Gå till innehåll

Strul med XP & licens


ron

Recommended Posts

Jag köpte mig en begagnad laptop, en Dell Inspiron 8500. Bra dator osv. ;D

När den kom var en XP pro installerad och jag vet att licensen vars nummer är på etiketten, placerad undertill på denna dator, gäller för XP home.

Bläddrade igenom bifogade cdskivor men hittade ingen windows eller recovery/återställningscd.

Ringde Microsoft:

Hej, vill köpa ett cd-set eftersom de som var till "min" dator förekommit.

Nä, det går inte eftersom du har en OEM-licens. Det är Dell som isf kan sälja dig cd på XP home.

Ringde Dells kundtjänst/support. Nä, vil säljer inga cd till windows. De enda som kan köpa är de som inte fått skivorna med datorn vid nyköp om de hör av sig inom 6 veckor. Min dator är tre år....

Ringde runt till diverse datorfirmor, ingen säljer cd-set. Ringde mina egna grossister (är i branchen) ingen grossist hade en detta i lager nuförtiden.

Så nu tuffar min dator vidare på en piratkopia på windows xp pro p.g.a. Dell och Microsofts totala flathet och ointresse för de kunder de har.

Aldrig att jag ens kommer att överväga att köpa Dell någon gång mer. Microsoft som iom OEM helt skiter i sina kunder.

Tur att bilförsäljare/företag inte anammat OEM-grejen. Vilket ramaskri det skulle bli då. ;)

Någon som har en bra och laglig lösning på mitt problem?

Eftersom MS är så fega nuförtiden att distribuera skara skivor till sina OP så har jag ingen i bekantskapskretsen som har någon riktig skiva.

Tankade en från piratebay men den funkade inte ihop med mitt licensnummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Surt sådant..

Det du kan göra är att gå in på ms och anmäla att du misstänker en olaglig kopia på din dator, och svara på några frågor. Efter det så godkänns antagligen din kopia som olaglig och du blir erbjuden att köpa en laglig lic till ditt operativ för en struntsumma, förut var det ca:1250 skr, och så får du hemskickat en äkta windows-cd efter en månad ungefär.

Hittade inte länken till ms, men du hittar säkert om du letar lite... ;)

Hittar jag den, så postar jag den.

...Hmm, den finns på forumet, eller så fanns den...vi får se vad som finns kvar efter helgens operationer :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Surt sådant..

Det du kan göra är att gå in på ms och anmäla att du misstänker en olaglig kopia på din dator, och svara på några frågor. Efter det så godkänns antagligen din kopia som olaglig och du blir erbjuden att köpa en laglig lic till ditt operativ för en struntsumma, förut var det ca:1250 skr, och så får du hemskickat en äkta windows-cd efter en månad ungefär.

Hittade inte länken till ms, men du hittar säkert om du letar lite... ;)

Hittar jag den, så postar jag den.

...Hmm, den finns på forumet, eller så fanns den...vi får se vad som finns kvar efter helgens operationer :D

Hur enkelt som helst:

här är länken:

http://www.microsoft.com/genuine/downloads...?displaylang=sv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Surt sådant..

Det du kan göra är att gå in på ms och anmäla att du misstänker en olaglig kopia på din dator, och svara på några frågor. Efter det så godkänns antagligen din kopia som olaglig och du blir erbjuden att köpa en laglig lic till ditt operativ för en struntsumma, förut var det ca:1250 skr, och så får du hemskickat en äkta windows-cd efter en månad ungefär.

Hittade inte länken till ms, men du hittar säkert om du letar lite... ;)

Hittar jag den, så postar jag den.

...Hmm, den finns på forumet, eller så fanns den...vi får se vad som finns kvar efter helgens operationer :D

Tack för svaret.

Jag har ju redan licensen. Det är ju bara cdskivan jag behöver. MS tar 1200 kr för licens. När man, för endel år sedan, kunde köpa cd-set kostade de ca 150 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Surt sådant..

Det du kan göra är att gå in på ms och anmäla att du misstänker en olaglig kopia på din dator, och svara på några frågor. Efter det så godkänns antagligen din kopia som olaglig och du blir erbjuden att köpa en laglig lic till ditt operativ för en struntsumma, förut var det ca:1250 skr, och så får du hemskickat en äkta windows-cd efter en månad ungefär.

Hittade inte länken till ms, men du hittar säkert om du letar lite... ;)

Hittar jag den, så postar jag den.

...Hmm, den finns på forumet, eller så fanns den...vi får se vad som finns kvar efter helgens operationer :D

Tack för svaret.

Jag har ju redan licensen. Det är ju bara cdskivan jag behöver. MS tar 1200 kr för licens. När man, för endel år sedan, kunde köpa cd-set kostade de ca 150 kr.

