Gå till innehåll

Extern Hårddisk


Gäst Naturguiden

Recommended Posts

Gäst Naturguiden

Hej på er alla

Jag undrar en sak om externa hårddiskar.... Vad kan man ha på en extern hårddisk förutom film/musik och dokument....

Kan man verkligen installera program på en extern burk... De externa jag har kan jag ej låta vara på om jag skall stata om datorn för då skall den kollas hela tiden vid uppstart... 

Undrar om jag skall ge frugan en liten extern historia i julklapp, så hon kan lägga alla de programen hon vill ha på den, då HD:n på den burken hon har nu inte är så stor.... och hon vill ha en massa saker på den... Det fanns inte Servicepack 2 på den och det fyllde den lilla sketna hd:n med en gång..

Tacksam för funderingar kring detta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Hejsan!

Hårddisken i bordsdatorn börjar bli full. 

Jag måste köpa en hårddisk till.

Vilken fungerar bättre, external eller internal disk?

OM jag skulle köpa en external disk, hur stor får den vara maximalt, för att den ska fungera så bra som möjligt, om datorn är följande?

-OS Windows XP HEM.

-Processorn 1,5 GHz Athlon.

-RAM-minne 512 MB.

-Har USB 2.0. 

-Datorn 5 år gammal och fungerar annars perfekt.

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En extern hårddisk är praktisk att ha såtillvida att man snabbt flyttar den mellan olika datorer. Den är mycket lämplig för backup-ändamål. Med en sådan kan du flytta över mycket av det du har på den interna disken och på det viset få den mindre belastad och en "piggare" dator.

Problemet med en äldre dator, en 5 år gammal dator är gammal i datorvärlden, är att den troligen inte har stöd för USB 2.0. Att då köra en extern hårddisk blir "olidligt" segt. USB 2.0 är 40 gånger snabbare i överföringshastighet än den gamla USB 1.1-standarden.

Man kan köpa och montera in ett USB 2.0 pci-kort men om moderkortet inte stöder USB 2.0 så får du bara USB 1.1-fart på det ändå.

Men om du har USB 2.0 så är det nog bara att slå till med en extern hårddisk. Jag vet inte om de finns i mindre storlek än 200 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Gepe!

Här Sepe!

Vad bra att du berättar viktiga saker till dom som inte vet så mycket om externa hårddiskar! 

Men jag undrar om det finns någon som kan svara på min fråga om den externa hårddiskens maxstorlek... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag undrar om det finns någon som kan svara på min fråga om den externa hårddiskens maxstorlek...

Här har du en bra översikt av storlekar och priser på externa hårddiskar.

LaCie Biggest S2S PCIe 2.5TB är t.om. på 2.5 Tbit (2500 GB). Ska man ha en sån får man hosta upp 15.439 kronor. "Det kostar att ligga på topp".

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=360&o=egenskap_1

;D ;D ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Naturguiden!

Här finns en massa program du kan installera på en extern disk eller på en USB-pinne. Programmen körs direkt som  s.k Standalone.

http://www.snapfiles.com/features/ed_usb_software.html

File Scavenger går också att köra på diskett eller externt media. Programmet hittar förlorade bilder å filer mm.

http://www.quetek.com/index.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...