Gå till innehåll

WGA-tool


Belsebub

Recommended Posts

Jag tycker inte om att MS har satt "Windows Genuine Advantage Notifications" tool på kritiska uppdateringar, alltså så datorn uppdaterar verktyget genom automatiska uppdateringar. Det är ett spionprogram enligt mig.

Jag har rent mjöl i påsen så det är inte därför jag inte gillar det, utan mer att jag inte gillar myglandet av storebror.

Jag har nu dold uppdateringen i microsoft update. Men tips för er som redan råkat få det installerat på datorn: http://www.firewallleaktester.com/removewga.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl inte ha rent mjöl i påsen??? Möjligen en sämre sorts mjöl i påsen. ;D

Om WGA Notifications kommer upp så beror det endast på på att du har ett icke genuint Windows, d v s det klarar inte valideringsprocessen av en eller annan orsak, piratlicensnyckel m a o.

Så kom inte och säg annat. :o

Windows Genuine Advantage Notifications spionerar inte på dig eller din dator, den kontrollerar bara om hash-värdet i licensieringen stämmer, och påminner dig om att du kör med en olaglig kopia av XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Genuine Advantage Notifications spionerar inte på dig eller din dator, den kontrollerar bara om hash-värdet i licensieringen stämmer, och påminner dig om att du kör med en olaglig kopia av XP.

Hej

Nu spionerar detta verktyg eftersom inte MS sagt något....  Sverige fick den här filen i november förra året....  wgatray.exe....

MS måste lära sig att allting man kommunicerar måste ske med "öppna kort" och

via EULAs, dvs att kunden säger/klickar att det är OK eller vägrar vara med på något dylikt och istället byter till Linux.... ;)

Nu betedde man sig som en sämre spywaredistributör och alla "gurus" kan enbart

tolka det som att spywareärende när man smög in fuktionen som en kritisk säkerhetsuppdatering.... :P 

http://www.antispywarecoalition.org/docume...sJune292006.htm

Här är då MS själv medlem i  gruppen.... ;D  "Ändamålet helgar medlen"... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men jag fattar inte på vilket sätt "wgatray" spionerar, mer än möjligen på om du kör en äkta eller oäkta version av Windows...

Har du ett "äkta windows" så gör ju wgatray ingenting...

"Synden straffar sig själv" s a s

Det är tack vare alla "oäkta windowskopior" som finns runt om i världen, som MS tog fram det här verktyget...

Och programamet aktiveras endast om du har ett "oäkta windows", vilket jag med anledning av belsebus inlägg har fog att anta!

Citat:

"Programmet Windows Genuine Advantage-aviseringar meddelar dig om en kopia av Microsoft Windows XP inte är en äkta kopia. Aviseringsmeddelandet visas endast på datorer som inte har genomgått valideringsprocessen Windows Genuine Advantage och som har ett falskt exemplar av Windows XP. Om du kör en validerad, äkta kopia av Windows XP visas inga aviseringsmeddelanden."

Men jag håller med om att uppdateringen borde ligga i kategorin "tillvalsuppdateringar", och inte som nu att det installeras automatiskt.

Läs mer:

http://support.microsoft.com/?kbid=905474

Sedan länken:

http://www.firewallleaktester.com/removewga.htm

som Belsebub rekommenderade verkar ju också skum, laddade ner filen, men installerade den inte, då plötsligt min brandvägg "stoppade" ett intrångsförsök, med "Malware - Dabber"

http://www.f-secure.com/v-descs/dabber.shtml

:o

Jo, tjena... Tipsen är bra på det här forumet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men jag fattar inte på vilket sätt "wgatray" spionerar, mer än möjligen på om du kör en äkta eller oäkta version av Windows...

Har du ett "äkta windows" så gör ju wgatray ingenting...

Hur kan du vara säker på det?  ??? Kan inte påstå att mitt förtroende för MS är riktigt så stort som ditt.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan du vara säker på det?  ??? Kan inte påstå att mitt förtroende för MS är riktigt så stort som ditt.  ;)

;D

Nu vet vi vad den "pladdrar" med "Mum" om men det visste vi inte förra året i November...

Och det är ju det som gör det till ett spyware....

