Gå till innehåll

Hur skapar jag en server?


Havetoknow

Recommended Posts

Hej!

Det är som så att jag vill göra en hemsida som hostas från min egen dator. Har därför skaffat en dator och installerat Windows Server 2003 R2.

Hur gör jag nu då för att skapa en hemsida på datorn som man kan komma åt ifrån vart som helst?

Vet hur man kodar en vanlig hemsida, men inte vad man ska göra sen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver installera och konfigurera (aktivera ASP t ex.) IIS (bara att googla)

Har du en router måste du öppna port 80 och peka den mot servern IP adress

Skaffa ett "namn" hos t ex dyndns så man inte behöver kunna din IP för att komma åt din webbsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du installerar IIS, bör du fundera på vad du ska använda servern till. Om du ska ha ftp eller bara web etc. Det du ska akta dig för i detta skedet är dns-server och Active Directory. Om du installerar av misstag dns och ad, bör du, om du inte har en massa annat som du inte vill bli av med, ominstallera datorn, detta är av prestandaskäl och inget annat konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget svårt, bara att följa anvisningarna och läsa ordentligt.  :D

Du väljer IIS genom kontrollpanelen -> lägg till och ta bort program -> windowskomponenter.

Där trycker du på information och markerar/avmarkerar det som vill ha.

Om det är en webserver du ska ha så markera www, snapin-modul för IIS,  Dokumentation och delade filer.

Avmarkera: SMTP... för du vill inte ha någon epostserver..., FTP och servertillägg för frontpage

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...