Gå till innehåll

Vista på laptop! Vad anser ni?


DeejayRicke

Recommended Posts

Har idag en OEM version av XP Home och funderar på att köpa en uppgradering till min laptop! Snackar då om att införskaffa Vista Home Premium! Spec på min laptop är följande: 1-Mobile AMD Sempron Processor 3400+, 1795MHz .:. RAM 895MB .:. ATI Mobility Radeon Xpress 1100!

Nu till lite frågor jag gärna skulle vilja ha svar på:

1. Tror ni det kommer att bli problem med mitt trådlösa nätverkskort? Atheros AR5005G Wireless network adaptor samt mitt intergrerade Realtek RTL8139/810x? Har hört om lite problem med trådlös uppkoppling i Vista!

2. Vad anser ni om följande? Uppgradering över mitt nuvarande XP, eller ska jag formatera hårddisken och köra från scratch?

3. Om jag nu kör en uppgradering över mitt XP fungerar då alla grejer som finns installerat som det ska eller måste man installera om allt oavsett?

4. Tror ni Ultimate fungerar på denna laptop? Eller ska jag hålla mig till Home Premium?

Skulle gärna vilja ha svar ASAP av folk som kört in Vista på sin laptop. Ska nämligen bege mig så fort som möjligt till affären för inköp av mitt nya OS imorgon efter jobb i så fall! Om ni har kört in Vista på er laptop får ni gärna beskriva problem ni har fått (om ni fått det) här så man vet vad som kan tänkas hända!

Tacksam för svar! Sökte i forumet efter liknande grejer men hitta inget!

//DeejayRicke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå ;) Har kört det länge som primärt OS på min laptop och det har fungerat sisådär under betaperopden (vilket är att förvänta). Sedan Vista släpptes i november har det bara blivit bättre och bättre med drivrutiner och nu har jag nästan ingenting att klaga på längre. Allt utom fingeravtrycksläsaren fungerar :)

Jag tror inte det blir några problem att köra Vista på din laptop rent hårdvarumässigt, däremot tycker jag att du ska blåsa burken och börja om från början!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej! Tack för svar Stenis! Men så du menar att din pekplatta inte fungerar? Det är den jag använder i 99% av fallen då jag har datorn på ett litet bord brevid min säng! Kopplar bara in min mus när jag ska arbeta länge med den! Vad tycker du om de olika Vista versionerna? Enligt testet rekomenderar den Home! Något du tycker låter rimligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör det på min laptop, lite strul med drivisar. Har problem med att få sleep och hibernate att fungera som det ska. Förmodligen drivisar det med, ev. ERROR 40 ;)

Blås den från början, det är som skönast - rent OS!

Fingeravstrycksläsare skrev väl stenis, inte touchpad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fingeravtrycksläsaren kan användas som en extra säkerhetskontroll eller istället för att ange ett lösenord vid inloggningen :) Har dock aldrig kunnat använda den med Vista då Dell ännu inte fixat programmet som behövs för att konfa det.

Din laptop klarar av Ultimate utan större problem men frågan är om du behöver den versionen? Akta dig för Home Basic! Home Premium kanske räcker men det får du avgöra själv, du vet ju vad du ska använda den till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe! Okej tack så mycket grabbar! Tror jag håller mig till Premium då! Det är bara det att jag vill ha så bra som möjligt! Har Ultimate på min stationära! Men som sagt grymt dyrt! :( Kan ju förvisso köpa en ny OEM till min laptop! Den byter jag ju inte moderkort och annat på! Så kommer man undan med 1895 kr för ultimate! Men det löses imorgon! Tack för svaren i alla fall, så får vi se vad det blir! Återkommer till tråden om jag stöter på problem! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär! Köpte en version av Ultimate och körde en installation! Allt fungerar i stort sett, men har en mapp som heter windows.old! Kan man bara deleta den om man inte har några viktiga filer? Sen har jag just nu 2 mappar som heter program! Kan man ta bort den "gamla" program mappen och installera om alla program man hade utan problem? Tacksam för svar! Hittade inte så att jag kunde formatera C disken så fick installera från Windows och inte boot!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Ultimate på min bärbara med, och funkar klockrent och allt funkar jätte bra.. och har dual boot så kan boota upp XP om jag så vill men de vill jag inte då bara att starta XP på bärbara tar flera minuter!!! medan Vista går på under minuten och då är man igång med internet och vad man än vill göra.. älskar verkligen Vista..!

Kör dual boot på min bärbara och datorn hemma, men i praktiken så kör jag enbart med Vista numera så egentligen kan man blåsa bort XP installationen men har kvar dom tills vidare, bara som säkerhet.

/reed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...