Gå till innehåll

Windows OEM license


¤robban¤

Recommended Posts

Hej!

Har en fråga, har en hp dator bärbar, som jag installerade om xp pro på nu (med hp skivorna som följde med).

Innan det så plockade jag ut licens nyckeln ur det förinstallerade windows (just i case), och då upptäckte jag att den nyckeln inte var samma som stog på license lappen under datorn.

Men när jag installerar xp och slår in nyckeln för verifiering så kan jag använda vilken som av dem, betyder det att jag har fått 2 fungerande nycklar, eller varför är det så?

mvh

Robban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Om du inte får något meddelande om att du måste aktivera inom 30 dagar, så verkar det ju funka, oavsett vilken. Du är säker på att allt är aktiverat och klart? Du kan använda Windows Update, med validering? Jag sitter i en liknande sits - har både den extraherade nyckeln från Windows och den som står på lappen under - men till mitt stora förtret accepterar inte Windows någon av dem, om jag installerar om med en XP-skiva. Så jag är dessvärre förpassad till recovery-skivorna, med allt skräp som medföljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har en fråga, har en hp dator bärbar, som jag installerade om xp pro på nu (med hp skivorna som följde med).

Innan det så plockade jag ut licens nyckeln ur det förinstallerade windows (just i case), och då upptäckte jag att den nyckeln inte var samma som stog på license lappen under datorn.

Men när jag installerar xp och slår in nyckeln för verifiering så kan jag använda vilken som av dem, betyder det att jag har fått 2 fungerande nycklar, eller varför är det så?

mvh

Robban

troliga orsaken är att när dom installerar många datorer så använder dom samma ghostkopia på alla,så slipper dom skriva i nyckeln varje gång.

troligen enklast att använda den nyckeln som fanns innuti datorn

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Om du inte får något meddelande om att du måste aktivera inom 30 dagar, så verkar det ju funka, oavsett vilken. Du är säker på att allt är aktiverat och klart? Du kan använda Windows Update, med validering? Jag sitter i en liknande sits - har både den extraherade nyckeln från Windows och den som står på lappen under - men till mitt stora förtret accepterar inte Windows någon av dem, om jag installerar om med en XP-skiva. Så jag är dessvärre förpassad till recovery-skivorna, med allt skräp som medföljer.

Du kan plocka ut det du vill ha från recoverycd'n och göra en egen installationscd, eller så kan du följa http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=4894.0 och ta ut filerna från hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har gjort som ovanstående guide och det funka utmärkt, kan rekomenderas om man inte vill ha allt annat skräp som följer med.

Är dock lite osäker på vad man får skriva och inte här, om detta forum är bara lagliga tips och sånt här?

//Robban

Ska läsa reglerna kanske blir klokare då  ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan plocka ut det du vill ha från recoverycd'n och göra en egen installationscd,

Hm, det har jag ingen aning om hur man gör, borde vara krångligt då skivorna innehåller "bild-filer", såvitt jag minns...

eller så kan du följa http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=4894.0 och ta ut filerna från hårddisken.

...det borde ju fungera, men efter att ha misslyckats med XP-skivan (som jag lånat - kanske är det olagligt men det vore ju nästan som att förbjuda en bilägare att ta bilen till verkstaden) och mina två nycklar, så blir jag ju tveksam till om det fungerar för mig. Fast förnuftet säger mig att den guiden borde fungera även för mig, men likaledes säger förnuftet mig att mina nycklar skulle ha fungerat!

Stort tack för dina tips i alla fall, kanske jag provar "i386-metoden" ändå.

/LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På cd'n finns samma filer som du plockar ut från hårddisken, fast allt blir lite enklare.

Om du har en OEM-cd använder du allt utan katalogen $OEM$

Det finns guider på hur man slipstreamar (integrerar) sp2 på en egen cd, du kan följa en sådan så ska det nog gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...