Gå till innehåll

Ta bort filer från extern hårddisk


Recommended Posts

Jag har en hårddisk från en dator som för närvarande ligger i en kabinett och används som extern hårddisk.

Jag tog ut hårddisken då min gamla dator kraschande för att inte förlora alla viktig data (bilder, musik, osv). Eftersom XP Pro hade legat där tidigare innan datorn dog tog jag bort Windows-mappen och alla andra onödiga systemkataloger.

Problemet är bara att jag inte kan ta bort DLL-filer tillhörande Adobe Reader i ProgramDelade filerAdobeAcrobatActiveX och två systemfiler och mappar i WINDOWSsystem32.

Hur ska jag göra för att de ska försvinna? Det är en hårddisk på 80 GB, tror att det är en Maxtor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen kan man markera katalogerna som "Dolda" i egenskaper och därmed slipper man se eländet...

De tar ju ändå ingen plats... 0,000000025% av dina 40GB.

Eller så försöker man ta bort dem via kommandofönstret ( Kör... CMD Ok) eftersom Windows

har hårdare kontroller än "DOS". Man använder "E:" -för E-diskbyte, CD.." "CD xxxx", "DIR" och "DEL yyy.zzz".

Nästa alternativ är att via filernas egenskap, ändra ägarskap och därefter ta bort dem normalt.

Högerklicka på katalog eller filer och via säkerhetsfliken välja avancerat och därefter byta ägarskap

till sig själv. Därefter åter till säkerhet och ge dig själv alla rättigheter på katalog eller filer för borttag.

Om man inte ser fliken säkerhet i egenskaper eller om filer är låsta, så kan man lättare göra detta via felsäkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju testa med Unlocker? Vad får du för meddelande när du försöker ta bort de?

Windows meddelar att det inte går att ta bort filen/mappen för att den används av en annan person eller ett annat program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...