Smokebury Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 Hej. Jag har installerat Vista på en ny Raptor 150gb för några dagar sen och upptäckte igår att jag bara hade typ 7gb ledigt på disken. Jag gjorde en diskrensning och tog bort alla återställningspunkter utom den senaste och även hibernation filen som e på 2gb. Nu har jag 13gb ledigt. Jag har inte installerat några spel eller lagrar några som helst stora filer. Om jag utforskar Dator och markerar allt innehåll och kollar egenskaper så uppgår det till 13gb. Vad är det som tar upp över 100gb? Jag kollade utrymmet som skuggkopian använder och den använder 6.8gb största tillåtna lagringsutrymme är 19gb. Otroligt tacksam för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 Tyvärr så verkar det som att det inte räcker med att ta bort återställningspunkterna. För att vara helt säker på att system restore inte tar upp plats i den dolda mappen System Volume Information så bör du helt inaktivera Systemskydd/system restore. Starta "System" och gå till Systemskydd och avmarkera enheten så lär du få tillbaka en del utrymme! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smokebury Posted August 16, 2007 Author Share Posted August 16, 2007 Ja men det handlar ju om över 100gb. Om jag tar bort system restore så frigörs bara 6-7gb så det är något annat som spökar. Jag har bara installerat Vista sen awg, a-sqared, ad-aware och diskeeper. De ska inte ta över 100gb. Jag blir helt tokig på det här :'( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 Förutom att ta bort system restore med diskrensning så måste du inaktivera det helt, har du gjort detta? Kör programmet Visual Dir som listar storleken på samtliga mappar, http://www.sb-software.com/visdir/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smokebury Posted August 16, 2007 Author Share Posted August 16, 2007 Ja, jag har inaktiverat det. Jag ska prova det där programmet. Tack för svar förresten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 Inga problem Prova programmet och hör gärna av dig om hur det går och om du (inte) hittar vart diskutrymmet tagit vägen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smokebury Posted August 16, 2007 Author Share Posted August 16, 2007 Nu har jag kört Visual Dir, ett trevligt litet program, men det säger att jag bara använder 11-12gb. Fast i Dator står det nåt annat... Detektivarbetet fortsätter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 Intressant! Testa att markera alla mappar direkt under C: och ta Egenskaper på dessa för att se vad Windows rapporterar för storlek. Kan hända att det finns mer dolda filer någonstans, ska forska vidare! EDIT: Antar att du kört "chkdsk /f c:"? En annan idé är att ta hem ett diskdefragmprogram (typ www.diskeeper.com), de brukar ju verkligen kunna se hela disken och du kanske kan få fram något den vägen!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smokebury Posted August 17, 2007 Author Share Posted August 17, 2007 Ja, jag har kört "chkdsk /f c:" utan att hitta några fel. Jag har diskeeper och det ser helt enkelt ut som en full hårddisk Om jag markerar allt under C: så får jag samma resultat som med Visual Dir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted August 17, 2007 Share Posted August 17, 2007 Har ni testat "TreeSize Professional" ?? Ett litet och mycket bra program för att hitta dolda filer m.m. Har funnits i många år nu med ständiga förbättrade versioner. Finns Trial-version för nedladdning och test. http://www.jam-software.com/treesize/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smokebury Posted August 17, 2007 Author Share Posted August 17, 2007 waxinator! Du är min gud! TreeSize Professional såg vad varken Visual Dir eller jag såg. Trojanjägaren A-Squared gjorde nån slags image filer som lagrades i C:WindowsTempa2archive. När jag klickade på temp-mappen kom det en pop-up som sa att åtgärden ej var tillåten för tillfället men sen öppnades den ändå. När jag hade öppnat mappen så kollade jag egenskaper på windows-mappen och då räknades alla gömda gb upp. Hursomhelst, det är konstigt att man inte såg storleken på temp-mappen innan man hade öppnat den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 18, 2007 Share Posted August 18, 2007 Härligt att ni hittade lösningen, progammet TreeSize ska jag lägga på minnet! Att mappens storlek inte räknat in är nog "by design" som Microsoft skulle uttrycka det, och lär endast uppstå när man kör med UAC/Kontroll av användarkonto. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eklov Posted June 13, 2008 Share Posted June 13, 2008 Hej! Jag har en syster med XP Home som har samma problem! Hon skriver: Jag har installerat Tree Size free. Enligt din andra länk skulle man installera Tree Size Pro på försök, men så här gjorde jag nu i alla fall. Enligt den så ser det ut så här: 8247MB C: 2379MB Program 769MB [Files] 551MB Documents and Settings 123MB RECYCLER 66MB NVIDIA 28MB Temp 1MB Program Files 0MB System Volume Information [Åtkomst nekad.!] Free space: 1134MB (of 29887MB) Totalt 8GB av nästan 30GB syns alltså. Resten 20GB är osynliga. Åtkomst nekad. Vad gör jag nu då? Kan hon få lite hjälp av någon som kan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted June 13, 2008 Share Posted June 13, 2008 Det är alltså "0MB System Volume Information [Åtkomst nekad.!]" som kan dölja de saknade 20GB. Det är XP's Systemåterställning som samlat på sig förändringar så ni kan återställa Windowsfiler. För att rensa ut detta så går ni till Kontrollpanelen - System - fliken Systemåterställning. Här nertill kan ni bocka i "Inaktivera Systemåterställning på alla enheter" och Verkställ. Nu borde dessa 20GB rensas och återge utrymmet. När ni återfått utrymmet så kan ni återvända och aktivera återställning igen. Men denna gång även göra "Inställningar..." per disk hur mycket utrymme som får användas på diskarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts