tokar86a Posted August 9, 2007 Share Posted August 9, 2007 Hej Jag skulle villa ficksa en uppladningsfunktion som ska känna av följande saker: Filtypen på filen som laddas upp. den ska bara tillåta en vis filtyp. strorleken på filen. Den får inte vara störe än en viss storlek. Den måste känna av höjden och breden på bilden. Den får inte vara bredare eller högre än en viss storlek. Hur kan man fixa det här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 9, 2007 Share Posted August 9, 2007 Du måste använda dig av något slags script, exempelvis PHP, ASP eller Javascript. Här har du ett exempel dä rman bara kan ladda upp bildfiler; http://javascript.internet.com/forms/upload-filter.html. Du måste dock ha ett annat skript för att ta hand om själva uppladdning och placera filen på servern. Storleken på bilden kan du läsa av med PHP och funktionen GD. Läs mer om det här: http://se2.php.net/gd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tokar86a Posted August 9, 2007 Author Share Posted August 9, 2007 Ja hur hitar man ett sådan script? och hur fixar man in det rätt? Finns det någon bra sådan här script sida på svenska med många bra koder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 9, 2007 Share Posted August 9, 2007 Har du vana av att skriva ASP eller PHP, annars är detta ingen dans på rosor? Jag har använt mig av dokumentationen på www.php.net då jag skrivit PHP-skript och det har räckt gott och väl då det finns många exempel att kika på. Exempelvis är detta en bra början; http://se2.php.net/features.file-upload Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tokar86a Posted August 9, 2007 Author Share Posted August 9, 2007 Har aldrig skrivit sånt förut. Det ser mycket krångligt. Det är ju frågan hur jag ska göra det här. Hade så gjörnat vilja ha en uppladningsfunktion för banner bilder. Kan du hjälpa mig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 9, 2007 Share Posted August 9, 2007 Ja det kräver en del grundläggande kunskaper. Vad är det för hemsida du ska ha det på, det kanske är enklare att folk mailar bilderna till dig så att du kan lägga ut dom manuellt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tokar86a Posted August 9, 2007 Author Share Posted August 9, 2007 Jag ska ha det till min hemsida. Ja det funkar ju det med men allt hade varit så mycket enklare om de hade kunnat gjort det själv eftersom det atr en massa tid att hålla på med att flytta över filer och sånt. Ja om sidan blir stor så kan det ju vara många som vill ha sin bildsignatur bild inlaggda. Då är det ju svårt att hinna med. Så det är det jag ska använda det till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 9, 2007 Share Posted August 9, 2007 Ok, i såfall rekommenderar jag att du kikar på färdig paket med forum eller communityn, att bygga upp sådana saker från grunden tar åratal om det ska bli bra. Här på alltomxp kör jag forumet SMF, www.simplemachines.org men massor med scripts, kanske för det du söker finns på www.hotscripts.com. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tokar86a Posted August 9, 2007 Author Share Posted August 9, 2007 Jag kör också med SMF. Jag ska kolla in den sidan och se om jag hitar det jag söker. Tack så mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tokar86a Posted August 24, 2007 Author Share Posted August 24, 2007 Jag ahr hitat ett script nu. http://www.w3schools.com/php/php_file_upload.asp Men jag får den inte att känna av filtypen utan den laddar upp filer som är störe än det angivna storleken. Vad gör jag för fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 24, 2007 Share Posted August 24, 2007 Här har du ju kodsnutten du behöver, de första raderna kollar ju om det är filer av typen jpeg eller gif <?php if (($_FILES["file"]["type"] == "image/gif") || ($_FILES["file"]["type"] == "image/jpeg") || ($_FILES["file"]["type"] == "image/pjpeg") && ($_FILES["file"]["size"] < 20000)) { if ($_FILES["file"]["error"] > 0) { echo "Return Code: " . $_FILES["file"]["error"] . "<br />"; } else { echo "Upload: " . $_FILES["file"]["name"] . "<br />"; echo "Type: " . $_FILES["file"]["type"] . "<br />"; echo "Size: " . ($_FILES["file"]["size"] / 1024) . " Kb<br />"; echo "Temp file: " . $_FILES["file"]["tmp_name"] . "<br />"; if (file_exists("upload/" . $_FILES["file"]["name"])) { echo $_FILES["file"]["name"] . " already exists. "; } else { move_uploaded_file($_FILES["file"]["tmp_name"], "upload/" . $_FILES["file"]["name"]); echo "Stored in: " . "upload/" . $_FILES["file"]["name"]; } } } else { echo "Invalid file"; } ?> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tokar86a Posted August 24, 2007 Author Share Posted August 24, 2007 Ja så långt funkar den. Men den nekar inte om en fil är störe än den angivna storleken. Vad är felet då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 24, 2007 Share Posted August 24, 2007 Det verkar väldigt skumt, såtillvida du inte har pillat på något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tokar86a Posted August 24, 2007 Author Share Posted August 24, 2007 Nej jag arh gjort som det står. Men det vöärkar funka. tror det avr något med FF. Du kan ju prova. http://www.pokemonrollspel.com/web/Upload.php Hur funkade det för dig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 24, 2007 Share Posted August 24, 2007 Det verkar fungera precis som det ska Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tokar86a Posted August 24, 2007 Author Share Posted August 24, 2007 Bra då vet jag det. Tack för hjälpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts