Gå till innehåll

Hårddisk Problem?


CobraSnake

Recommended Posts

Hej alla forumexperter..........

Har den senaste tiden haft problem med ett gnisslande oljud från hårddisken precis när datorn sätts på med powerknappen. Men efter nån minut då windows startar upp så tystar den ner sig. Är det något allvarligt på gång eller nånting man kan åtgärda?? Har för övrigt regelbundna defragmenteringar.....

Tacksam för olika åsikter........ :-[

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Gnisslar en hårddisk är det oftast hög tid att fundera över sina backuper.....

Gnisslet övergår oftast i "skivsallad" och totalhaveri...

Man kan ofta även se i Adminverktyg >loggboken om en hårddisk börjar "må dåligt", det brukar bli poster med "läs o skrivsvårigheter".

När man väl har sina akuta backuper kan man börja undersöka disken och steg 1 är

Windows inbyggda felkontroll för diskar. 

http://support.microsoft.com/kb/315265/sv

Sedan finns det oftast diagnosverktyg för diskar hos tillverkaren, kolla på din supportsida.

Men innan du börjar felsöka, bränn backuper eller kopiera till extern/annan disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har testat med diagnos programmen och även chdsk och det visade sig att det hittade inga fel eller problem. Vad kan det annars vara?? ???

Hej igen

En hårddisk består ju av skivor där datat lagras inkl en "läsarm", när du startar datorn så

varvar då den här skivan/skivorna upp i fart, rasslet du hör är då förmodligen när det här sker.

En disk ska inte rassla så därför är nåt galet förmodligen.

Nästa steg är att kolla mha en tillverkares diskdiagnosverktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej CobraSnake!

Min HP eller Compaq som den hette när jag köpte den på Dustin 2002 är knäpptyst, däremot den Dell jag köpte förra året låter som en mindre stenkross ibland, men fungerar aldeles ypperligt, men jag har inte hört andras datorer låta som Dellen, något skall det väl höras men gnisslar det så är det kanske nåt annat på gång. Har du testat och inga fel påvisats så är antagligen disken OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej CobraSnake!

Min HP eller Compaq som den hette när jag köpte den på Dustin 2002 är knäpptyst, däremot den Dell jag köpte förra året låter som en mindre stenkross ibland, men fungerar aldeles ypperligt, men jag har inte hört andras datorer låta som Dellen, något skall det väl höras men gnisslar det så är det kanske nåt annat på gång. Har du testat och inga fel påvisats så är antagligen disken OK.

En hårddisk ska inte låta illa....man kan chansa.... ;)  Desto viktigare med backuper....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips jag har fått, jag tror jag är tvungen att köpa en ny hårddisk.......... :'(

Hej

Jo det är dumt att chansa.....nu behövs ju backuper även om man har en felfri "spinnande som en katt " disk som verkar må bra....

Inga större pengar iaf... mest jobbet att fixa till en ny disk.

http://se.pricerunner.com/computing/storage/harddrives/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...