Hur vet du att det är en äkta laglig kopia av pro som finns installerad då, om lic är till home på etiketten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Surt sådant..

Det du kan göra är att gå in på ms och anmäla att du misstänker en olaglig kopia på din dator, och svara på några frågor. Efter det så godkänns antagligen din kopia som olaglig och du blir erbjuden att köpa en laglig lic till ditt operativ för en struntsumma, förut var det ca:1250 skr, och så får du hemskickat en äkta windows-cd efter en månad ungefär.

Hittade inte länken till ms, men du hittar säkert om du letar lite... ;)

Hittar jag den, så postar jag den.

...Hmm, den finns på forumet, eller så fanns den...vi får se vad som finns kvar efter helgens operationer :D

Tack för svaret.

Jag har ju redan licensen. Det är ju bara cdskivan jag behöver. MS tar 1200 kr för licens. När man, för endel år sedan, kunde köpa cd-set kostade de ca 150 kr.

Hur vet du att det är en äkta laglig kopia av pro som finns installerad då, om lic är till home på etiketten?

Ber om ursäkt om jag varit otydlig i min fråga. Nu förstår jag vad du svarade på iaf :)

Den förre ägaren hade lagt in XP pro och den vill jag inte ha.

Jag vill ha en fungerande XP home till min licens som jag redan har.

Så att jag kan installera home och mata in mina egna licensuppgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) :) :) :)

Hej du kan ringa microsoft å bara säga att din skiva har blivit repig så säger du inget om att du har en oem version så får du hem en ny skiva sen mvh Anders

Tack för svaret :)

Jo, jag ringde MS och de ville ha reda på licensnummret. När jag sagt det till dem så sa de till mig att det var en OEM samt att jag fick kontakta den som sålt datorn. Vilket jag också gjorde utan någon framgång :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mig en begagnad laptop, en Dell Inspiron 8500. Bra dator osv. ;D

När den kom var en XP pro installerad och jag vet att licensen vars nummer är på etiketten, placerad undertill på denna dator, gäller för XP home.

Bläddrade igenom bifogade cdskivor men hittade ingen windows eller recovery/återställningscd.

Ringde Microsoft:

Hej, vill köpa ett cd-set eftersom de som var till "min" dator förekommit.

Nä, det går inte eftersom du har en OEM-licens. Det är Dell som isf kan sälja dig cd på XP home.

Ringde Dells kundtjänst/support. Nä, vil säljer inga cd till windows. De enda som kan köpa är de som inte fått skivorna med datorn vid nyköp om de hör av sig inom 6 veckor. Min dator är tre år....

Ringde runt till diverse datorfirmor, ingen säljer cd-set. Ringde mina egna grossister (är i branchen) ingen grossist hade en detta i lager nuförtiden.

Så nu tuffar min dator vidare på en piratkopia på windows xp pro p.g.a. Dell och Microsofts totala flathet och ointresse för de kunder de har.

Aldrig att jag ens kommer att överväga att köpa Dell någon gång mer. Microsoft som iom OEM helt skiter i sina kunder.

Tur att bilförsäljare/företag inte anammat OEM-grejen. Vilket ramaskri det skulle bli då. ;)

Någon som har en bra och laglig lösning på mitt problem?

Eftersom MS är så fega nuförtiden att distribuera skara skivor till sina OP så har jag ingen i bekantskapskretsen som har någon riktig skiva.

Tankade en från piratebay men den funkade inte ihop med mitt licensnummer.

Men gå in i någon dator affär och säga att du vill köpa en OEM Winxp sp2

det kostade för med 950kr

men fick med en licence också :P

Jag fick inte med något när jag köpte min dator så jag fick lägga ner en del pengar på program mm suck...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men gå in i någon dator affär och säga att du vill köpa en OEM Winxp sp2

det kostade för med 950kr

men fick med en licence också :P

Skicka in den här kupongen oxå så får du 400:- tillbaka.

http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/xp/home/

;)

Utskriven :)

Tack plun

(blev av med min newsfeed därav forum, eller så har man tröttnat på det helt enkelt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför köpa sig en licens när killen har en det fattar jag inte.

Får du ingen skiva av MS eller av Dell så tankar du bara ner XP Home vid något fildelningsnätverk och använder din serial så har du ju ett äkta exemplar av XP.

Det är inte skivan som avgör ifall du har en äkta version av XP utan själva licensnyckeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför köpa sig en licens när killen har en det fattar jag inte.

Får du ingen skiva av MS eller av Dell så tankar du bara ner XP Home vid något fildelningsnätverk och använder din serial så har du ju ett äkta exemplar av XP.

Det är inte skivan som avgör ifall du har en äkta version av XP utan själva licensnyckeln.

Jo, det trodde jag med.

