Gå till innehåll

Att installera och köra program i en virtuell miljö


OlleBull

Recommended Posts

Hej alla installerare!

Provar just nu VMware Workstation som Stenis har en beskrivning på här på hemsidan och hur man använder programmet till att köra exempelvis som jag nu har gjort, installerat Win Xp Pro i en virtuell miljö. Jag har tidigare testat detta men det har riktigt inte velat sig, men nu fick jag det att funka och det är fantastiskt att kunna köra och skifta mellan, dels den virtuella miljön och sedan med en knapptryckning gå till sitt ordinarie system. Det har sitt pris naturligtvis och det priset är minne, för har man inte tillräckligt så går det nog inte så bra. Min dator låter, en Dell 5000 nåt drygt år gammal, mer än den andra datorn, vilken är en HP eller ska vi säga Compaq Evo innan dom gick upp i HP och som nu har några år på nacken, den datorn är knäpp tyst, ja lite hör man ju förståss, från någon fläkt. Men nu när jag knäpper över till den virtuella miljön och experimenterar med diverse installationer där, så är det knäpp tyst. Det hörs absolut inget från den virtuella disken. Helt fantastiskt och jag tycker också att med denna nya rena installation av XP så är det en fröjd att surfa runt, det går snabbare och risken är ju lika med noll att få nåt skräp på sin egen dator, virusprogram har jag ju installerat förståss och skulle så vara fallet, så räcker det ju med att ta bort den virtuella, vilken ju inte har nåt med den s.k riktiga datorn att göra. Det är nu som man säkert kan prova vilket program som helst och det bästa är att det går att dra filer mellan den virtuella miljön och den riktiga datorn tack vare VmwareTools som man istallerar när gästsystemet är installerat. Det här borde alla som testar många program prova på, jag följde bara instruktionen som Stenis skrev, sedan fixade Wmware Workstation resten. Länken under går direkt till Stenis beskrivning på hur man installerar Vmware Workstation

http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...2&Itemid=18

OBS Länken funkar inte längre!

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är en extremt bra uppfinning för att även utforska andra OS.

Man ska/bör iaf ha minst 1GB RAM minne enligt min mening för att slippa sirap.

Utmaningen är kanske att WMwares sida är lite rörig inkl tills man fått sin gratislicens via mail.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo rörigt är det håller jag med om, men Stenis instruktion duger gott till att börja med, resten finns ju i programmet som är ganska självförklarande, om man inte är helt bakom flötet. Kan bara säga att suveränt är det. Vill man inte ha kvar eller byta OS så är det ju en knapptryckning bort, eller likaså om vill ta bort den virtuella disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...