Gå till innehåll

om satakablar


Recommended Posts

hej

är någon som har erfarenhet att sata kablarna kan krångla!!!

har ett märkligt problem skaffade ett nytt grafikkort(geforce 8600 gt) i fredags och satte i det sen skulle spela world of warcraft gick bra sen  hackade den sig i spelet sen låser det sig får boota om datorn.

upptäcker att ena sata hårddisken försvunnit.

testa olika sätt lika dant både nyinstallation av windows vista kan inte tänka mig det är kortet.

skall ta hem 3dmark 06 för testa det lite för se om den hänger sig nu

har bytat sata kablar i eftermidda!!

väldigt skumt iaf att windows kan koppla ifrån men det måste vara kablarna

har funkat fint med mitt gamla kort 7300gts så det kan inte vara kortet iaf mer satakablarna

frågan vet någon likande problem att kablarna har jäklats då

mvh bengt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft problem med SATA-kablage för inte för länge sedan. Det yttrade sig i att just hårddisken (var kopplad som slav ) försvann i tid och otid. Disken kunde också i vissa situationer "ticka" en hel del... som om den skulle börja att läsa/skriva...

Har du disken kopplad som primär med operativsystemet på, så lär dina problem bli värre med tiden. Även om det i ditt fall kan vara något annat så är ett kabelbyte ett billigt alternativ innan du börjar utröna om disken är kass osv...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag har haft problem med satakablar som glidit ur moderkortskontakterna.

Jag har även haft plastflag i kontakten som hindrat disken från att detekteras av BIOS.

Jag har därefter enbart låsbara satakablar som sitter betydligt stabilare.

P.S. i SATA världen existerar inte master och slave diskar (endast i PATA).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej tack för alla info!

har ett nädel på 500 w skall klara det ju är ett Seasonic S12 500w med pci-e kontakter trodd det var med det kort.

det är inte disken som kass när sätter tbx mitt gamla kort så funkar allt i normlt igen det funkade igår kväll utmärkt med nya kortet men inte idag provade byta kablar

skall testa på dator på jobbet med kortet med sat osv med windows vista  för se om det kommer igen för se om det kortet eller!!!

finns det bättre satakablar då

lite jobbigt är det men han jag köpte körde windows xp med det osv skall kanske testa installera windows xp på den för se om jag får samma problem annars är det  vista som inte gillar det kort men skall utreda det iaf

bengt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag har haft problem med satakablar som glidit ur moderkortskontakterna.

Jag har även haft plastflag i kontakten som hindrat disken från att detekteras av BIOS.

Jag har därefter enbart låsbara satakablar som sitter betydligt stabilare.

P.S. i SATA världen existerar inte master och slave diskar (endast i PATA).

Jag menade att den var kopplad som lagringsdisk... för att förtydliga: Jag har 4 SATA-portar på mitt moderkort... 1,2,3 och 4. På 1 har jag operativsystemet och på 2 andra har jag lagringsdiskar. Det var en av mina kablar till de jag använder som lagringsdiskar som strulade...

Det är lätt att fastna i det gamla "snacket", men jag hoppades på att jag skulle bli förstådd... :)

För min del räckte det att byta kablarna. Jag dubbeltestade och flyttade den kassa kabeln till en annan disk och fick samma problem där. Byte av kabeln och allt blev bra.

Blev du av med problemen när du bytte kortet så är det ju uppenbarligen det som är felet. Mycket tyder på att det kan vara värmen som spökar... alla vet att det kan yttra sig i en massa oförklarliga symptom. Likaså om det är något strul med drivrutiner... :(

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mange!

den var inte kopplade som lagringsdisk.

har också 4 st sata portar på mitt moderkort.

ja provade byta kabel iaf det hjälpte inte

har senste drivers till nvidia inlagt

jag förstår dig säkert men det jobbigt när det uppförsig så iaf men men ja ger mig inte  skall på jobbet testa igen för se om får samma problem iaf

ja det försvann sammband när satte tbx mitt gamla kort igen mycket konstigt iaf har bra nätdel iaf också

spelade hela kvällen utan avbrott

har gjort en anmälan där kortet är köpt men skall iaf testa på jobbet jobbar med datorer så blir spännade se man vill det skall funka utan problem ju

bengt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...