Samm Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 Hej alla där ute. Se inte detta ämne som ett problem utan som en smaksak. Jag sitter här hemma och tänker lite. Här om dagen köpte jag en bärbar dator (jag använder mig av en stationär också som jag har brevid mig). Och jag har ett dilemma, vi använder oss av 3 datorer hemma. Vi fördelar internet uppkopplingen med hjälp av en router. Och som sagt jag har precis köpt en bärbar och jag sitter i mitt rum och kopplar ur internetkabeln hela tiden från stationär dator till bärbar och tvärtom. Nu undrar jag vilket hjälpmedel är bäst att fördela internet efter en router? En hubb eller en switch. Desutom en fråga till, går det att fördela internet uppkopplingen när man redan har fördelat den med en router? Tack i förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bej Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 Du ska välja en switch eftersom dom har bättre prestanda. Vet inte om det går att få tag på hubbar längre. Hittar ingen på Dustin. Ja, det är inga problem att sätta en switch på insidan av en router. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 Switchar är att föredra eftersom de är lite mer intelligenta än hubbar. En hubb skickar samma trafik till alla portar medan en switch endast skickar trafiken dit den ska Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 Hej alla där ute. Vi fördelar internet uppkopplingen med hjälp av en router. Den här routern har den ingen trådlös funktion ? Om inte skulle jag kraftigt överväga att köpa en helt ny router. Det blir några hundralappar till för en hemmarouter typ D-Link eller Netgear. Nästan alla nya bärbara har inbyggd trådlöst NIC. Vitsen med en bärbar är ju att den ska kunna placeras vart man vill... Annars är det en switch som gäller.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samm Posted August 16, 2007 Author Share Posted August 16, 2007 Hej alla där ute. Vi fördelar internet uppkopplingen med hjälp av en router. Den här routern har den ingen trådlös funktion ? Om inte skulle jag kraftigt överväga att köpa en helt ny router. Det blir några hundralappar till för en hemmarouter typ D-Link eller Netgear. Nästan alla nya bärbara har inbyggd trådlöst NIC. Vitsen med en bärbar är ju att den ska kunna placeras vart man vill... Annars är det en switch som gäller.... Ja juste, det kom jag aldrig på hehe tack. tack för alla svar. blir det ingen trådlös rauter blir det switch Men trådlös rauter, går det att typ lägga lösen på den så inte grannarna kan ta åt sig mitt internet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 Japp, kör du trålöst så MÅSTE du ha lösenordsskydd, dels på själva routern men även på själva uppkopplingen, helst i form av det som kallas för WPA2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samm Posted August 19, 2007 Author Share Posted August 19, 2007 okej, men då vet jag. tack för alla svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts