Gå till innehåll

SATA och IDE?


Recommended Posts

Du har ju cd/dvd på en IDE port i datorn... flytta dem till den som är märkt Secondary eller 2(har du bara en så är det kört om du vill ha IDE-diskarna). IDE-diskarna sätter du sen på Primary eller 1. Du MÅSTE ha byglarna på bägge... de måste vara satta i CS eller Master och Slave. Eftersom du bara ska lagra på dem så spelar det ingen roll vilken ordning.

Sen måste du in i BIOS och ställa in så datorn bootar från din SATA och inte IDE....

Hoppas det fungerar... har upplevt mycket smörj med denna konfigurationen... hoppas ett nytt moderkort som ditt är bättre på att få det hela att funka.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har DVD-enhenten som SATA! :) jag har en floppy i IDE platsen! Den har jag inte så mycken användning för så den kan jag kanske koppla bort! .. och jag fick en IDE kabel med ett uttag till moderkortet och 2st uttag till hårddiskarna! .. Men nu har jag ju DVD-enheten som first boot device! eftersom jag ska kunna boota upp windows cd om jag ska formatera! men det  är ju bara att ändra sen när jag väl ska till att formatera igen! :)

Finns det inte Diskettstation med SATA uttag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har DVD-enhenten som SATA! :) jag har en floppy i IDE platsen! Den har jag inte så mycken användning för så den kan jag kanske koppla bort! .. och jag fick en IDE kabel med ett uttag till moderkortet och 2st uttag till hårddiskarna! .. Men nu har jag ju DVD-enheten som first boot device! eftersom jag ska kunna boota upp windows cd om jag ska formatera! men det  är ju bara att ändra sen när jag väl ska till att formatera igen! :)

Finns det inte Diskettstation med SATA uttag?

Det är helt rätt att du ska ha dvd:n som 1 boot device. Men det är inte där du ska ställa i vilken ordning du vill boota dina SATA/IDE diskar... du får leta vidare i BIOS så hittar du det.

Angående IDE-portarna... du har inte kunnat stoppa i en floppykabel i ett IDE-uttag... kolla närmare så ska du se att du hittar IDE-uttaget på moderkortet.

Ingen aaaaaning om det finns floppy med SATA... finns väl ingen användning för snabba floppys idag...:-) Själv har jag inte ens en floppy i min dator.

// Mange

Ps... såg ditt grafikkort i en annan tråd. Synd att du inte satsade på ett kort med lite mer minne på...och framförallt en rejäl fläkt... jag är rädd att det blir en flaskhals för dig....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...