Gå till innehåll

Nu har det kört ihop sig riktigt!


Libra63

Recommended Posts

Istället för att kasta ut f.nskapet kan du göra som jag. Jag har också ett Soundmax Integrerat ljudkort i min Fujitsu-Siemens dator som jag tyckte lät illa. Jag köpte ett Creative Soundblaster ljudkort och stoppade i. Då följde det med drivrutiner till det på CD. Det låter bra mycket bättre och så har jag drivrutiner lätt tillgängliga. Alltså 2 flugor på smällen. ;D ;D ;D

Ja men jag har ju SoundMAX drivrutiner på installationsskivan som medföljde datorn?

Mitt antivirus F-Secure varnar när jag ska installera ditt tips

"Om du vill tillåta programmet kan du ändra behörigheten i systenkontrollens programlista"

Sen står det så här %Advanced Settings%

Skrev in det i kör men det fanns inte.

Eller är det i F-Secure jag ska gå in i och tillåta programmet?

Hittar inte var bara ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 109
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Ah ha, fsecure, du måste ju tillåta när du installerar.

Eller Stäng av nätet, ta bort f-sekure, installera drivern, tillbaks me f-sekure.  ;D


Föresten, har du provat länkarna på sidan?

http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us

[glow=red,2,300]This function will auto direct you to Driver's download page.[/glow]

[glow=red,2,300] New user should click here[/glow]

Eller till höger DesktopPc < Serie < Modell

Bråkar F-sekure då me?

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men jag har ju SoundMAX drivrutiner på installationsskivan som medföljde datorn?

Jamen vad letar vi drivrutiner för då? Det är ju dom du ska använda.

Stäng av nätet och F-Secure och installera dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men jag har ju SoundMAX drivrutiner på installationsskivan som medföljde datorn?

Jamen vad letar vi drivrutiner för då? Det är ju dom du ska använda.

Stäng av nätet och F-Secure och installera dom.

Skrev ju det innan att jag hade SoundMAX (sid 3)  ;)

Ska testa ditt och Landsfiskalens tips, återkommer igen.  ;D

F-Secure bråkar inte när jag installerar från skivan, bara när jag ska installera filen som jag har laddat ner via Gepe's länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah ha, fsecure, du måste ju tillåta när du installerar.

Eller Stäng av nätet, ta bort f-sekure, installera drivern, tillbaks me f-sekure.  ;D


Föresten, har du provat länkarna på sidan?

http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us

[glow=red,2,300]This function will auto direct you to Driver's download page.[/glow]

[glow=red,2,300] New user should click here[/glow]

Eller till höger DesktopPc < Serie < Modell

Bråkar F-sekure då me?

:)

Kommer till denna sidan http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us

när jag har gjort detta:

[glow=red,2,300]This function will auto direct you to Driver's download page.[/glow]

[glow=red,2,300] New user should click here[/glow]

vad ska jag välja? jag är som en åsna mellan två hötappar  ;D vet inte vilken jag ska välja  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gepe:s tips är att du endast installerar drivrutinerna som du har på skivan som medföljde datorn.

Dom drivrutinerna har jag haft hela tiden.

Avinstallerade F-Secure och ominstallerade alla drivrutiner till datorn igen. Men fortfarande inget ljud?

Testade att installera den drivrutinen som jag fick via din länk men icke, det kommer upp ett meddelande att drivrutiner saknas  ??? Det måste vara något ljudkort eller liknande som har lagt av, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om maskinvara är installerad

Höger klicka på den här datorn sedan på egenskaper där efter maskinvara och sedan enhetshanteraren

är det utropstecken framför någon maskinvara är det inte rätt installerad

Här har diskuterats drivrutiner sida upp och sida ner... men ingenstans har det klargjorts

om Windows redan hittat ljudenheten. Alltså, besvara följande:

1. Finns "okänd enhet", Röd eller Gul markering i Enhetshanteraren ?

    Om där finns och "Uppdatera Drivrutin" inte fungerar / passar till hårdvaran,

    så finns fler där ute med SoundMax problem i XP.

    http://www.gamecore.se/forum_read.php?id=459770

    Om INTE så:

2. Finns någon "AC97" / "Audio" / "Äldre ljuddrivenhet"

    under "Ljud-, video- och spelenheter" i Enhetshanteraren ?

