Gå till innehåll

Erfarenheter av nLite?


L-L

Recommended Posts

Jag undrar vad ni har för erfarenheter av att skapa en anpassad XP-skiva med nLite? Den utmärkta guiden här på alltomxp.se beskriver möjligheten att få med uppdateringar, vilket ju är bra. Jag undrar vidare över vad ni har testat med nLite, främst är jag intresserad av att ta bort "skräp" som Outlook Express, Movie Maker, Windows Messenger, NetMeeting och Windows Media Player (haha, det var ju i princip allt utom Internet Explorer, som jag vill behålla för ett fåtal websidors skull).

Tacksam för kommentarer,

/LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Jag har kört det mycket och det är ett mycket bra program, jag brukar ta bort dom saker som du nämner och en hel del till ex systemåterställning, kontrollcenter, genvägspilar, språk,  mm.

Finns ju även V-Lite för vista och den funkar bra den med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, intressant. Det påminner mig om att jag nog vill ta bort en mängd onödiga saker, t.ex. systemåterställning som du nämner. Windows Security Center går bort även det, liksom Wordpad och Paint. Om nLite faktiskt kan åstadkomma en sådan här CD, ja då är det väl en evolution (om inte revolution) i det annars ganska instängda och begränsade Microsoft-systemet. En evolution som givetvis inte kommer från MS själva...

Möjligheten som nLite skapar är mycket tilltalande. :)

/LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt N'lite för att skapa min XP-version som jag därför kallar Windows XP Personal. Man kan plocka bort väldigt mycket och få ett blixtsnabbt OP. Att tänka på är att det finns olika beroenden som ger effekter som man kanske inte tänkt sig. Kommer just nu inte på något exempel men principen är att plockar man bort e.x. systemåterställningen så funkar inte heller hjälp och supportfunktionen (bara ett exempel utan verklighetsförankring).

För att kunna testa fram en väl funkande version rekommenderar jag att man installerar en virtuell enhet där man kan installera och avinstallera utan att förstöra sin ordinarie installation. Detta såvida man inte har en extradator man kan leka med. Jag använde själv VMware Server.

http://www.vmware.com/products/server/

Möjligheten att integrera drivrutiner,  hotfixar och update packs är ett ess:

http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...3&Itemid=61

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Efter en tids nyfikenhet har jag nu testat att installera Windows XP Pro SP2, omgjort med nLite.

Resultat:

+ Fantastisk möjlighet att ta bort skräp jag inte ville ha. Blev av med ALLA mappar i Program Files som jag inte ville ha, dvs. alla MS-program utom IE (dock fanns WMP kvar, glömde ta bort det). Till råga på allt slapp jag de "legendariska" mapparna xerox och microsoft frontpage. Tog även bort alla språk, förutom svenska och engelska.

+ Smart att integrera drivrutiner från början.

+ Riktigt bra idé att kunna integrera hotfixes.

+ Lika bra idé att kunna konfigurera t.ex. visningstyp av filer i Utforskaren samt startmenyns utseende.

Men...

- Integrering av hotfixes fungerade inte. Inte en enda uppdatering av de 80 blev inkluderad i ISO-filen gissar jag, eftersom dess storlek minskade från orginalets 593 MB till ca 400 MB. Och då är ju enbart uppdateringarna ganska många MB... så de kom alltså inte med.

- Visningstyp av filer i Utforskaren samt startmenyns utseende var helt opåverkat av nLite, så likt förbaskat såg allt ut som det brukar när Windows är nyinstallerat, vilket jag alltså fick ändra på.

Problemen ovan var inte allvarliga. Däremot måste jag ha råkat ta bort något stöd eller någon service, eftersom min Comodo brandvägg vägrade att fungera. Detta har aldrig någonsin hänt innan. Trots tappra försök fick jag inte igång den, och Windows egna brandvägg hade jag tagit bort (om jag inte minns fel), så jag kunde förstås inte ens testa att starta upp internet. Inte med öppen dörr...

Nu har jag gjort en ny ISO-fil (bara 383 MB), fortfarande utan hotfixes men lite annorlunda tweakad. Förhoppningsvis går det bättre denna gång. Får se när jag orkar installera, har ju just återställt systemet till fullo, och använder dessutom datorn för åtta timmars produktion per dag... så jag (eller datorn) är sårbar. (självklart jag backuper, dubbelt på det viktigaste)

Fantastisk grej i alla fall, det där nLite, trots att det inte riktigt klarade vad det lovar. Jag är väldigt glad bara över att slippa skräp som Outlook Express, Movie Maker, Windows Messenger, NetMeeting och Windows Media Player. :)

---

EDIT: se bifogad bild. Det var jag som gjorde det 44444:e inlägget! Borde jag inte få ett pris! ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

De här sakerna brukar jag ta bort.

