Gå till innehåll

Skapa Partitionen


AtaPulja

Recommended Posts

Då får du flytta undan den data du vill ha kvar först. Allt på partitionen försvinner, sörru..

Startmenyn < högerklicka på den här datorn < välj hantera...

I fönstret Datorhantering < välj diskhantering.. Där finns allt du behöver för partition, formatering mm.

:)

Ok, jag visste det redan, men jag trodde om man kunde dela en HDD på två delar, så får du gratis en partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, kolla hur stor disken är. Välj vilken storlek du vill ha och partitionera.

Och sen skapa en partition till på det som finns kvar.

Tipps... Välj snabbformatering sen.

:)

Nu förstår jag inte vad du menar.

Menar du att man kan dela en HDD på två delar?

Ex: Jag har externa HDD, 400 GB. 81 GB je upptaget, men 320 GB är ledig, så hur ska jag dela 320 GB på två bitar och få en partition?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du flytta undan dina 81 Gb till en annan disk så länge?

För då är det bara att skapa en partition på 200 GB och sen en till på det utrymme som finns kvar, 200 GB

Klart, bare o flytta tillbaks dina 81 GB data till valfri partition.

:)

Japp, jag förstår vad du menar.

Tack så mycket!

Jag har C, 90 GB ledigt, så jag kommer flytta dem ditt filer.

Senare hur ska jag sätta ihop dem igen 200 GB + 200 GB ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AtaPulja skrev:

Hur skapar man en partition? Jag har 2 HDD och en extern HDD. Men jag vet inte hur man skapar en partition på en HDD. Alla tre HDD fungerar bra och jag har massa filer i dem.

Med Nortons "Partition Magic 8.0" kan man partionera en disk utan att tömma den först. Man bör dock göra en backup på alla viktiga data ifall något går snett.

En Trial finns att hämta, jag vet dock inte om den har vissa begränsningar. Läs dokumentationen ordentligt innan du ev. börjar! http://www.soft32.com/download_151.html

Symantecs websida: http://www.partitionmagic.com/home_homeoff...p&pvid=pm80

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du flytta undan dina 81 Gb till en annan disk så länge?

För då är det bara att skapa en partition på 200 GB och sen en till på det utrymme som finns kvar, 200 GB

Klart, bare o flytta tillbaks dina 81 GB data till valfri partition.

:)

Japp, jag förstår vad du menar.

Tack så mycket!

Jag har C, 90 GB ledigt, så jag kommer flytta dem ditt filer.

Senare hur ska jag sätta ihop dem igen 200 GB + 200 GB ?

Ta fram miniräknaren. För den visar inte 400 GB utan en massa siffror. Dela med 2.

Ta bort partitionen < skapa en ny med värdet från miniräknaren < skapa en till partition på det utrymmet som finns kvar.

Snabbformatera båda och sen är det klart.

:)

Edit: Asså du menar att ändra tillbaks till en partition?

Bara att ta bort dom två gamla partitionerna < skapa en ny < formatera < klart. Alternativt följ Sir_N:s tipps ovan.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du hade väl 2 hårddiskar, plus en extern?

Låt xp va kvar på C: Flytta datan på D: till den externa Formatera D: < Starta xp < sätt i vista skivan och installera på D:

Och samla all data på den externa hårddisken. Då får du xp och vista med alla program på C: och D: , Val när du startar.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A, ha ja, de ska du inte ändra på, för då försvinner allt.

Men kom o tänka på om du, på den externa hårddisken, provade med att installera vista på den primära partitionen?

Alltså när man delar en hårddisk blir det en primär startpartition och en sekundär. Så du inte försökte installera på fel partition?

Annars, om det inte går med usb:n,  blir de till att skaffa en extra intern hårddisk.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A, ha ja, de ska du inte ändra på, för då försvinner allt.

Men kom o tänka på om du, på den externa hårddisken, provade med att installera vista på den primära partitionen?

Alltså när man delar en hårddisk blir det en primär startpartition och en sekundär. Så du inte försökte installera på fel partition?

Annars, om det inte går med usb:n,  blir de till att skaffa en extra intern hårddisk.

:)

Jag försökte installera den på Externa HDD, det gick inte. Och jag delade inga HDD, utan på hela den lediga utrymme på externa försökte jag, med det gick inte.

Vad är primära partitionen?

Jag försökte dela externa på två bitar, det gick inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, den enda partionen är också en primär partition. (De va bara en tanke) Och då gick de inte med den.

Så då får fixa en hårddisk till, till datorn. Fast då får du kolla vilken sort det är. Ide eller Sata.

:)

Vad är Ide och Sata?

Vilken passar till mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föresten, kom ja på. De går säkert att fixa en extra partition med partition magic, men det programmet kan inte jag. Kommer säkert någon som har programmet och hjälper dig när dom ser detta.  ;)  Fast det är ju lika dyrt som en ny hårddisk. Så valet blir enkelt.  ;D

Ide och sata ser du lättast på kontakten.

En Ide har likadan kontakt som cd spelaren. En bred grej med massor av stift.

En sata har en liten fyrkantig kontakt. Pytteliten...

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föresten, kom ja på. De går säkert att fixa en extra partition med partition magic, men det programmet kan inte jag. Kommer säkert någon som har programmet och hjälper dig när dom ser detta.  ;)  Fast det är ju lika dyrt som en ny hårddisk. Så valet blir enkelt.  ;D

Ide och sata ser du lättast på kontakten.

En Ide har likadan kontakt som cd spelaren. En bred grej med massor av stift.

En sata har en liten fyrkantig kontakt. Pytteliten...

:)

Jag har redan partition magic på datan, och den har jag fått av min polare.

Jag har försökt dela C, det gick inte, det står 0 MB ledigt, men det visar att det finns egentligen mera än 20 gb ledigt.

Externa kan jag inte dela heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten idé bara, vet inte om den fungerar men kan vara värd att prova.

Kan du boota frå en extern usb-hårddisk?

Finns det alternativet i BIOS, annars fungerar det här inte alls?

Starta windows xp, gå till diskhanteraren.

Gör usb-partionen aktiv, se till att du har usb-drivrutiner till Vista (chip-drivar till moderkortet).

Prova att installera Vista på den nu aktiva usbpartionen.

Dvs starta windows xp för att sedan starta installationen av vista...

Tala om om det fungerar eller vad som inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...