Gå till innehåll

Ny dataskärm = nytt grafikkort!


Recommended Posts

Hej, detta är kanske jobbigt med tanke på att det kommer ett gäng nybörjare som kommer mned en massa frågor. Jag är en av dem.

Det är så att jag köpte in ett Benq 20 tummare widescreeen och klumpigt nog så tänkte jag inte på mitt grafikkorts kapacitet. En sucky Geforce 6200 TurboCache. Nu funderar jag på att köpa ett Gainward Geforce 8600GT 256 mb då jag tänker köra spel med skärmen. Men nu till min fråga, Jag använder DDR minnen och enligt det nya grafikkorten stöder det DDR3. Men kommer det vara kompatibel med min moderkort? har PCI-E

Min dator ser ut såhär.

Athlon 64 3500+ mhz

Ram minne DDR 1,5 GB

Geforce 6200 turbocache

20 tum widescreen

Kommer det fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer att fungera, men kortet, enligt tester passar bäst till resolutioner upp till 1280x1024 och då skärmen har en maximal upplösning på 1680x1050 så kan du kanske inte köra med dom högsta inställningarna.

Men prestandamässigt så kommer du att märka en stor skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg en recension från nV News och dom tycker så här: "Gamers on a budget looking for a card that gives Direct X 10 support and can handle demanding games incredibly well up to 1920x1200, look no further than the 8600 GT which is an absolute steal for what it's sold for."

Länk: http://nvnews.net/reviews/inno3d_8600gt_8500gt/index.shtml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu till min fråga, Jag använder DDR minnen och enligt det nya grafikkorten stöder det DDR3.

Men kommer det vara kompatibel med min moderkort? har PCI-E

Ja, din Athlon processor använder ditt DDR minne på moderkortet,

medan grafikkortet använder sitt eget DDR3 minne.

...var och en på sitt håll.

(dock finns moderkort med inbygd grafik som delar på moderkortets minne)

P.S.

Angående skärmupplösningen så skall en LCD skärm aldrig köras på annat än

den upplösning den är byggd för. Benq 20" har 1680 x 1050 punkters matris (60Hz uppdatering).

En 8600 GPU klarar upp till 2560 x 1600

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...