Vi har fortfarande inte sett någon ny EULA angående detta..... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl inte ha rent mjöl i påsen??? Möjligen en sämre sorts mjöl i påsen. ;D

Om WGA Notifications kommer upp så beror det endast på på att du har ett icke genuint Windows, d v s det klarar inte valideringsprocessen av en eller annan orsak, piratlicensnyckel m a o.

Så kom inte och säg annat. :o

Windows Genuine Advantage Notifications spionerar inte på dig eller din dator, den kontrollerar bara om hash-värdet i licensieringen stämmer, och påminner dig om att du kör med en olaglig kopia av XP.

Jag har INTE någon piratversion av xp och verktyget har aldrig aktiverat sig på min dator. MEN det installeras på min dator och kolla med jämna mellanrum OM jag har en piratkopia, fast den redan har kollat en gång så kollar den flera gånger och verktygt ligger hela tiden kvar installerat på datorn. Metoden att mygla in programmet genom MS update i folks datorer utan deras vetskap är fult.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan länken:

http://www.firewallleaktester.com/removewga.htm

som Belsebub rekommenderade verkar ju också skum, laddade ner filen, men installerade den inte, då plötsligt min brandvägg "stoppade" ett intrångsförsök, med "Malware - Dabber"

http://www.f-secure.com/v-descs/dabber.shtml

:o

Jo, tjena... Tipsen är bra på det här forumet...

Självklart säger din brandvägg ifrån, eftersom den inte vet vad det är och programmet ska göra en ändring i XP.

Det finns en uppsjö av program som inte är skadliga men som antivirusprogram och brandväggar misstolkar. Har du aldrig gjort ett undantag för okända drivrutiner ex. som inte är kollade av MS men som du vet inte är skadliga eftersom dom följer med produkten på skiva du nyss köpt i affären?

Om du har WGA installerat på dator säger programmet till att du har det, tar bort det och ber dig starta om datorn för att sedan slippa verktyget.

Har du inte wga installerat på datorn så säger programmet att du inte har wga installerat på datorn. Ett mycket pedagogist program  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Metoden att mygla in programmet genom MS update i folks datorer utan deras vetskap är fult.

Hej

"Fult" är väl det minsta man kan kalla det....installerar man en ny exefil i smyg som öppnar en kommunikation till en server så är det "spyware". (oavsett om det är till MS)

MS Sverige har fortfarande inte bett om ursäkt, det finns fortfrande ingen EULA där man godkänner den här trafiken samt vilka förutsättningar som råder.

Inom ett par timmar så finns då även busets wgapatch ute och det vet också MS.

För Windows Vista förutsätter jag att man reglerar sådant här via riktiga EULA godkännnanden och slutar smyga in "spyware"....  :P

Nu gör alla program ändå "calling Mum" anrop vilket alla som kör en riktig brandvägg vet, dvs stoppar alla uppkopplingar och frågar.

Det är ju därför man vet hur mycket tex Adobe Photoshop som körs som pirat...  mm mm.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir inte klok av "moment 22-diskussionen" här...

Plun, du främjar användandet av lagliga Windowskopior (vilket jag förutsätter att de flesta härpå forumet gör...), men samtidigt så motarbetar du WGA Notifications sätt att samla in information / arbeta på.  ???

Egentligen så är det väl bara att låta WGA Notifications  tuffa på i bakgrunden, det tar ju inte reda på var du bor, hur många barn du har, vad du tjänar eller vad du äter till frukost?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir inte klok av "moment 22-diskussionen" här...

Plun, du främjar användandet av lagliga Windowskopior (vilket jag förutsätter att de flesta härpå forumet gör...), men samtidigt så motarbetar du WGA Notifications sätt att samla in information / arbeta på.  ???

Egentligen så är det väl bara att låta WGA Notifications  tuffa på i bakgrunden, det tar ju inte reda på var du bor, hur många barn du har, vad du tjänar eller vad du äter till frukost?

Hej

Jag ogillar ALLT som görs i en dator utan en ägares vetskap....  inkl wgatray.exe trafik.

