Gå till innehåll

Windows Vista x64


Andreas Stenhall

Kör du just nu Windows Vista x64 problemfritt?  

22 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • Ja, helt problemfritt
      7
    • Nej, har vissa problem
      1


Recommended Posts

Det enda problem som jag haft är seg/långsam uppstart pga att jag har nVidia baserat moderkort och WD RaptorX SATA disk, men det fixade sig, Win Update som hade en fix som nVidia hade släppt.

Fick ner starttiden från 2-3 min till under 40sek, skitbra ;D

Sen har det saknats drivers för skrivare som numer är fixat ;D

Sen måste man uppdatera alla drivers ofta (grafikkort,moderkort, m,m) för att uppnå optimal prestanda.

Min config på pc finns här under, 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda uppdateringarna fungerade till Vista 32 men inte till Vista 64...  ::)

Båda länkarna går direkt till Vista 32-bitars.

För Vista x64, klicka på Knowledge Base-artikel, så kommer du till sidan där du kan välja 64-bits uppdateringarna.

Uppdatering för Windows Vista för x64-baserade system (KB938194):

http://www.microsoft.com/downloads/details...1a-8b732dcb2756

Uppdatering för Windows Vista för x64-baserade datorer (KB938979):

http://www.microsoft.com/downloads/details...3f-78c1470ac18e

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst af Gultarp

Trots att många på detta forum avrådde för att köpa 64-bits i februari, gjorde jag det i alla fall.

Har inte ångrat mig en minut. Ett väldigt stabilt system.

Nackdelen är förstås att ocertifierade program går knackigt. Men de gör de ju i XP också.

Men Stenis, det med drivisar är inte helt rätt. Jag har en fyra år gammal skanner från Epson, och inte fasen finns det drivrutin och tilläggsprogram för den. (Men jag har kvar min XP för sådana HW och SW.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Vista 64-bitars på min stationära och 32-bitars på min bärbara.

Dom enda program som jag ännu inte kan köra på 64-bitars, för att dom ännu inte finns tillgänliga, är Avira antivirus och Cisco VPN client. Men det är ju bara en tidsfråga.

Däremot kör jag VMWare på 64-bitars och då är det skönt att kunna utnyttja 4 GB minne fullt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Stenis, det med drivisar är inte helt rätt. Jag har en fyra år gammal skanner från Epson, och inte fasen finns det drivrutin och tilläggsprogram för den. (Men jag har kvar min XP för sådana HW och SW.)

Du har helt klart en poäng där. Om det finns drivrutiner eller inte varierar kraftigt från tillverkare till tillverkare. XP-drivrutinerna ska ju funka även på Vista i de flesta fall men eftersom det är sparsamt med drivrutiner för Windows XP x64 så har faktiskt Vista x64 ett litet minus där. Har du kollat om Epson har drivare för XP x64 och testat detta?

Om man ska se det från ett företagsperspektiv så vill ju de att du köper en ny skanner, helst en sådan som är Vista-certifierad, så att hårdvarutillverkarna tjänar ännu mer pengar. Ett ypperligt sätt att åstadkomma detta på är att helt enkelt låta bli att skapa drivrutiner till äldre hårdvara.

Men å andra sidan är fyra år en lång tid och jag skulle personligen inte räkna med att en skanner som jag köper idag kommer att fungera med nästa Windows-version när det släpps om tre-fyra år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som kör Norton Internet Security 2007 på 64-bitars Vista?

Jag har problem att få brandväggen att fråga vad som ska göras när okända program försöker ansluta till Internet. De blockeras i det tysta. Har installerat om Vista några gånger, utan att få det att fungera. Det fungerar däremot utmärkt på en virtuell installation av XP.

Har varit i kontakt med Symantecs support, men de hade ingen lösning på problemet. Efter en del påtryckningar skickade de mig ett verktyg som samlade in lite information om systemet. Denna information skickade jag sedan till Symantec för analys, men har inte hört något mer från dem.

Är det bara min hårdvarukonfiguration som ställer till problem, eller är det ett generellt problem med NIS 2007 och Vista x64? Använder svenska språkversioner.

MVH Kristoffer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men å andra sidan är fyra år en lång tid och jag skulle personligen inte räkna med att en skanner som jag köper idag kommer att fungera med nästa Windows-version när det släpps om tre-fyra år.

En flatbäddsskanner har alltså en mekanisk livslängd på tjugo år, USB-adaptrar troligtvis ännu längre tid, men bristen på konverterade drivrutiner (från 9x till XP men inte till Vista ) förpassar utrustningen till återvinningen efter garantitidens utgång !?!?

Det skall bara inte accepteras...  >:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En flatbäddsskanner har alltså en mekanisk livslängd på tjugo år, USB-adaptrar troligtvis ännu längre tid, men bristen på konverterade drivrutiner (från 9x till XP men inte till Vista ) förpassar utrustningen till återvinningen efter garantitidens utgång !?!?

Det skall bara inte accepteras...  >:(

Det är tyvärr så verkligheten ser ut och jag tror föga att man kan göra något för att påverka hårdvarutillverkarna. Det jag kan rekommendera är att välja hårdvarutillverkare som har historia att stöda även äldre hårdvara i nyare Windows. Ett bra exempel på detta är Lexmark som har Vista-stöd för samtliga sina skrivare. Dessvärre  känner jag inte till någon bra skannertillverkare som är kända för att ha bra drivrutinsstöd för äldre hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst af Gultarp
Det jag kan rekommendera är att välja hårdvarutillverkare som har historia att stödja även äldre hårdvara i nyare Windows.

Det är just vad jag gjorde. Kände mig tvungen byta skrivare, och jag valde INTE Epson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://news.com.com/64-bit+PCs+Drivers+wan...g=st.prev  ;)

But hardware vendors and application developers haven't wanted to take the time and effort to develop new software for an operating system that very few people use.
It's hard to estimate how many 64-bit users there are, Microsoft says, but it acknowledges that most mainstream PC users, and even many enthusiasts, have little reason to go 64-bit, for now. Even the next version of Windows, scheduled for the end of the decade, will arrive in both 64-bit and 32-bit editions, suggesting that Microsoft isn't prepared to fully commit to a 64-bit world this decade.

:o ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en titt på http://winqual.microsoft.com/HCL så ser du snabbt att utbudet av drivrutiner är nästintill identiskt mellan x86 oxg x64. Däremot stämmet det att många mujkvaruföretag inte bryr sig om att göra 64-bitarsversioner av sina program och det har jag full förståelse för eftersom 99% av alla program fungerar i Vista x64. Däremot kommer vi att se fler och fler program komma i 64-bitarsversioner ju fler som använder Vista x64....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan ni se lite info om att det faktiskt finns 64-bitarsversioner av populära spel som Far Cry, Half-Life 2 och Unreal Tournament. Kolla på skärmdumparna på Far Cry för att se skillnaderna mellan att köra 32- eller 64-bitarsversionen, det är inga små skillnader.

http://amd64downloads.filecloud.com/farcry.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...