Gå till innehåll

[LÖST] BIOS setup


Belsebub

Recommended Posts

titta under uppstarten om det inte står på skärmen

BIOS Setup kommer man oftast åt genom att trycka på Delete under minneskontrollen, eller när logotypen visas. De flesta datorer skriver också ut vad man skall trycka. Om det inte är Delete så finns det många vanliga och ovanliga kombinationer av tangenter att trycka, men till viss hjälp för dig som har en ovanlig BIOS kommer här några exempel. Esc, Alt-Esc, Ctrl-Alt-Esc, F2, F10, Alt-F2, Alt-F10, Alt-F5, Ctrl-Shift-F8.

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

titta under uppstarten om det inte står på skärmen

BIOS Setup kommer man oftast åt genom att trycka på Delete under minneskontrollen, eller när logotypen visas. De flesta datorer skriver också ut vad man skall trycka. Om det inte är Delete så finns det många vanliga och ovanliga kombinationer av tangenter att trycka, men till viss hjälp för dig som har en ovanlig BIOS kommer här några exempel. Esc, Alt-Esc, Ctrl-Alt-Esc, F2, F10, Alt-F2, Alt-F10, Alt-F5, Ctrl-Shift-F8.

mvh

t

Tack för tipsen ska testa dom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inget annat funkar så kan det hjälpa att klicka frenetiskt på tangentbordet under uppstarten. Då tror datorn att det är fel på tangentbordet och oftast dyker det upp ett felmeddelande att tangentbordet inte fungerar och att man skall trycka på t ex Del (eller F1, F10 osv) för att starta setup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om bios så vill jag uppdata mitt bios

för det finns nyare bios saker som fixar lite buggar

detta fixar mitt bios:

* Added support for new CPUs (including Manchester and Toledo Athlon64 X2).

* New Packard Bell boot logo

* Adds support to eject optical drives with F3 during POST.

och mitt moderkort heter Scilly (GA-K8NUSLI-NF) Ver 1.0 ATX Motherboard

Filen som heter scilly_bios_f1u.exe ska göra en bios cd som uppdaterar mitt bios

det är en dvd-rw skiva jag vill bränna men den bränner inte ens :(

det borde ju funka fast än det står så här?

Follow the instructions on screen. One empty CD-R(W) will be required.

Har fixat lite skrämdumpar på hur det ser ut

namnlsia6.jpg

En större bild

http://img89.imageshack.us/img89/7326/namnlsia6.jpg

I denna bild står det att man kan använda både cd-rw och dvd-rw skivor

namnls2zp3.jpg

men när man klickar vidare så händer inte mycket alls

http://img89.imageshack.us/img89/6403/namnls2zp3.jpg

En större bild

http://support.packardbell.com/se/item/ind...030200&ppn=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähum...

Citat:

Using an incorrect BIOS version might cause system failures. Do not install this software unless you are certain that it has been designed for your motherboard.

Uppdatera BIOS är rent ut sagt livsfarligt om man har ett felfritt system innan uppdateringen,

efter det kanske inte datorn ens går att starta...

Och det går icke att få tillbaka sitt gamla BIOS eftersom det är sklrivet i ROM (Read-Only Memory)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, bara du vet vad du gör... ´

Det gick bra förut ja, men vad säger att det gör det den här gången???

Så länge man inte har uppenbara problem med datorn (opch då menar jag verkligen problem!) så bör man inte uppdatera sitt BIOS,

om det inte krävs för att t ex en ny hårddisk eller medieläsare inte känns igen av moderkortet.

Uppdatera BIOS är ingen hipp modegrej bara för att det står så på nätet, utan mera en rysk roulett...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatera BIOS är ingen hipp modegrej bara för att det står så på nätet, utan mera en rysk roulett...

Hej

Njau....  ;) de allra flesta märkesdatorer kan man numera köra via "Winflash" program.

Flertalet ASUS samt MSI mbn likaså.

Men... det gäller ju att ha förmågan att ta sig till SIN supportsida och läsa vad de senaste BIOSen innehåller samt om det är tex en märkesleverantör typ Dell har flaggat BIOS uppgraderingen som ett "måste".

Allför många slänger enbart i sin XP skiva och får sedan garanterat problem....  ;)

För några år sedan kan jag hålla med om att BIOS flashning var "rysk roulett", samt det här då hur man skapade sin flashdiskett... 8)  Men inte nu med moderna applikationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, bara du vet vad du gör... ´

Det gick bra förut ja, men vad säger att det gör det den här gången???

Så länge man inte har uppenbara problem med datorn (opch då menar jag verkligen problem!) så bör man inte uppdatera sitt BIOS,

om det inte krävs för att t ex en ny hårddisk eller medieläsare inte känns igen av moderkortet.

Uppdatera BIOS är ingen hipp modegrej bara för att det står så på nätet, utan mera en rysk roulett...

man vill ju ha det senaste bios

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatera BIOS är ingen hipp modegrej bara för att det står så på nätet, utan mera en rysk roulett...

Men jag har aldrig testat att uppdatera mitt bios har köpt ett antal datorer

och det har funkat utan problem :D

Stämmer nog bra de.  :)

Man behöver inte tänka på bios om datorn funkar normat.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man vill ju ha det senaste bios

Läser du dåligt ,eller?

Jag skrev just; att när det gäller just BIOS, så är det INTE det senaste BIOS-versionen man behöver, om INTE moderkortstillverkaren UPPMANAT de med en specifik dator att uppdatera sitt BIOS...

Men jag har aldrig testat att uppdatera mitt bios har köpt ett antal datorer

och det har funkat utan problem :D

Så om du inte har uppenbara problem med datorn ,så finns det därmed ingen anledning till att du skall uppgradera BIOS! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man vill ju ha det senaste bios

Läser du dåligt ,eller?

Jag skrev just; att när det gäller just BIOS, så är det INTE det senaste BIOS-versionen man behöver, om INTE moderkortstillverkaren UPPMANAT de med en specifik dator att uppdatera sitt BIOS...

Men jag har aldrig testat att uppdatera mitt bios har köpt ett antal datorer

och det har funkat utan problem :D

Så om du inte har uppenbara problem med datorn ,så finns det därmed ingen anledning till att du skall uppgradera BIOS! 

Men en dag kommer jag att vilja byta saker i datorn och då är det ju bra med senaste bios :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...