Gå till innehåll

Säkerhetskopiering


Benno

Recommended Posts

Jag hade tänkt köra guiden Säkerhetskopiera filer för att göra en säkerhetskopiering av mappen Dokument samt en annan mapp med viktiga filer. Besviken upptäckte jag att man inte själv fick välja vilka mappar som skulle ingå utan bara filtyper. Någon som vet var den letar efter filerna enligt filtyperna? Är det bara i användarnas mappar eller hela datorn?

Finns det något annat sätt att göra automatisk säkerhetskopiering av enskilda mappar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet inte vilket brännareprogram Ni har

Men i Nero har en backup funtion som man själv kan välj vilka mappar och filer

som vill göra backup

Sen nästa backup, så gör han endast backup filer som är ändrade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbast enkla är att skriva ett litet script som kopierar från en speciell katalog till annan plats.

Sedan om "Annan plats" är på usb-minne extern disk etc är av tycke och smak.

I Vista finns "robocopy", som är ett verktyg du kan använda.

Vill du sedan köra scriptet automatiskt kan du bara schemalägga körningen.

edit: Det finns 80 växlar som du kan använda för att förfina din kopiering, t.ex med  en funktion typ timestamp så att du bara kopierar filer som ändrats. Skriv: robocopy /? så får du alla alternativ.

Start -> Kör, skriv: cmd

skriv: robocopy /?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr tog Microsoft bort den funktionen i det nya säkerhetskopieringsprogrammet i Vista och jag föreslår att du kör på Venoms metod som är ett bra sätt att säkerhetskopiera utvbalda mappar. Skapa en text-fil som du byter namn på till backup.bat där du i filen fyller på med "robocopy c:usersbennoDocuments x:backupDocuments", en rad för varje mapp! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt går  ;D  prova med att skriva "robocopy c:usersbennoDocuments datornamnetbackupDocuments"

I det här fallet måste du ha delat ut katalogen "Backup" på den dator som du kopierar till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis skulle jag kunna köra robocopy till en utdelad mapp på en annan dator, men det bygger på att den andra datorn är påslagen, vilket den inte alltid är.

Jag har nu gjort en .bat-fil som kör robocopy till en annan hårddisk. Första gången tog det några minuter att kopiera över allt, men när inget har ändrats går det på ungefär 20 sekunder. Jag har också lagt till en post i schemaläggaren som kör .bat-filen en gång i veckan. Var tvungen att välja "Högsta privilegier" för att ge robocopy rättigheter. Testade tvinga igång aktiviteten och det fungerade bra. Dock är jag lite osäker på hur aktiviteten i schemaläggaren ska ställas in optimalt.

En nackdel är att kommandotolken visas varje gång aktiviteten körs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem hstart.exe http://www.ntwind.com/download/hstart.zip lägg den i t.ex C:windows, eller på någon annan plats i systemets sökväg (Path).

Spara ditt script i en katalog typ C:scripts

Gör en genväg någonstans, på skrivbordet brukar vara bra :D.

Ge genvägen följande kommando: hstart /NOWINDOW /D=c:scripts "c:scriptsminbackupfil.bat"

När du sedan kör genvägen så kommer du inte att se fönstret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...