En ren principsak att detta även gäller Microsoft. Dagens spyware gör precis likadant... :P

Mycket enkelt för MS att köra med "raka ärliga puckar"... inte nåt fulspel.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge som MS inte talar om exakt vad verktyget gör och ger användare en chans att bestämma om man vill godkänna proegrammet eller inte så måste man ju förutsätta att det sysslar med någon typ av fuffens. Annars hade ju givetvis MS lämnat ut denna information, eller hur?  ::)  Precis som med alla annan spyware. Jag tror inte alla andra tillverkare av spyware heller tar reda på var jag bor, hur många barn jag har, vad jag tjänar eller vad jag äter till frukost, men jag vill inte ha sk--en i min dator ändå.  >:( Något tar eländet reda på och jag undrar vad mer info som skickas till MS utan min vetskap. Nej, stopp i brandväggen blir det, men ibland måste man ju låta den köra en koll när man skall hämta och/eller installera något. Usch och fy!  >:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att orsaken till, att Microsft inte talar om "exaxt" vad WGA Notifications gör, beror till stor del på att man inte vill "lägga något i händerna" på piratkopierarna och dess utvecklare.

För det är väl inte vetenskapligt bevisat att MS samlar in information om just ditt privatliv genom WGA Notifications???

Däremot tror jag att våra internetleverantörer samlar in mer information om dina surfvanor, än vad du någonsin kan föreställa dig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att orsaken till, att Microsft inte talar om "exaxt" vad WGA Notifications gör, beror till stor del på att man inte vill "lägga något i händerna" på piratkopierarna och dess utvecklare.

För det är väl inte vetenskapligt bevisat att MS samlar in information om just ditt privatliv genom WGA Notifications???

Däremot tror jag att våra internetleverantörer samlar in mer information om dina surfvanor, än vad du någonsin kan föreställa dig...

Det är sättet man gjorde det på som är fel......mycket enkelt att informera att nu

ska en ny funktion införas för att förhindra piratkopiering.

Nu tog det sedan kanske något dygn när den 1:a kom ut tills den var knäckt, vet inte vad

MS hade förväntat sig.... :P

Att det är enkelt att kartlägga surfvanor är väl ingen nyhet eftersom det "stämplas" i varenda router vart trafiken ska. Däremot gör man ju sig regelbundet av med alla cookies/tracking cookies/dataminers för att sabba för "månglarna".

Sedan byter man också regelbundet IPadress för att röra till det ännu mer för månglarna.... ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om folk har otroliga problem med sin WGA...

Men är det verkligen Microsofts fel??? Det krävs två för att dansa tango...

(Min egna uppfattning är att det säkert cirkulerar program på nätet (typ en botvariant av Jellybean Magical Keyfinder), som "snappar upp" licensnyckeln på en oskyddad dator åt skummisarna, de i sin tur "anmäler" denna licensnyckel som stulen till Microsoft, och på så sätt sätter fler käppar i hjulen...)

Fast jag kan ju ha fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om folk har otroliga problem med sin WGA...

Men är det verkligen Microsofts fel??? Det krävs två för att dansa tango...

Hej

Den stora utmaningen är att MS berättar för användare hur de nu gör samt vilka problem som ev uppstår....mao Information....

Man behöver inte bete sig som den här "dåren"...

http://video.google.com/videoplay?docid=-4860483760049380308

Halleljuja MS... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte bete sig som den här "dåren"...

Ha ha ha.  ;D

Ja, hmmm....  ;D  det är väl inte undra på att det mesta blir skit med en sån här stolle vid rodret.

Kan inte förstå att inte MS skickliga ingenjörer slänger ut den här pajasen... :P

Tragiskt... 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om folk har otroliga problem med sin WGA...

Men är det verkligen Microsofts fel??? Det krävs två för att dansa tango...

Hej

Den stora utmaningen är att MS berättar för användare hur de nu gör samt vilka problem som ev uppstår....mao Information....

Man behöver inte bete sig som den här "dåren"...

http://video.google.com/videoplay?docid=-4860483760049380308

Halleljuja MS... ;)

WTF!  ;D Varför gjorde han så, i vilket sammanhang? Var han full?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför gjorde han så, i vilket sammanhang? Var han full?

Ha ha, De va nog virus.  ;D

Nejdå.... filmen läckte ut från nåt internt MS evangelist möte....

Kolla när karln säljer Windows 1.0 eller pratar med developers... ;D ;D ;D

http://video.google.com/videosearch?q=ballmer

Spritt språngande galen, lika galen som WGA debaclet och mycket som MS

strulat med de senaste åren...

Bill Gates har ju missat det mesta de senaste åren och han bestämmer ju inte.... utan det är Ballmer som kör MS... :'( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...