Gå till innehåll

Tabort Vista, Installera XP


MadeByMe

Recommended Posts

Visste inte vad jag skulle lägga denna tråd, så det blev här!

Min kompis fick en Acer dator med Vista installerat, men han tycker inte om vista osv så vi skulle formatera datorn och installera xp, och när jag kör i XP skivan och den börjar ladda, så hittar den ingen HDD, men när man kollar i bios osv så finns det ju såklart en hdd, någon som vet hur man ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs denna tråd:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=6740.msg44172

I med vista dvd'n boota till recoveryconsol/återställningskonsollen, skriv vid prompten...

"d:bootbootsect.exe /nt52 ALL /force"

Strängen betyder att starta bootsect.exe som finns i boot på dvd'n (d:) med växeln nt52 (återställ till xp) alla delar och finns det problem, tvinga fram en ändring (force).

Starta om datorn och boota på xp cd'n och fortsätt med installationen.

Edit:

Ett litet förtydligande...

XP och andra operativsystems bootloaders heter nt52

Vistas bootloader heter nt60

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och när jag kör i XP skivan och den börjar ladda, så hittar den ingen HDD, men när man kollar i bios osv så finns det ju såklart en hdd, någon som vet hur man ska göra?

Antar att det är en SATA hårddisk i datorn?

För att Windows ska hitta hårddisken behöver du ladda drivrutiner för SATA-kontrollern, genom att precis i början, efter att du kört igång med XP-skivan, trycka F6. Står också längst ner på skärmen när du ska göra det.

Var sedan redo med drivrutinerna på en diskett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ursäkta, glömde säga att det är en bärbar dator, så diskettstation finns inte, det är en Acer Travelmate 6291 och den har en SATA disk.. så hur löser man det här då?

Jag (eller rättare citerade Venoms) skrev längre upp:

I med vista dvd'n boota till recoveryconsol/återställningskonsollen, skriv vid prompten...

"d:bootbootsect.exe /nt52 ALL /force"

Strängen betyder att starta bootsect.exe som finns i boot på dvd'n (d:) med växeln nt52 (återställ till xp) alla delar och finns det problem, tvinga fram en ändring (force).

Starta om datorn och boota på xp cd'n och fortsätt med installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men problemet är att xp skivan inte hittar hdd, gjorde precis detta på min egna faktiskt, hade vista, tryckte in xp skivan och formaterade disken och installerade xp. så problemet är ju att den inte hittar hdd när man bootar med XP skivan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så diskettstation finns inte

Enklast är väl att skapa en XP-skiva med drivrutinerna för SATA-kontrollern inkluderade.

Finns t.ex. nLite och Autostreamer för detta. Undrar om inte Stenis har en guide för detta? Kolla runt på sidan.

okej, jag har nog en sida bland mina bokmärken om något sådant, ska kolla vidare på det där!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste sättet är att koppla in en USB floppy drive och sätta in disketten med SATA drivrutiner. Under uppstarten av Windows XP installationen står det längst ner tryck på F5 för att installera RAID mm. TRYCK PÅ F5.

Jag har provat att lägga drivrutinerna för SATA disken på ett USB minne men har aldrig fått det att fungera riktigt. Windows XP installationen hittar inte USB minnet men när jag bytte till en USB floppy drive så läste installations programmet in drivrutinerna från disketten utan några problem som helst.  :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja jag skulle nog hellre ha en Linux, för jag är ju nämligen finlandssvensk

(för er svenskar som inte fattar så heter den som hittade på Linux Linus och han är finlandssvensk).

Men jag tycker också om Mac bara för att den har å snygg design och för att proffsen efter vad jag hört använder det.

Men när man nedladdar, men framförallt när man kan spela datorspel på windows , eller windows är best när det gäller den saken (jag är 16 år, därför gillar jag ännu datorspel).

[move][glow=red,2,300]MEN JAG SKULLE GÄRNA VÄLJA NÅGOT ANNAT SÅ JAG HOPPAS PÅ ETT ÄNNU BÄTTRE I FRAMTIDEN SÅ ATT WINDOWS FÅR JOBBIGARE KONKURENTER[/glow][/move]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste sättet är att koppla in en USB floppy drive och sätta in disketten med SATA drivrutiner. Under uppstarten av Windows XP installationen står det längst ner tryck på F5 för att installera RAID mm. TRYCK PÅ F5.

Jag har provat att lägga drivrutinerna för SATA disken på ett USB minne men har aldrig fått det att fungera riktigt. Windows XP installationen hittar inte USB minnet men när jag bytte till en USB floppy drive så läste installations programmet in drivrutinerna från disketten utan några problem som helst.  :-

Blev ett litet fel i mitt förra inlägg  :P

TRYCK PÅ F6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...