Gå till innehåll

Otroligt långsam hårddisk


chrillea

Recommended Posts

Hej,

Har ett tag haft problem med att min dator är rent otrooooligt seeeg. Så fort man bara skall kolla i en mapp så går processor användandet upp emot 100%. Att bränna en dvd tar flera timmar då buffern äts upp på en gång och sedan blir det långsamt.

Jag har kontrollerat processer och liknande som går och ingenting tar något att bråka om.

Det sista har jag stängt av allt som jag kan tänka mig (småprogram, antivirus etc.) vid uppstart men fortfarande ingen förbättring.

Har även kört kontroll gentemot virus, adware utan att hitta något. Diskdefragmentering har jag även gjort 1 gång.

Det sista jag gjort är att ladda ner ett analysprogram som bl.a. kan mäta lite benchmarks på datordelarna. Jag körde först processorn vilket inte gav något revolutionerande d.v.s. jag fick förväntade värden. När jag sedan körde benchmarks mot hårddisken så blev prestandan gentemot den något helt urusel gentemot de värden som man enligt programmet kunde förvänta sig. ???

Är det någon som har en aning om vad som hänt eller vad jag vidare kan försöka mig på?

Otroligt tacksam för alla ideer!

    //  Chrille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först den vanliga städningen.  8)

http://www.filehippo.com/download_ccleaner/ Bocka ur yahoos toolbar när du installar.

En sväng med ewido / avg antispyware för att va lite mer säker. http://www.ewido.net/en/

Och så finns de några fler trix. Börja med ovan.

:)

Edit: kör den här också. http://secunia.com/software_inspector/ Släng skräpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska givetvis testa med ovanstående.

Men samtidigt har jag inga större förhoppningar med detta (men man vet ju aldrig)..

Jag har kört 2 st rensare för antispyware redan.

Lite mer info om mitt system.

Har en Pentium P4 2,8 med 512 Mb RAM och en 80 Gigs hårddisk.

När jag kör mitt system har jag cirka 250 Mb RAM-minne ledigt och cirkus 20 Gb ledigt på disken.

Men som sagt jag ska testa dina inledande trix.

Tusen tack för alla tips. De mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in på enhetshanteraren, Klicka på IDE ATA/ATAPI Styrenheter.

Där finns  primär och sekundär IDE-kanal. Oftast är hårddisken ansluten till den primära IDE-kanalen och CD/DVD-brännare till sekundär IDE-kanal. Högerklicka på dessa, välj egenskaper och avancerade inställningar. Kolla att det i överföringsläge är valt "DMA om tillgängligt". Alternativet är "Endast PIO" och körs hårddisken i det läget så  fungerar den långsammare än i DMA-läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna är bra. borde ingått i windows.

http://www.microsoft.com/downloads/details...4G4647#filelist

Och den här regfilen från Venoms är bra. Spara som vadsomhelst.reg < infoga i registret.

------------------------------------

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorer]

"AlwaysUnloadDLL"=dword:00000001

--------------------------------------------

Och så kan man prova med att tömma prefetch-mappen < stäng av datorn. Kan ta en halvtimme innan den stänger av sig när man gör så.

Och så e Gepe här. En riktig hacker de...  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EUREKA  !!!!!  :o :o :o

Gepe:s tips om att kolla IDE/ATAPI inställningarna verkar ha gjort susen. Ändrade enligt hans tips och herrejösses vilken speeeeeeeeeed  :o  Snacka om att det går undan!!

Verkar vara det som var boven. Undrar hur detta har blivit förändrat för så här kan väl det inte varit hela tiden  ???  ?

En liten undran bara....

I enhetshanteraren har jag dubbla uppsättningar av:  primär IDE-enhet, sekundär IDE-enhet samt Intel® 82801EB Ultra ATA Storage Controllers dvs. 2 av varje och alltså 6 rader/entryn totalt. Ska det vara så?? ::)

Man bockar och bugar för all hjälp hittills.  :-*

    //  Chrille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...