Customized by nLite v1.4 RC2 - www.nliteos.com

Components removed:

Blaster/Nachi removal tool

DR Watson

Guidad tur

Help and Support

Säkerhetscenter

Internetspel

Pinball

Portfölj

Skärmsläckare

Spel

Movie Maker

MSN Explorer

Netmeeting

Windows Messenger

Beep Driver

Error Reporting

Faxtjänst

Messenger

Secondary Logon

System Restore Service

Språk

Har inte haft några problem med att lägga till hotfixar.

Sedan kan man ju Tweaka hel del med ex

ta bort papperskorg mm mm

Sedan har du alla addonprogram med.

Det är nästan ett tvång att använda ett ghostprogram när man leker med nlite

så man kan återställa om det inte blev bra.

Fast numera blir det oftast att leka med Vlite (vista)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Integrering av hotfixes fungerade inte. Inte en enda uppdatering av de 80 blev inkluderad i ISO-filen gissar jag,

Följde du Stenis guide till punkt och pricka så brukar det inte misslyckas.

http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...3&Itemid=61

Några fixar brukar det missa men inte särskilt många. Det märks när man kör Microsoft Update (MU). Har du inte lyckats integrera fixarna så ligger alla 80 där.

Storleken på XP-skivan brukar minska, du plockar ju bort ganska mycket lull-lull och hotfixarna och uppdateringarna byter ju mest ut gamla filer mot nya (bättre), inte lägger till så många nya.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasseska, en trevlig lista, i mitt senaste försök (vars ISO-fil jag ännu inte brännt ut och installerat) prickade jag nog in nästan allt som du skrev.

Gepe, Jag följde guiden noga, samt tittade på nLites egna sida. Möttes även av några felmeddelanden, som det förvarnades om. Ändå så kom uppdateringarna inte med på skivan. Som sagt, det var väl inget större bekymmer att låta MS Update tugga på i en trekvart. Väntar dock nu mer spänning på SP3, vore ju härligt att integrera det med nLite.

Jag kan inte nog understryka hur mycket jag uppskattar detta program, och imponeras av att allt detta går att göra - trots att Windows består av stängd kod! Känns som att Linux hade varit lättare att påverka, som jämförelse.

/LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Kör nu en nLite-fixad version av XP SP2, fungerar hur bra som helst bortsett från att jag inte bara tog bort Windows Media Player (vilket jag är glad för) utan även stödet för Windows Media... installations-ISO:n blev bara ca 270 MB om jag inte minns fel.

Nu har jag gjort ännu en skiva, skall nog installera om före jul. Den här gången skall Windows Media fungera, dessutom har jag tagit bort ytterligare skräp, ISO:n blev bara 249 MB! En tiondel av Vista eller? :D

Jag har alltid varit väldigt skeptisk till Vista, men nu slår det mig, med vLite kanske även jag kan uppskatta detta OS en dag. ;)

/LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Detta gäller de som slipstreamar med ATI grafikkort. Har tidigare använt ett sådant men inte längre. Varför?

Jag hade "krympt" min installationsskiva bl.a. genom att skippa flera inbyggda drivrutiner bl.a. standard VGA som är Microsofts standarddrivare till allehanda grafikkort. Jag slipstreamade istället in ATI:s senaste drivrutiner och allt var frid och fröjd. Det varade ända tills jag nu i december skulle uppdatera dessa eftersom ATI släppt nya drivare.

Gick inte, absolut inte. Datorn ville inte veta av några nya drivare från ATI, inga andra heller för den delen.

Har googlat runt och sett att det är ett välkänt fenomen att ATI kräver att standard VGA drivare finns i datorn för att man ska kunna uppdatera. Jag konstaterar att det måste vara något grundläggande fel från ATI om det är på det viset. Försökte att komma runt det genom att installera standard VGA-drivare utan att lyckas. Går tydligen inte.

Mitt ATI-kort är numera utbytt mot ett Nvidia Geforce och julfriden har åter lägrat sig hos Gepe.

God fortsättning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

  ;D  Ny version ute      nLite (XP)    1.4.1        2007.12.12

  Även ny version av Vlite (Vista)  vLite 1.1 RC    2007.12.24

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...