    Om det finns så:

3. Finns någon ljudenhet angiven under avdelning "Ljud och ljudenheter" i Kontrollpanelen ?

    Kontrollera fliken <Ljudenheter> - <Uppspelning av ljud> att rätt enhet är vald.

  Om där finns rätt ljudenhet vald så:

4. Gå tillbaka till fliken "Volym" och se till att du inte stängt av ljud (se även under "Avancerat" !)

  Om allt er bra ut hiitlls så:

5. Kontrollera att rätt uttag kopplats in mellan ljudenhetens (4?) olika uttag och

    bildskärmens högtalaingång.

Hej!

Mina svar:

1.Det finns ingen okänd enhet, varken gul eller rödmarkerad.

Laddar just ner en fil via din länk, får se om det fungerar.

2.Så här ser det ut i enhetshanteraren under ljud:

Ljud-CODEC

Mediekontrollenheter

SoundMAX Integrated Digital Audio

Video-CODEC

Äldre ljuddrivrutiner

Äldre videoinspelningsenheter

Det har alltid sett ut så i enhetshanteraren.

Har försökt med att uppdatera drivrutiner men inget händer.

3.Rätt enhet är vald

4.Ljudet är inte avstängt

5.Har kollat sladdarna fram och tillbaka flera gånger.

Ljudet var bara borta en dag utan att jag hade rört sladdar eller något annat.

Ljudet försvann alltså INTE i och med att jag ominstallerade eller reparerade Windows.

Edit

Laddade hem drivrutiner till ljudet via din länk.

Men det kommer upp ett varningsmeddelande:

"Ljuddrivrutinfilerna saknar stöd för datorns maskinvara"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu diskuteras det om drivrutiner och åter drivrutiner och inget verkar hjälpa...

Jag tor mer på att det är ett hårdvarufel som är roten till det onda, t ex ljudkort eller bildskärm (då det var inbyggda högtalare) som behöver bytas ut...

Har du, Libra63, överhuvudtaget funderat på att kontrollera följande:

1. Provat med andra ljudkablar , det kan faktiskt vara så enkelt som att hankontakten i någon av ändarna har "gått av" (och det krävs inte mycket för en "japankontakt" att sluta fungera), eller ännu värre att någon honkontakt på moderkort eller bildskärm faktiskt har gett upp.

2. Provat med annan bildskärm/högtalare

3. Du talar inte om om du bor i hus på landet eller i stan (har du hus på landet och inget överspänningskydd mellan vägguttag och dator, ja då kan det vara så illa att ljudkortet kan ha fått sig en smäll efter t ex ett åskväder...)

Jag skulle hellre överväga att söka hårdvarufel än drivrutiner när det gäller ljudet i din dator... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu diskuteras det om drivrutiner och åter drivrutiner och inget verkar hjälpa...

Jag tor mer på att det är ett hårdvarufel som är roten till det onda, t ex ljudkort eller bildskärm (då det var inbyggda högtalare) som behöver bytas ut...

Har du, Libra63, överhuvudtaget funderat på att kontrollera följande:

1. Provat med andra ljudkablar , det kan faktiskt vara så enkelt som att hankontakten i någon av ändarna har "gått av" (och det krävs inte mycket för en "japankontakt" att sluta fungera), eller ännu värre att någon honkontakt på moderkort eller bildskärm faktiskt har gett upp.

2. Provat med annan bildskärm/högtalare

3. Du talar inte om om du bor i hus på landet eller i stan (har du hus på landet och inget överspänningskydd mellan vägguttag och dator, ja då kan det vara så illa att ljudkortet kan ha fått sig en smäll efter t ex ett åskväder...)

Jag skulle hellre överväga att söka hårdvarufel än drivrutiner när det gäller ljudet i din dator... 

Hej!

Nej tanken har inte slagit mig att det kan vara kontakterna som har lagt av eftersom

jag inte har rört sladdar eller kontakter när ljudet la av. Man skulle kanske tarska ner

och köpa en ny sladd mellan skärmen och datorn?

Jag har heller inte provat med en annan skärm, funderar på att köpa en ny.

Jag bor i stan och stänger av datorn och strömmen vid åskväder, men det kanske inte hjälper?

Håller med dig, tror också att det är ett hårdvarufel.

Men jag är en person som inte ger upp i första taget, provar allt innan jag skaffar hjälp som

kan öppna burken och titta efter fel. Överväger att kontakta ett datorproffs som jag känner

som får komma och hjälpa mig nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu uppmärksammade jag något annat strul ang SoundMAX.

