Gå till innehåll

Plattskärm, näää :(


Recommended Posts

Byggde ihop en ny dator och med den köpte jag en LG 1932P (plattskärm 19 tum). Varken jag eller min sambo gillar den, ljuset, kontrasten samt att allting blir smått.

På plattskärmar ska man ju inte ändra inställningen så man får köra på 1280x1024.

Naturligtvis har jag ändrat kontrast och dylika saker själv men gillar i alla fall den gamla hederliga Crt-skärmen bättre.

En annan irriterande sak:

Muspilen går ryckigare över skärmen på nya, gick mycket mjukare på gamla. Har även där försökt ändra inställningar men det blir inte lika bra som Crt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för drömvärld ni lever i, visst kan du ha vilken upplösning på en plattskärm som du själv vill! Själv kör jag 1024x768. Prova däremot med att använda 16-bitars färg, det drar inte lika mycket resurser för datorn. Vad har skärmen för responstid???

Ju lägre responstid, desto bättre, 8ms eller lägre är bäst.

Ni kommer nog över detta också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för drömvärld ni lever i, visst kan du ha vilken upplösning på en plattskärm som du själv vill! Själv kör jag 1024x768. Prova däremot med att använda 16-bitars färg, det drar inte lika mycket resurser för datorn. Vad har skärmen för responstid???

Ju lägre responstid, desto bättre, 8ms eller lägre är bäst.

Ni kommer nog över detta också...

Fattar också man kan ha annan upplösning men är det inte så att plattskärm bara visar optimal bild vid en specifik upplösning, Crt klarar av vilken som helst.

PS:

Ändrade till 1024x768 och då kunde man välja 75 hz för bildskärmen, bilden blev lugn faktiskt.

Ska denna Hz spela någon roll på digitala skärmar, trodde det gällde bara Crt?

Och varför klarar inte en modern plattskärm 75Hz i upplösningen 1280x1024, det fanns bara 60Hz att välja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med "hertzen".... ;)

Med mitt nVidia kort med senaste drivarna så har jag 4 alternativ.

60, 70, 72 samt 75 Hz...."default" sätts till 60Hz...

Jag kör 2 olika upplösningar beroende på vad man håller på med.

Endera 1280x1024 eller 1154x864.

Nu är det mycket små skillnader men jag brukar köra 70Hz.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men är det inte så att plattskärm bara visar optimal bild vid en specifik upplösning, Crt klarar av vilken som helst.

Nej, skillnaden mellan en plattskärm och en CRT är tekniken bakom.

Dagens TFT-skärmarär lika bra oavsett vilken upplösning du använder.

Det är endast vid krävande grafikskt arbete som en CRT-skärm är att föredra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en plattskärm från Sony och kör 1280 * 1024 @ 60 Hz via DVI och jag kan bara kör med 60 hz i alla upplösningar men vad jag hört så är det helt normalt.

Uppfattningen jag har av CRT VS TFT skärmar är att en TFT är väldigt behaglig att titta på film samt spela spel men resterande så är en CRT bättre.

Men men man måste ge en TFT skärm några veckor och sen är man van vid det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för rubrik? "

Plattskärm, näää :( " låter som ett barn som inte fått sitt godis.

Du skall snarare lära dig att uppdatera drivisar, directx samt hårdvara. Huga om du sitter med hårdvara som inte pallar plasma/lcdskärm. Du får du mer än gjärna sitta med ditt sketna betångblock till "skärm".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...