Gå till innehåll

Konstigt pipljud när jag staratar datorn ibland


Recommended Posts

Den gången va de hela tiden.

Men ja har hört ett svagare pip när ja hade virus för längesen.

Felsöka.. om windows med uppdateringar och drivers är ok, så kan man ju börja fundera på hårdvarufel.

Hur ser det ut i loggboken, enhetshanteraren? (Högerklick på den här datorn < välj hantera)

Kollat bios, virus, ccleaner me de vanliga köret?

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja drivrutinerna är rätt. Var i loggbocken vill du att jag ska leta? Ja allt är installerat i enehshanteran. Jag vet inte vad du vill att jag ska kolla i bios virus har jag inget. Vad skulle ccleaner göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ahde det i Xp med men sedan försvan det om jag inte minns fel. Men jag provade med att sätta bios inställningarna på defult. Den visar något med minnes bankanra att det är något eculete elelr nåågot vad det nu heter. Den säger något om minnesbank A att det är något som inte stämmer. Men jag ahde det fellet innan jag hade det felet. Men nu har jag inte fåt ljudet på ett tag. Kan det avra ågot att operativsystem inte har kunnats ladda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att gamla drivruitner har en tendens att sättta hela datorn ur spel ibland. ;D

Om du vill veta mer om BIOS och dess ljudsignaler:

http://www.amptron.com/html/bios.beepcodes.html

Och där står:

Repeating (Endless loop)  Memory error  Bad memory or bad connection

Så kontrollera dina minneskretsar (med tanke på det du skrev i denna tråd:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=6400.0

Troligtvis har du en minneskrets som inte stöds av din dator, om du byggt ut minnet till 2GB (vilket jag förmodar, då det inte brukar vara standrd vid köp!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle den inte pipa varje gång då? För det kan dröja ett tag innan den börjar pipa och den har ju registerat att jag ahr två Gb i minne och det är det som jag ahr koplat i den. Är du säker på att det är det som är felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bara ett sätt: Öppna datorn och kontrollera att minneskretsarna sitter som de ska, det kan vara så att det kan vara ett glapp på minneskretsarna på moderkortet.

Och det krävs inte mycket; ca en halv millimeters glapp innan BIOS börjar pipa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja! Är ganska ny typ här.

Som ByggareBob skrev. Det kanske bara handlar om en liten ynka milllimeter, eller ännu mindre avstånd. Det kanske är precis på gränsen för att pipa/inte pipa. Minneskretsarna skall köras dit så att ett ordentligt klick hörs när de är helt nere, så att kretsarna därmed låses fast av klämmorna på båda sidorna  - inte av att man för dem mot minneskretsarna, om du/ni förstår vad jag menar. Det är iaf min erfarenhet. Man får trycka ner dem bestämt(dock inte med våld förstås)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...