Gå till innehåll

Återställa hårddisken.


jock3

Recommended Posts

Hej! :(

Igår natt satt jag och installerade windows xp på datorn och själv har jag två hårdiskar "c:/d:" . På d: har jag alla mina privita saker osv. Jag installerade windows xp på "c: hårddisken" men sedan så har jag förlorat alla mina privata saker på "D: hårdisken" och windows xp har installerat sig på "D:". Jag vet inte vad jag ska göra för att ta tillbaks mina mappar och filer :(

Snälla jag behöver lite hjälp med detta att återställa min gamla hårddisk d: .

tack för svar!

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får föröka med något recovery program, men chansen är väääldigt liten att du ska få tillbaka något.

Börja med att stänga av datorn och koppla ur disk D: från datorn, installera windows på c: disken

Koppla disk d: som slave kör recoveryprogrammet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du gör något drastiskt...

Du har alltså numera en Boot-meny under uppstarten (?) där du numera

väljer mellan gamla C:/ eller nya D:/ ???

Att du skulle göra ett så drastiskt misstag, som att formatera och installerat XP på fel diskvolym verkar

underligt eftersom du svarar på en hel del kontrollfrågor under installationen. Har du trots allt valt att

formatera andra-disken och inte bara installera XP så gäller säkerhetskopian som du borde haft nu på DVD...

Kontrollera att du verkligen skrivit över D-disken, så du inte bara skapat ytterligare partition på första

disken...

Starta upp i felsäkert läge så du inte förändrar disken i onödan.

Kolla vilka fysiska enheter du har och vilka partitioner de ligger på.

Högerklicka på "Den här datorn" och "Hantera".

Under "Lagring" - "Diskhantering" ser du vilka diskar du har och hur de används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Venoms:

hmm, jag har använt mig utav "GetDataBack for NTFS" allting har fungerat jätte bra med den programen. Jag har kunnat återskapa alla mappar och filer. Men bara att jag inte kan öppna bilderna i paint eller i vanlig windows ruta och bilderna ligger i samma storlek och samma namn också. :/

waxinator:

Jag har kontrollerat någa och allting från (c:) som borde igentligen hålla sig till (c:) har skrivit sig på (d:). d: har alltså blivit c: nu eftersom xp installerade sig på den. Jag hade vista innan på datorn (c: hårddisken) nej, några misstag kom inte under installationen jag vet att jag formaterade  på (c:) och installerade där också.

Hur menar du med  "numera en boot-meny" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du med  "numera en boot-meny" ?

Ja jag menar att om man installerar fler operativsystem på samma dator så placeras

de i en uppstarts meny där man väljer vilket system som skall startas.

Alltså borde du få upp alternativen:

->Windows XP

1. Windows Vista C:Windows

2. Windows XP D:Windows

...typ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

löste problemet :D

Jag ändrade namnet på (c:) alltså den ny installerade windows till (d:) genom bios. Och den gamla hårddisken som vista fanns i den ändrade jag till (c:) sedan så startade jag upp datorn i felsäkerläge och söke från (d:) efter alla mina förlorade mappar och filer, med programet "GetDataBack for NTFS".

Den hittade alla mina filer och mappar sedan så var det bara kopiera över till andra hårddisken allting funkade men lite små filer var bara förstörda resten funkade vanligt. (:

tack för att ni tog er tid att skriva ner något här stort tack :-* :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...