Gå till innehåll

Använda bildrörs-TV som datorskärm


Up2

Recommended Posts

En vän till mig undrar om det går bra att använda en 28-tum bildrörs-TV-apparat som datorskärm. Han och jag har testat tidigare med sladdar (och självklart använde vi ett grafikkort som har kontakter), men det hela gick åt skogen. Vi fick svagt ljud men ingenting hände med bilden.

Visst kan köpa en ny platt TV med VGA-anslutning så att man kan använda apparaten som både och, TV och datorskärm, men först vill vi se hur det går utan att satsa på något stort.

Så, hur ska vi göra för att lyckas använda bildrörs-TVn som datorskärm? Det är en Lumatron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom TVn endast har SCART och antennsignal ingångar så är det SCART ni skall inrikta er på.

Där finns SCART-adaptrar med RGB (röd+grön+blå) ingångar tillsammans med S-video och ljudportar.

För att använda RGB så krävs att ni öppnar upp en VGA-kabel och kopplar på kontakter antingen direkt i SCART eller via adapter (gäller även ljudet från ljudkortet).

För att använda S-video så krävs bara en färdig kabel plus ett grafikkort som levererar signalutgången (gul liten kontakt).

Ljudet får i detta fall vara kvar i PCn eller via SCART ontaktens ljudingångar.

I båda fallen ställs TVn in på kanal noll och eventuell omkopplare ställs på AV.

Och i båda fallen kommer ni att bli missnöjda med resultatet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen.

Jag ska säga åt honom att ge upp eftersom Landsfiskalen säger att bilden blir för suddig på en bildrörs-TV, plus att det är krångligt att greja med en massa sladdar, kontakter och adaptrar.

Så han får väl satsa på en platt TV ändå och använda en VGA-kabel eller helt enkelt strunta i den idén.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplösningen på en vanlig CRT TV motsvarar ju bara 600x800 om man ser till antal avlänkningslinjer.

Den blir läsbar men inte mycket mer. Samtidigt ger omvandlarna i TVn bildbrus och dålig skärpa.

Jag har en Philips 42" plasma kopplad till PC'n och där använder jag upplösningen 1280x900 med ett lysande klar och tydlig bild.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, och man ska undvika stillastående bild på en plasma, för bilden bränner in.

Kollar man mycket på Eurosport så ser man deras märke som en ljusare bild emot svart bakgrund...

LCD är bättre på det viset, men de har samtidigt varit långsammare med eftersläpningar vid panoreringar.

Jag har HDTV utgång (HDMI innefattar även ljudet) på grafikkortet men ingen TV som klarar det. Plasman är fyra år gammal och har bara VGA anslutningar. Jag väntar något år till men ny LCD-TV (eller nästa teknik).  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...