jock3 Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 Hej! Igår natt satt jag och installerade windows xp på datorn och själv har jag två hårdiskar "c:/d:" . På d: har jag alla mina privita saker osv. Jag installerade windows xp på "c: hårddisken" men sedan så har jag förlorat alla mina privata saker på "D: hårdisken" och windows xp har installerat sig på "D:". Jag vet inte vad jag ska göra för att ta tillbaks mina mappar och filer Snälla jag behöver lite hjälp med detta att återställa min gamla hårddisk d: . tack för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jock3 Posted June 23, 2007 Author Share Posted June 23, 2007 ingen som kan något om detta lr? :-[ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted June 23, 2007 Share Posted June 23, 2007 Du får föröka med något recovery program, men chansen är väääldigt liten att du ska få tillbaka något. Börja med att stänga av datorn och koppla ur disk D: från datorn, installera windows på c: disken Koppla disk d: som slave kör recoveryprogrammet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted June 24, 2007 Share Posted June 24, 2007 Innan du gör något drastiskt... Du har alltså numera en Boot-meny under uppstarten (?) där du numera väljer mellan gamla C:/ eller nya D:/ ??? Att du skulle göra ett så drastiskt misstag, som att formatera och installerat XP på fel diskvolym verkar underligt eftersom du svarar på en hel del kontrollfrågor under installationen. Har du trots allt valt att formatera andra-disken och inte bara installera XP så gäller säkerhetskopian som du borde haft nu på DVD... Kontrollera att du verkligen skrivit över D-disken, så du inte bara skapat ytterligare partition på första disken... Starta upp i felsäkert läge så du inte förändrar disken i onödan. Kolla vilka fysiska enheter du har och vilka partitioner de ligger på. Högerklicka på "Den här datorn" och "Hantera". Under "Lagring" - "Diskhantering" ser du vilka diskar du har och hur de används. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jock3 Posted June 24, 2007 Author Share Posted June 24, 2007 Venoms: hmm, jag har använt mig utav "GetDataBack for NTFS" allting har fungerat jätte bra med den programen. Jag har kunnat återskapa alla mappar och filer. Men bara att jag inte kan öppna bilderna i paint eller i vanlig windows ruta och bilderna ligger i samma storlek och samma namn också. :/ waxinator: Jag har kontrollerat någa och allting från (c:) som borde igentligen hålla sig till (c:) har skrivit sig på (d:). d: har alltså blivit c: nu eftersom xp installerade sig på den. Jag hade vista innan på datorn (c: hårddisken) nej, några misstag kom inte under installationen jag vet att jag formaterade på (c:) och installerade där också. Hur menar du med "numera en boot-meny" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted June 24, 2007 Share Posted June 24, 2007 Hur menar du med "numera en boot-meny" ? Ja jag menar att om man installerar fler operativsystem på samma dator så placeras de i en uppstarts meny där man väljer vilket system som skall startas. Alltså borde du få upp alternativen: ->Windows XP 1. Windows Vista C:Windows 2. Windows XP D:Windows ...typ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jock3 Posted June 25, 2007 Author Share Posted June 25, 2007 löste problemet Jag ändrade namnet på (c:) alltså den ny installerade windows till (d:) genom bios. Och den gamla hårddisken som vista fanns i den ändrade jag till (c:) sedan så startade jag upp datorn i felsäkerläge och söke från (d:) efter alla mina förlorade mappar och filer, med programet "GetDataBack for NTFS". Den hittade alla mina filer och mappar sedan så var det bara kopiera över till andra hårddisken allting funkade men lite små filer var bara förstörda resten funkade vanligt. (: tack för att ni tog er tid att skriva ner något här stort tack :-* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted June 25, 2007 Share Posted June 25, 2007 Kul att det löste sig för dig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jock3 Posted June 25, 2007 Author Share Posted June 25, 2007 Kul att det löste sig för dig yeaah är så himla glad nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts