Gå till innehåll

Windows Vista Disk delning


iCh

Recommended Posts

Tja!

Jag har ett litet problem. Jag vill kunna dela ut min partition t.ex. D: i Vista. men jag hittar inte var, man kanske inte kan?

I XP va de bara att höger-klicka på t.ex. D: och ta dela ut, men det alternativet finns inte i vista, vad jag har sett.

Man kan bara dela ut filer o mappar? inte partitioner?

//Ch

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungderade inte bättre där... "Inte klokt", Ska man dela ut varenda mapp på partitionen, känns lite lönt, om man ändå vill komma åt allt på den. Rätt smidigt att ha 50 mappar istället för en disk utdelat.

Med det måste ju gå att "aktivera" funktionen på något sett väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I XP och tidigare delas ju diskarna ut by default som administrative shares. Du kan enabla det genom att pilla i registret, gå till HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionPoliciessystem och skapa ett DWORD-värde vid namn LocalAccountTokenFilterPolicy och sätt värdet till 1 och starta om datorn.

Det skulle dock ändå vara intressant att veta varför du saknar Share-filken men denna workaround funkar ju iaf :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde det du sa, med noll resultat. ingen Share-flik, inget Share-alternativ i menyn.

Jag har inte gjort några spec inställningar, så det kan inte vara det. Det har inte med att jag kör Business kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tipset jag skickade har inget med share-alternativet att göra utan aktiverar bara default utdelning av alla diskar. Om du från den andra datorn högerklickar My Computer och väljer Map network drive kan du skriva in exempelvis 192.168.0.1c$ , där ipadressen är adressen på den dator du vill ansluta till och där c$ står för partitionen du vill mappa upp. Det blir alltså inte så att partitionerna automatiskt syns om du "browsar" nätverket utan du måste göra på ovanstående vis.

Det bör inte ha att göra med att du kör Business men jag kan inte svära på det då jag inte har ngn Business att testa med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...