Sådana saker som "fildelning" vågar man ju knappast nämna här. :)

Men jag har även testat att göra detta. Men när jag skulle mata in de 25 siffrorna så var de ogiltliga.

Min fundering då var att det kanske är skillnad på cd:n på "retail" och "oem". Så kanske att den jag drog ner var just en "retail" och därför gick det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen skillnad på XP-programvaran i en "retail" eller en "OEM"-version.

Det enda är att en OEM-version är BIOS-låst.

Och orsaken till att vare sig Microsoft eller Dell ger dig en ny kopia på operativsystemet är att; "visst, du har en licensnyckel, men det betyder inte att datorn är din".

Du har tyvärr gjort ett dåligt köp helt enkelt, det är därför det är så viktigt att alltid se till att ALL mjukvara/programvara" medföljer vid ett dataköp, såväl nytt som begagnat!

Och med tanke på att du "jobbar i branschen", så trodde jag att det var A och O att hålla reda på både programvaror, licenser, äkthetsbevis, och licensnycklar.

Din historia haltar lite... :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen skillnad på XP-programvaran i en "retail" eller en "OEM"-version.

Det enda är att en OEM-version är BIOS-låst.

Och orsaken till att vare sig Microsoft eller Dell ger dig en ny kopia på operativsystemet är att; "visst, du har en licensnyckel, men det betyder inte att datorn är din".

Du har tyvärr gjort ett dåligt köp helt enkelt, det är därför det är så viktigt att alltid se till att ALL mjukvara/programvara" medföljer vid ett dataköp, såväl nytt som begagnat!

Och med tanke på att du "jobbar i branschen", så trodde jag att det var A och O att hålla reda på både programvaror, licenser, äkthetsbevis, och licensnycklar.

Din historia haltar lite... :o

Den haltar mest för att den som sålde uppgav att "licens" och programvara medföljde. Nu kostar iofs en retail på XP home bara ca 700 kr för mig inkl. moms, med kupongen från plun så ramlar priset ner till 300 kr. för fullversionen.

Däremot var datorn, en "Dell Inspiron 8500" (P4m 2,4Ghz/512MB/ Nividia grafik 64MB/hd 60GB) inkl. fullversion på Office XP standard, samma med works samt en väska som Dell idag tar 750 kr för. Detta gav jag 5200 kr för (batteriet klarar ca 2,5 timme).

Med tanke på detta så tjatade jag inte på säljaren efteråt....

Tycker bara det är märkligt att man med licens inte kan, på laglig väg, skaffa sig en cd. Ibland så blir man mer förstående till varför folk kör utan licens.

Vill även här tacka för alla svar, de flesta bra, på denna tråd. Uppskattas verkligen, tack alla :) :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot var datorn, en "Dell Inspiron 8500" ...

Tycker bara det är märkligt att man med licens inte kan, på laglig väg, skaffa sig en cd. Ibland så blir man mer förstående till varför folk kör utan licens.

Hej igen

Tycker den här diskussionen är principiellt viktig eftersom det är en Dell..... :P

Dell har ju liksom HP under några år famlat och ändrat sin policy hur de ska hantera en

användare som vill ha sin RIKTIGA XP skiva.

Acer en annan av drakarna skickar med 3 versioner men kan då enbart köras via Recovery.

Sist jag kollade med Dell så vägrade de att skicka en skiva, jag vet att det tidigare varit möjligt för de som önskar det.

Oavsett hur det är med piratkopiering så är det en "mänsklig rättighet" för en datorägare att inneha en riktig XP skiva oavsett drakarnas "just nu" policy som verkar ändras hela tiden.

Jag kan inte se att en som ärligt köper sin licens inte ska ha rätt till en riktig skiva...löjligt helt enkelt... :P  nån borde slå nåt hårt i skallen på de här "månglarna".... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart ska man få med en riktig windowsskiva. Tyvärr är det inte alltid så lätt att komma över en, men ofta räcker det med en enda riktig skiva för alla datorer i hemmet, man har ju sedan olika licensnummer. Jag har nu installerat xp på några "recovery-skive-datorer" från en enda riktig xp-skiva, men där jag - givetvis - använt licensnumret från resp. dator, alltså inga piratkopior. Det har funkat med aktivering, bara i ett fall behövde jag ringa och det var inga problem då heller.

Recoveryskivor är ett otyg, allt blir betydligt krångligare. Dolda partitioner kan ställa till det rejält och vid ominstallationer måste man ibland in i BIOS och ställa om bootordningen bland hårddiskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tilläggas skall att många användare har 2 produktnycklar till xp en i datorn och en annan på en klisterlapp utanpå datorn

så om man skall ominstallera så kan det vara enklare att använda den som finns i dator,

om man använder den utanpå finns det risk att man får aktivera

Ron låna en xp skiva av någon bekant och bränn en kopia,man skall inte behöva betala för xp två gånger

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...