Gå till innehåll

En Fråga Ang BackOnTrack


Gäst Malou

Recommended Posts

Hej Mr Ollebull!

Du som använder programmet BackOnTrack kan förhoppningsvis svara på en liten fråga som jag har.

Är lite nyfiken på det här programmet som du rekommenderar många här på forumet. Har ännu inte kommit så långt som till en installation utav programmet (lite feg)  ;)

Om jag nu hämtar ner och installerar detta dunderprogram för att testa m.m finns det då någon möjlighet att  använda ordinarie systemåterställning (om jag mot förmodan skulle vilja detta)?

Går det eller försvinner denna möjlighet och det är enbart BackOnTrack som gäller?

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Hittade svar på min ovanstående fråga  ;)

Windows XP Systemåterställning inaktiveras

Om du använder Windows XP som operativsystem

kommer BackOnTrack vid installation att automatiskt

inaktivera Windows XP Systemåterställning.

Anledningen till detta är att Windows XP

Systemåterställning inte behövs när BackOnTrack

används och att datorn arbetar snabbare när den

funktionen är inaktiverad.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Malou!

Precis, du hade hittat svaret. BackOnTrack tar över och du kan inte använda systemåterställningen i Windows. Jag har inte upplevt det som något problem, iallafall inte för mig. Använder det på mina 2 datorer, den ena en Compaq Evo 310 köpt på Dustin hösten 2001 och den nyaste en Dell Dimension 5000 inköpt i april 2005 BackOnTrack har fungerat utan problem sedan september 2005 på bägge datorerna. Det enda man bör tänka på är väl att nu är det du och inte datorn som bestämmer över systemåterställningen och då å då när allt är bra så skapar man en ny återställningspunkt, beroende på vad man gör, den gamla försvinner då. Man har alltså bara en punkt att backa till. Det brukar passa efter den månatliga uppdateringen på microsoft. Du har väl sett att det finns flera versioner jag har BackOntrack Home. Fördelen är ju att det här inte kan paja som det gör i Windows ibland. Men du får väl prova innan du köper, det är väl det enda rådet jag kan ge. Jag har inte behövt ominstallera någon av våra datorer än, har väl haft tur kanske. Nåt dunderprogram vet jag inte om det är, men det funkar å precis som i reklamen dom gör på hemsidan. Man kan ju ångra en återställning om det inte blir bra förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej OlleBull  :)

Tack för ditt svar  ;)

Nu har jag ingen märkesdator utan en oberoende (som jag brukar kalla den) men det har väl ingen betydelse.

Att det finns flera versioner har jag inte tittat närmare på utan var inne på BackOntrack Home.

Nu har jag i stort sett aldrig haft den typen av problem där en systemåterställnig har behövts användas. Men den här BackOntrack Home fungerar på ungefär samma sätt om man ser på helheten av den ordinarie systemåterställningen. Används på samma sätt fast då via programmet och en enda återställningspunkt.

Hmmm..Känner ändå en viss tveksamhet. Men det kan väl inte bli värre än att man får formatera och installera om hela rasket här om det skulle gå åt pipsvängen  ;D

Naturligtvis så köper jag inget innan jag först har provat (vill inte köpa grisen i säcken).

Får fundera en stund.

Men tack i alla fall för att svarade.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är ju det du slipper med det BackOnTrack, formatera som du säger, om allt blir fel. Även om ditt Windows kraschar så funkar ju BackOnTrack eftersom det ligger före innan Windows startar på disken, du behöver ju bara starta om och det första som kommer upp är en rad där man kan välja att återställa med BackOnTrack vilket alltid kommer upp först när man startar datorn, efter jag tror det är 7 sekunder så går uppstarten igång som vanligt. Det är bara att testa, kör igång registret och radera något slumpvist och sen starta om och har windows pajat, så när du startat om och när BackOnTracks rad dyker upp trycker man F7 och återställningen görs, samt startar upp Windows felfritt som det var när du skapade återställningspunkten. De e klart man är lite feg ibland, jag såg det som en fördel mot Windows systemåterställning som jag vet strulade vid nåt tillfälle, det gick ju reparera funktionen, men då vid det tillfället var jag bara en hårsmån från en ominstallation av hela datorn, tur i oturen fanns en mapp kvar på ett ställe som räddade mig från den katastrofen. Programmet är ju iallafall billigt och uppdaterar sig gratis har jag sett ibland, vilket jag inte visste om tidigare, så de e klart du måste prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hämtade hem och installerade BackOnTrack. Men kan väl säja att jag blev väl inte speciellt förtjust dessutom så var den inte på svenska (undra varför).

Men jag får väl testa i några dagar innan jag säger något. Allt tar ju sin lilla tid innan man vant sig  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den jag har är på svenska. Men du får väl slå en pling till dom och fråga, Programmet är ju utvecklat av 2 svenskar. Det stämmer väl inte allt som sägs i det här reportaget, men funktionen är väl densamma oavsett språk. Såg att dom nämnde Dell, men nåt sådant har inte jag fått från Dell när jag köpte den.

"Förutom med Atea har System OK avtal med bland annat svenska Dell, som erbjuder Back On Track och systerprogramvaran Keep It för säkerhetskopior"

Det kanske finns ett sånt erbjudande av Dell idag, men inte när jag köpte min Dell i april 2005.

http://www.nyteknik.se/art/46444

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej OlleBull  :)

Funktionerna är de samma oavsett språk. Blev bara så förvånad då installationen m.m var klar att den var på engelska trots att jag valde svenska.

