go to Disk Management (right click My Computer>Manage>Disk Management).

Select the drive you have Windows Vista installed on, right click it and select Format. A quick format is all you need. Should you get an error message stating that the drive is in use, open My Computer from your Windows XP desktop, right-click the drive containing the Windows Vista installation you wish to remove and format it from there.

Instruktionen KLIPPT !!!

http://www.pro-networks.org/forum/about77377.html

Om den inte var borttagen blir det nog alldeles galet när Grub tar över.... :P

Men det här vet bara Malou...  ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Venoms & Plun!

Venoms skrev:

En liten fråga bara Malou

Varför testade du inte FIXMBR och FIXBOOT, eller gjorde du det...?

Plun skrev:

Om den inte var borttagen blir det nog alldeles galet när Grub tar över....

Men det här vet bara Malou...  ;)

Det här med FIXMBR och FIXBOOT hade jag inte en tanke på vid det här fallet ang Ubuntu's framfart (eller mitt rättare sagt).

Och Vistan var helt borttagen, fanns inte en tillstymmelse till den. Men det är inte helt omöjligt att jag gjorde något fel vid borttagandet av Vistan.

Men enligt de instruktioner som jag ser att Plun lagt ang borttagandet av Vistan så ser det ut som att jag gjort rätt.

Venoms skrev:

eller blev du som de flesta av oss nybörjare på linux rädd för att visa det lätt röda ansiktet

Absolut inte  ;)

Varför skall man vara rädd för att visa det lätt röda ansiktet om något går galet. Är man nybörjare på exempelvis Linux så är man  ;)

Men gjort är gjort och ingenting att göra någonting åt. Man lär av sina misstag (heter det ju)  ;)

Och det är väl inte enbart jag som har gjort misstag här ang Linux, finns säkerligen fler här  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Venoms & Plun!
Venoms skrev:

En liten fråga bara Malou

Varför testade du inte FIXMBR och FIXBOOT, eller gjorde du det...?

Plun skrev:

Om den inte var borttagen blir det nog alldeles galet när Grub tar över....

Men det här vet bara Malou...   ;)

Det här med FIXMBR och FIXBOOT hade jag inte en tanke på vid det här fallet ang Ubuntu's framfart (eller mitt rättare sagt).

Och Vistan var helt borttagen, fanns inte en tillstymmelse till den. Men det är inte helt omöjligt att jag gjorde något fel vid borttagandet av Vistan.

Men enligt de instruktioner som jag ser att Plun lagt ang borttagandet av Vistan så ser det ut som att jag gjort rätt.

Venoms skrev:

eller blev du som de flesta av oss nybörjare på linux rädd för att visa det lätt röda ansiktet

Absolut inte  ;)

Varför skall man vara rädd för att visa det lätt röda ansiktet om något går galet. Är man nybörjare på exempelvis Linux så är man  ;)

Men gjort är gjort och ingenting att göra någonting åt. Man lär av sina misstag (heter det ju)  ;)

Och det är väl inte enbart jag som har gjort misstag här ang Linux, finns säkerligen fler här  ;)

MVH/Malou

Hej!

Malou.

Jag sak först och främst innan jag ska installera Linux Uppgradera mig till en Större Hårddisk på ca 200 GB innan jag installerar Linux. SuSE Linux som är den Version  jag har brännt ned på en DVD Skiva.

Mvh: Kalle Nordin

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...