Har avinstallerat programmet innan via installationsmenyn men

nu testade jag att avinstallera via Lägg till/Ta bort program

och då kommer detta felmeddelande upp.

"Fel nummer 0x80040702

Beskrivning: det gick inte att läsa in dll-fil: adminchk

Installationen kommer att avbrytas"

Kan det vara detta som strular till det?

Är det en gammal installation som ligger kvar och gör så att det strular?

Det finns bara den i listan i Lägg till/Ta bort program.

Hur får jag bort programmet via Lägg till/Ta bort program?

Det går inte heller i felsäkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Fel nummer 0x80040702

Beskrivning: det gick inte att läsa in dll-fil: adminchk

Installationen kommer att avbrytas"

Hummm...  det här var en ny rolig vändning...

'Letar man' på nätet så är där mängder av sidor som försöker sälja denna dll -fil...

Till exempel:

adminchk.dll has been scanned by Kaspersky AntiVirus

Click here to pay $9.95 for the download of adminchk.dll at Paypal.

adminchk.dll is found in the following products:

SoundMAX Integrated Digital Audio 1.X by Analog Devices

Location:  c:programanalog devicessoundmaxadminchk.dll

Med tanke på hur många som försöker sälja "100% virustestade adminchk.dll"

så ligger det nära till hands att tro att någon tillverkat en trojan/virus- varianter

av filen, spridit dem och nu försöker sälja reparationsverktyg till densamma... !?!  :-

EDIT:

Det konstiga i sammanhanget är att filen adminchk.dll ingår i de zippade drivrutinfilerna som

kan laddas ned från olika platser... Är det en annan systemfil som är det egentliga felet ?

Kan du Libra63 se om filen finns där jag angav ovanför !?

Storleken skall vara 44 kb. och versionen 1.0.0.3

Hej!

Nä jag har inte den filen?

Jag måste väl ha haft den innan eftersom SoundMAX har fungerat problemfritt?

Så jag måste alltså ha den filen? Har du en Venoms så tar jag gärna emot den  ;D

Förklara bara hur jag ska installera den  ;)

Men hur är det med problemet med SoundMAX i Lägg till/Ta bort program som jag inte kan avinstallera?

Är det kanske ett virus? Har kört F-Secure ett par gånger sedan SoundMAX började att krångla men den hittar inget. Kan tillägga att jag även kör med CCleaner, Spybot, Ad-Aware och Windows Defender.

När jag har avinstallerat SoundMAX via installationsprogrammet så har denna filen i Lägg till/Ta bort program funnits kvar. Vet ni hur jag ska få bort den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då var man tillbaka till ruta ett!  :'(

Det går inte att avinstallera SoundMAX via kontrollpanelen.

En liten del av programmet blir kvar, 1,17 MB som jag inte får bort.

Avinstallerade F-Secure eftersom kontrollenheten trilskades sist.

Sen avinstallerade jag alla drivrutiner till datorn och installerade dem igen.

SoundMAX blir installerad men jag kan inte avinstallera via kontrollpanelen.

Där emot kan jag avinstallera via installationsprogrammet både från CD'n

och programmet som jag laddade ner men fortfarande återstår 1.17MB som inte

vill försvinna. Provade att installera programmen som jag laddade ner(med dom 1.17MB kvar) men en varningstext kommer upp att "Ljuddrivrutinfilerna saknar stöd för datorns maskinvara".

Sen kom det upp en varningstext när jag startade om, tror att det var vid första omstarten efter avinstallationen av SoundMAX att det är "Fel vid extrahering av stödfiler. Det går inte att hitta filen"

När jag försöker installera det som Gepe föreslog så hittas inte drivrutinerna?

Vad gör jag nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nä det installeras inte mer än ett SoundMAX, det ligger iaf bara en installation i program mappen.

Nä jag har bara haft XP-Home.

Det enda som finns kvar i program mappen i installerade program är ett textdokument.

Detta kan kanske vara till hjälp?

