Gå till innehåll

trådlösa kopplar ner, hjälp tack!


Recommended Posts

hej,

har ett problem som håller på att göra mig galen:

Sitter framför en bärbar Packard Bell med XP-home och ett trådlöst USB-nätverkskort av märke Netgear, utbytt 2ggr... den trådlösa anslutningen kopplar ner titt som tätt o jag kan inte lokalisera felet...

...det enda jag kan komma på som kan tänkas 'störa' är ett förinstallerat program (märkligt då datorn levererades utan trådlöst nätverkskort!) som visar sig i form av en icon - Wireless LAN Connection indicator - (dock överkryssad) i aktivitetsfältet men som inte går att stänga av helt... har letat efter den i msconfig/Autostart men utan resultat, inget namn under autostart som får mig att associera till trådlöst iaf. kanske någon med en Packard Bell som kan upplysa mig?

Även andra förslag på lösning, som bortser från problemet med Icon:en, är mer än välkomna:)

Tilläggas bör kanske att flera andra datorer ansluter till Routern, som förövrigt oxå är av märke netgear, utan problem. Har provat med wep, wpa/2 samt utan kryptering men problemet kvarstår.

Kan någon hjälpa mig så är jag evigt tacksam.

Tack på förhand

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken dator har du, modell?

Vilken Router har du?

Vilket säkerhetsprogram använder du? typ norton, McAffe etc

Det finns andra på nätet med samma problem (röd kryssad ikon) och det har varit radio det handlade om.

Har du avaktiverat trådlöst nätverk genom att trycka på en knapp? Det ska tydligen finnas en knapp "Wireless lan button" på PB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Venoms

Datormodell-EASYNOTE R1939 D  http://support.packardbell.com/se/item/?m=...sn=801902120236

Router- Netgear WGR614(v7)

Nätverkskort- Netgear WG111(v2)

Vad gäller säkerhetsprogram så kör jag med den inbyggda brandväggen i Windows samt Avast antivirus Home Edition 4.7.

Tyvärr så finns där ingen knapp för att slå av/på det trådlösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört in senaste drivrutinerna; http://kbserver.netgear.com/release_notes/d103125.asp ?

Windows XP är ju lite lustigt också eftersom du antingen kan låta Windows sköta trådlösa anslutningen eller också Netgears egna program. Testa att stänga av Windows hantering och gör det den hårda vägen genom att helt stänga av den tjänsten. Gå till Start > Kör och skriv "services.msc" och leta upp Wireless Configuration Service och sätt den som Stoppad och Inaktiverad. Innan dess bör du ha installerat uppgraderingen som jag nämner ovan.

Du bör även se till att uppgradera firmware på routern; http://kbserver.netgear.com/release_notes/d103088.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Stenis

nu har jag vidtagit åtgärderna du föreslår. Dock hittade jag ingen "Wireless Configuration Service" utan endast Wireless Zero Configuration, stoppade och inaktiverade den.. ska 'provköra' nu så återkommer jag med rapport senare:)

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...