Men det kan kanske ha att göra med att det är en trialversion och att den enbart är på engelska.

Nu har jag ingen Dell dator så de erbjudande gäller nog inte mig.

Måste fråga en annan sak  ;D

Idag då jag startade upp datorn så kom det upp en vit text där jag uppmanades att trycka F7 det har/hade med återställningspunkt att göra. Jag lät detta vara och lät datorn starta upp på sedvanligt sätt.

Är detta något man måste göra?

Eller kan jag bara göra som jag gjorde idag låta datorn starta upp?

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just här du skall välja F7 om du vill göra en återställning. När du trycker F7 så kommer en ny sida upp där du har att välja JA eller NEJ  om du väljer JA så görs återställningen och datorn startas upp, detta går lika fort som en vanlig start, när Windows startat kommer en ruta upp som talar om vad som hänt och du nu har en ångrapunkt. När allt funkar som vanligt igen så skapar du en ny återställningspunkt och då försvinner ångrapunkten. Men angående engelska eller svenska så tycker jag du ringer och frågar. Vill bara göra ett klargörande: Dell har inget med att göra att jag använder BackOnTrack däremot så finns ett program  installerat på Delldatorer med förinstallerat Windows på som gör nåt liknande. Men denna möjlighet har jag inte använt mig av.

Versionen av BackOnTrack jag har är nu 2.7.10 versionen jag köpte var 2.0 uppdateringar görs med automatik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej OlleBull  :)

Att man trycker F7 för att göra en ny återställningspunkt förstår jag.

Men skall man göra denna procedur varje gång man startar upp (startar om) datorn trots att där inga fel är med datorn?

Edit:

Det är just här du skall välja F7 om du vill göra en återställning.

Jag läser tydligen som en kratta idag.

Med andra ord. Denna funktion kan man använda sig av då det är eventuella problem med datorn. Så länge datorn fungerar som den skall så låter man datorn starta upp på sedvanligt sätt.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ibland blir det galet, men jag tror du fattar nu Malou. Det är ju det som är vitsen. Får du ett problem när datorn skall gå igång, att den inte hittar ditt operativsystem eller nåt annat kryptiskt kommer upp å du inte får igång den alls så bara stänger du av och startar om och trycker F7 när den texten dyker upp och snart har du burken igång igen som den var innan vad det nu var som hände.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej OlleBull  :)

Ja, ibland blir det galet, men jag tror du fattar nu Malou.

Jodå jag börjar fatta hur det här fungerar. Speciellt nu då jag har fått programmet på svenska (blir liksom lite lättare då) ;)

Efter en förfrågan hos supporten så skickade de mig en specialare med den svenska versionen. Det var mycket vänligt av dem  ;)

Tack så jättemycket för all din hjälp ang BackOnTrack  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toppen. Jag kollade just och såg att jag köpte den boxade versionen på Dustin 595:- var priset då och är samma idag. Glöm inte å testa, så du vet att det funkar. Jag kommer ihåg att jag fick en testkopia via mail från Alexander Hars, då kunde man inte ladda hem direkt via hemsidan. Ville väl ha koll på vad man var för en figur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej OlleBull  :)

Jag kommer ihåg att jag fick en testkopia via mail från xxxxxxx xxxx, då kunde man inte ladda hem direkt via hemsidan. Ville väl ha koll på vad man var för en figur.

Testkopia?

Det jag fick var den svenska trialversionen via mail doch inte av den du uppger vid namn.

Glöm inte å testa, så du vet att det funkar.

Hur menar du här?

Vad jag kan se så fungerar den utmärkt (än så länge)  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade naturligtvis en trial. Du får testa att göra en återställning vid nåt tilfälle, bara så att du ser funktionen. När du gjort en återställningspunkt kan du ju radera en programmapp till nåt typ mindre viktigt program, som du också lätt kan installera om ifall att det skulle strula. Sedan när du skall köra det lilla oviktiga programmet och det inte går i gång, ja då startar du om och väljer att återställa med BackOnTrack trycker F7 osv. Allt som finns under och i Mina Dokument eller på skrivbordet rörs aldrig, men det har du säkert läst om nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej OlleBull  :)

Jag menade naturligtvis en trial.

Ok.

Någon riktig version kan jag ju inte få eftersom jag inte köpt programmet ännu  ;)

Du får testa att göra en återställning vid nåt tilfälle, bara så att du ser funktionen........ OSV........

Du menar så.

Jo självklart att jag skall testa det på det sättet men jag väntar några dagar så jag har något att gå tillbaka till.

Allt som finns under och i Mina Dokument eller på skrivbordet rörs aldrig, men det har du säkert läst om nu.

Det har jag redan kollat in och läst om i PDF manualen  ;)

Tack ännu en gång för all hjälp samt information  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Gäst Malou

Hej OlleBull!

För att slippa en massa Offtopic i tråden => svårt att bestämma mig.

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g38525#msg38525

så väljer jag att fortsätta här istället.

Nedanstående är kopierat från tråden => svårt att bestämma mig.

Nu till Malou vad kom du fram till när du provade BackOnTrack eller du kanske aldrig gjorde det, fel ställe att fråga på men nu är det gjort.

Jodå jag har allt provat/testat programmet BackOnTrack . Och summan av allt ang programmet så kände jag mig inte bekväm och säker med programmet (tyvärr). Kan bero på okunskaper ang programmet.

Så jag har avinstallerat programmet.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...