Gå till innehåll

64 bit 32 bit x86 x64


nissenisse

Recommended Posts

Hejsan, har mer och mer börjat få höra talas om 64 bit,  32 bit,  x86 x64  ???.

Windows XP finns i 32 bit eller 64 bit ???.  Eller det finns versioner utav

86x eller 64x och det gäller även kommande Vista. ( om jag fattat det hela rätt).

Nu undrar jag om det finns någon hjälpsam och kunnig person som skulle vilja ge

en utförlig beskrivning om vad dessa termer eller namn är för något ???    och vad de har för funktion och varför det heter som det heter ??? ??? ???.

Eller om någon kan tipsa om sidor man kan besöka för att få info.

Helst då på Svenska.

Vänlig häls, Nybörjaren :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ingen bra utförlig förklaring själv, kanske Japanmannen vet bättre.

Här är iaf ett citat från ett annat forum...

Man kan gräva djupt, eller mer glo på det lite översiktligt. Jag tror det är bäst att ta den enkla versionen (mest för att jag nog inte kan förklara alla finesser).

64-bitar är 2x32-bitar. Bra va? I det här fallet innebär det att man använder 64-bitar som en enhet. Instruktionerna är 64-bitar (eller flera 64-bitar), pekare är 64-bitar etc. Istället för 32-bitar. Sen kan man göra saker som att ha 256-bitars buss, och då skyfflar man bara 32-bitar (eller 64 för den delen) i klumpar.

Så skillnaden när man dubblerar till 64-bitar är att du kan ha 64-bitars tal som "standard" och att du mumsar i dig 64-bitars stycken.

Som de insatta vet är 32-bitar == 4GB, så om du skall ha en minnespekare kan du bara peka på ynka 4GB. Inte kul va? Så om man får en minnespekare på 64-bitar kan man peka på mängder med minne. Dock vill gärna CPUer som Itanium inte ge dig fullt så mycket, utan har ändå maxgränser som är lägre än 64-bitar. Dock bra högre än 32-bitars varianterna.

Så, kort och gått, inte så stor skillnad. Du behöver mer minne (för instruktionerna är större) och mer bandbredd (för hur kan du annars få över alla stora feta instruktioner?). Men varför bara bumpa upp allt till 64-bitar? Inget går snabbare bara för att du har 64-bitar.

Det som tillverkarna gör då är att de lägger till en massa andra finesser också, och det är de som gör 64-bitars CPUerna snabbare, inte själva bitantalet. Saker som fler register (*MUMS* säger vi som hatar x86 och avgudade MC68k som tonåringar), bättre predicition, bättre busshastighet, fetare cacher (hej Power4an!), SIMD/vektor instruktioner (ta flera datastycken och köra samma instruktion på dem, tex multiplicera 4st register med X), och mängder med annat elajt mekk. Ta och håll utkick efter trevliga poster på sweclockers som handlar om CPUer. Tex Anandtech brukar skriva en massa intressant, och skriver dessutom mer intressanta saker än vad jag gör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för i tiden fanns de ju 386, 486 osv. de körde på en 32 bitas prossesor.

sen så tror jag inte de har kronglat till de att de ändrar och låter de då heta x86. bokstaven x kan ju betyda vad som helst i matte (kanske inte värdens matte freak men detta kan jag  ;) )

sen när 64 bitats prossesorn kom så döpte de då till x64.

finns mer om x86 prossesorn här:

http://susning.nu/X86

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...