Magnus molin Posted February 26, 2007 Share Posted February 26, 2007 Hej, Kan man "mixa" SATA och IDE hårddiskar utan några problem? Har för mig att det kunde leda till bluescreen osv vid hög belastning? stämmer detta? eller är det bara att installera och köra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnada Posted February 26, 2007 Share Posted February 26, 2007 Jag kör sata och ide utan problem, har aldrig upplevt några störningar så jag tror det bara är till att tuta och köra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus molin Posted February 26, 2007 Author Share Posted February 26, 2007 Jag kör ju Windows på sata hdd'n! Ska jag då koppla IDE hårddiskarna som Slave? Men kom nu på att jag har tappat bort jumprarna på den ena IDE hdd'n! Kommer datorn att välja det själv då? att den ska vara Slave? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanF Posted February 26, 2007 Share Posted February 26, 2007 Har du bara en disk på en ide sladd ska den vara master. Har du 2 ska den ena vara master och den andra slave. Vad diskarna blir utan jumper varierar mellan märken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus molin Posted February 26, 2007 Author Share Posted February 26, 2007 Jag har 2st IDE hårddiskar som jag ska koppla in! Så den ena ska alltså vara master och den andra slave? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted February 26, 2007 Share Posted February 26, 2007 Du har ju cd/dvd på en IDE port i datorn... flytta dem till den som är märkt Secondary eller 2(har du bara en så är det kört om du vill ha IDE-diskarna). IDE-diskarna sätter du sen på Primary eller 1. Du MÅSTE ha byglarna på bägge... de måste vara satta i CS eller Master och Slave. Eftersom du bara ska lagra på dem så spelar det ingen roll vilken ordning. Sen måste du in i BIOS och ställa in så datorn bootar från din SATA och inte IDE.... Hoppas det fungerar... har upplevt mycket smörj med denna konfigurationen... hoppas ett nytt moderkort som ditt är bättre på att få det hela att funka. Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus molin Posted February 27, 2007 Author Share Posted February 27, 2007 Nej jag har DVD-enhenten som SATA! jag har en floppy i IDE platsen! Den har jag inte så mycken användning för så den kan jag kanske koppla bort! .. och jag fick en IDE kabel med ett uttag till moderkortet och 2st uttag till hårddiskarna! .. Men nu har jag ju DVD-enheten som first boot device! eftersom jag ska kunna boota upp windows cd om jag ska formatera! men det är ju bara att ändra sen när jag väl ska till att formatera igen! Finns det inte Diskettstation med SATA uttag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanF Posted February 27, 2007 Share Posted February 27, 2007 Floppyn sitter INTE i en ide kontakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus molin Posted February 27, 2007 Author Share Posted February 27, 2007 Floppyn sitter INTE i en ide kontakt. Inte, vart sitter den då? Jag menar Diskettstation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vulfgar Posted February 27, 2007 Share Posted February 27, 2007 Den har en egen kontakt och sladd som till utseendet påminner om IDE-kabeln och kantakten, men dom passar inte i samma uttag Floppyn har en egen kontakt på moderkortet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted February 27, 2007 Share Posted February 27, 2007 Den är bara ett par stift kortare än ide-kontakten. Går inte att missa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted February 27, 2007 Share Posted February 27, 2007 Nej jag har DVD-enhenten som SATA! jag har en floppy i IDE platsen! Den har jag inte så mycken användning för så den kan jag kanske koppla bort! .. och jag fick en IDE kabel med ett uttag till moderkortet och 2st uttag till hårddiskarna! .. Men nu har jag ju DVD-enheten som first boot device! eftersom jag ska kunna boota upp windows cd om jag ska formatera! men det är ju bara att ändra sen när jag väl ska till att formatera igen! Finns det inte Diskettstation med SATA uttag? Det är helt rätt att du ska ha dvd:n som 1 boot device. Men det är inte där du ska ställa i vilken ordning du vill boota dina SATA/IDE diskar... du får leta vidare i BIOS så hittar du det. Angående IDE-portarna... du har inte kunnat stoppa i en floppykabel i ett IDE-uttag... kolla närmare så ska du se att du hittar IDE-uttaget på moderkortet. Ingen aaaaaning om det finns floppy med SATA... finns väl ingen användning för snabba floppys idag...:-) Själv har jag inte ens en floppy i min dator. // Mange Ps... såg ditt grafikkort i en annan tråd. Synd att du inte satsade på ett kort med lite mer minne på...och framförallt en rejäl fläkt... jag är rädd att det blir en flaskhals för dig.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts