Gå till innehåll

Gratis router


Recommended Posts

Jag funderade på att beställa en, men ångrade mig då jag redan har ett fungerande trådlöst nätverk hemma. Dessutom blev jag lite fundersam över hur min bredbandsoperatör ställer sig till att jag delar ut min uppkoppling - framförallt om någon skulle utnyttja den till olagligheter.

???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom blev jag lite fundersam över hur min bredbandsoperatör ställer sig till att jag delar ut min uppkoppling - framförallt om någon skulle utnyttja den till olagligheter.

Knepig tjänst... men tanken är god...

- Jag funderar över hur affärsiden egentligen ser ut....  ???

Skype o Google är ju med....

http://en.fon.com/info/our_investor_partners.php

- De beskriver sedan säkerheten som "god" och att allt  är spårbart.......vilket det fömodligen är... men

troligen struntar en bredbandsoperatör helt i detta om de ska hantera ett abuseärende som gått via en FON router.....dvs den som står för abbet är ansvarig oavsett om någon sedan är spårbar.

- Jag kan inte hitta nåt i BBBs abbavtal som säger att man inte får göra så här....

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Altså... helt ärligt nu... Är det meningen att man ska dela med sig av sin bredbandanslutning för att i sin tur kunna få ta del av andras om man t ex är "på resande fot"? Undrar om jag fattat detta...?

Och hur kan man garantera säkerheten? Delar jag med mig av min anslutning kan ju vem som helst ställa till med skit och jag får ta skulden...

Har jag fattat fel?

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur kan man garantera säkerheten? Delar jag med mig av min anslutning kan ju vem som helst ställa till med skit och jag får ta skulden...

Har jag fattat fel?

Ja enligt FON....  ;)

"FON ökar även säkerheten för dig och den som kopplar upp sig då en inloggning krävs för att kunna komma ut via FON-nätverket. Detta skapar en spårbarhet i systemet som är tillgodo för alla. Andra säkerhetsmekanismer finns och kommer ytterligare utökas som stärker din möjlighet att skydda dig själv. FON-routern (gäller inte tidigare Linksys/Buffalo modeller) ger dig två trådlösa nät, ett privat som endast du och dina nära kan använda och ett publikt som endast andra FONeros kan använda."

http://www.blifonero.nu/fon-faq.html

Nu tror jag att det kan bli problem om någon skulle utföra "abuse" via en FON router dvs den operatör man har skulle enbart se till vem som är ansvarig.

Fördelen som jag ser det är att man kommer ur det "kommersiella käbblet" om öppna trådlösa accesser.

Men.... Skype o Google har nog någon baktanke.... (som med allt).... ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...