"*** Log started on Tuesday July 10, 2007 at 23:14:02

***

*** Operating System: Windows XP Service Pack 2 version 5.1.2600

***

*** Directory: "C:ProgramAnalog DevicesSoundMAX"

***  Log File: "C:ProgramAnalog DevicesSoundMAXSMax.log"

*** Installer Version: 3.20.087

***  Release Version: ph

***      Package Type:

***

*** C:WINDOWSSystem32DriversADIHDAud.Sys - not loaded! - ?(ERROR)

*** C:WINDOWSSystem32DriversAEAudio.Sys - 1.0.0.0

***

*** C:WINDOWSSystem32DriversSF.Sys - target module NOT found!

*** C:Documents and SettingsAnders NyquistSkrivbordAD198832bit2K_XPSMAXWDMW2K_XPSMWDMIF.DLL - (LOADED) 6.00.6000.3

***  ?(WARNING) loaded version differs from target directory version!

***

*** C:WINDOWSSystem32DriversSF.Sys - missing! - ?(ERROR)

***

*** Log Level: 0.0000

***

[APP01] ******

[APP01] [PNP APP] ****** Error IsDriverLoaded() Failed

[APP01] ******

Tack för ditt tålamod!  :)

Edit

ACP1 Uniprocessor PC

Det närmaste jag hittar är ACP111, P112, P1PH1.

Vilken tror du jag ska välja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten del av programmet blir kvar, 1,17 MB som jag inte får bort.

Det finns ett program som heter Unlocker

http://ccollomb.free.fr/unlocker/

När inte Windows klara av att ta bort

Tack jag har Unlocker men det går ju inte att använda i Lägg till/Ta bort program.

Jag kan ta bort mappen i program mappen utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp jag har kört den filen ett par gånger men då kommer bara detta felmeddelande upp "Ljuddrivrutinfilerna saknar stöd för datorns maskinvara"

Kan det vara gamla drivrutiner som finns kvar i Lägg till/Ta bort program och som jag inte kan ta bort?

Börjar snart tro att det är jag som bara är dum  ;D

Men jag försöker skriva så utförligt jag kan och allt som jag ser på skärmen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan komma med lite tröstande ord. Jag har Soundmax integrerade ljudkort på förinstallerat Windows XP Home. Då jag tyckte ljudet lät orent så tänkte jag försöka ominstallera drivrutinerna och programvaran som hörde ihop med det. Jag lyckades ALDRIG avinstallera detta. Försökte bl.a. via lägg till/ta bort. Omöjligt.

Enda möjligheten var att formatera datorn och göra en nyinstallation av XP och därefter lägga till Soundmax drivrutiner och programvara. Det lät fortfarande orent och då bestämde jag mej för ett annat ljudkort.

Köpte ett Creative Soundblasterkort och fick med drivrutiner som jag sedan lätt kunnat uppdatera via deras hemsida. Jag har f.f. Soundmax drivrutiner kvar i datorn men har valt bort det från ljudenheten.

Vill bara nämna det eftersom ditt fall Libra63 känns bekant för mig. 

Soundmax- Nej Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har soundmax på ett asuskort och det fungerar utmärkt. Jag har även ett sb-live kort installerat på samma dator och kan på så sätt välja vilken ljudkälla jag vill använda.

Enda gången det har varit besvärligt är när moderkortets chipsdrivrutiner inte uppdaterats eller installerats efter ominstallation av datorn. Chipsdrivrutinerna är de första som ska installeras efter operativet, även före uppdateringar och antivirus etc.

Fall två där det har varit besvärligt.

Vid en testinstallation av Vista... tror det var rc1 eller den sista betan.

Hursomhelst behövs rätt chipsdrivar för att ljudet ska fungera med de drivrutiner som finns.

Är det Intel chip... gå till Intels hemsida och hämta chipsdrivern. Är det något annat chip... gå till den tillverkarens sida.

Har du ett VIA-chip, ska du även installera via's 4-1 driver som passar ditt kort, och det ska göras absolut som första installation helst i felsäkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortets manual är en bra start...

Edit: En fundering bara, har du kollat i BIOS så att "Onboard AC97 Controller" står på "Auto"?

När du startar datorn och den inte hittar några högtalare, dvs om du inte pluggat i kabeln, så ställer den in sig själv till "disable" enl manualen... för ASUS Pundit-PE2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I BIOS i enhetshanteraren hittar jag inget sådant eller var ska jag kolla den inställningen?

Nu kan jag nog ha hittat felet.

Kollade i enhetshanteraren och där har jag 2 st Motherboard resources och i bägge står det att inga drivrutiner är installerade för denna enhet? Sen finns det något som heter Numeric data processor och det är samma där, inga drivrutiner är installerade för denna enhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...