Jump to content

Telia har gått att skall ändra kontot i Outlook, då slutar Norton AV kolla mail


bejo1330
 Share

Recommended Posts

Hej

Är det någon Telia användare, som har drabbats av samma problem som mig och hittat lösningen?

Telia har gått ut med meddelande att ändra inställningarna i kontot i Outlook, för att öka e-post säkerheten, vilket bl.a. innebär att man kryssar för "Servern kräver autentisering" och ställa om POP3 till port 995 och SMTP till port 465. När jag gör detta slås mitt Norton AV ut och slutar kolla såväl utgående som inkommande e-post. Har kollat inställningarna i Norton som står rätt.

Har haft kontakt med Telia, som hänvisar till Norton, eftersom Telia levererar annan produkt i bredbandet. Skall man ha svar från

Symantec, får man pressicera varje maskin. Har sett att samma problemet finns i flera N AV.

Tips någon....?

Link to comment
Share on other sites

Telia har inte gått ut med någon information om att ändra kontoinställningarna.

http://www.telia.se/privat/kundservice/sup.../supporte-post/

[b]Server för inkommande e-post: mailin.telia.com, port 995

Server för utgående e-post: mailout.telia.com, port 465

Servrarna kräver en kryperad anslutning (SSL)

Skickar du med en adress från en annan leverantör så använd istället smtprelay1.telia.com[/b]

Har aldrig ändrat något i Outlook men har aldrig haft några problem...

Så här skall du göra:

http://www.telia.se/privat/guide.do?catego...ider&tabId=

Link to comment
Share on other sites

Telia har inte gått ut med någon information om att ändra kontoinställningarna.

http://www.telia.se/privat/kundservice/sup.../supporte-post/

[b]Server för inkommande e-post: mailin.telia.com, port 995

Server för utgående e-post: mailout.telia.com, port 465

Servrarna kräver en kryperad anslutning (SSL)

Skickar du med en adress från en annan leverantör så använd istället smtprelay1.telia.com[/b]

Har aldrig ändrat något i Outlook men har aldrig haft några problem...

Så här skall du göra:

http://www.telia.se/privat/guide.do?catego...ider&tabId=

Tack ByggareBob, men det är precis de inställningar jag har som funkar. Telia har till vissa användare tydligen skickat ut vad jag skrev och det finns i en nyare version än vad länken ovan levererar /bejo1330

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Någon ny info om ändringar har jag endast hittat en kort skrivning om på Telias hemsida.

I vägledningen för konfigureringen av e-post konton är där angivet port 110 och 25, dvs den

är inte uppdaterad.

Provade att göra ändringarna men fick det inte att fungera varför jag återställde.

Jättestrul bara med att kontrollera kontoinställningarna via Telia.

Tydligen är Telias servrar överbelastade i kväll. Kan bero på tidigare problem under dagen och/eller

att service pågår.

Orkar inte kolla då Telias hemsida i sig är en djungel (för mig).

Trevligt  ::) när ändringar är eller blir nödvändiga och info inte erhålls direkt från leverantören.

Vill minnas att det var på samma sätt när ändringarna skulle göras till mailin-- och mailout--.

Säkert många som sitter med ett problem framledes såvida de inte följer diskussionerna på detta

eller något annat Forum.

Tack för uppflaggningen.

mvh

blaeran

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Här kommer länken till Telias nya beskrivning av konfigureringen av e-post:

http://www.telia.se/epostinstallningar

Citerar Telias svar:

"Om du inte ändrat inställningar för utgående e-post senast 2007-10-30 kommer du varje gång du ska skicka e-post få en fråga från ditt e-postprogram att ange användarnamn och lösenord. Ändra därför dina inställningar redan idag! ".

Kvarstår att se hur AV:et hanterar ändringen?

Mvh

blaeran

Link to comment
Share on other sites

Så här ser brevet ut från Telia:

Hjälp oss göra e-posten säkrare!

--------------------------------

I vårt kontinuerliga arbete med att göra våra tjänster säkrare vill vi nu

be dig om hjälp att förbättra skyddet mot skräppost (s k "spam") genom att

använda krypterad inloggning till vår mailserver.

De ändrade inställningarna ger även fördelen att du som har en bärbar

dator, och kopplar upp dig från olika platser och på olika sätt, inte

behöver ändra inställningar i din e-post(t ex Microsoft Outlook). Du

behöver bara ändra inställningarna en gång, och sedan är allt klart!

Du som har Supportassistenten installerad kan få automatisk hjälp med att

ändra dina e-postinställningar.

*       Starta Supportassistenten

*       Gå till E-post > Välj Felsök och Reparera

*       Där Supportassistenten visar rött kryss, klicka och välj Reparera.

*       Godkänn de ändringar Supportassistenten föreslår.

För dig som ännu inte laddat ner Supportassistenten kan göra det här:

www.telia.se/supportassistenten

Supportassistenten hjälper dig att ändra inställningarna och är ett

användbart verktyg som hjälper dig felsöka din bredbandsanslutning och

e-post dygnet runt!

Om du ännu inte har installerat Supportassistenten kan du klicka på länken

nedan så kommer du till en webbsida där du steg för steg kan ändra dina

inställningar så din e-post blir säkrare och flexiblare!

www.telia.se/epostinstallningar

Om du inte ändrat inställningar för utgående e-post senast 2007-10-30

kommer du varje gång du ska skicka e-post få en fråga från ditt

e-postprogram att ange användarnamn och lösenord.

Ändra därför dina inställningar redan idag!

Om du endast använder Telia Webmail är du inte berörd av denna förändring,

eftersom din kommunikation redan är skyddad av kryptering.

Tack för hjälpen och e-posta säkert!

Med vänlig hälsning,

Telia

__________ NOD32 2406 (20070719) Information __________

Detta meddelande är genomsökt av NOD32 Antivirus.

http://www.nod32.com

Funkar och det är enklast att göra ändringarna utan inblandning av någon Supportassistent

Link to comment
Share on other sites

Så här ser brevet ut från Telia:

Hjälp oss göra e-posten säkrare!

--------------------------------

I vårt kontinuerliga arbete med att göra våra tjänster säkrare vill vi nu

be dig om hjälp att förbättra skyddet mot skräppost (s k "spam") genom att

använda krypterad inloggning till vår mailserver.

De ändrade inställningarna ger även fördelen att du som har en bärbar

dator, och kopplar upp dig från olika platser och på olika sätt, inte

behöver ändra inställningar i din e-post(t ex Microsoft Outlook). Du

behöver bara ändra inställningarna en gång, och sedan är allt klart!

Du som har Supportassistenten installerad kan få automatisk hjälp med att

ändra dina e-postinställningar.

*       Starta Supportassistenten

*       Gå till E-post > Välj Felsök och Reparera

*       Där Supportassistenten visar rött kryss, klicka och välj Reparera.

*       Godkänn de ändringar Supportassistenten föreslår.

För dig som ännu inte laddat ner Supportassistenten kan göra det här:

www.telia.se/supportassistenten

Supportassistenten hjälper dig att ändra inställningarna och är ett

användbart verktyg som hjälper dig felsöka din bredbandsanslutning och

e-post dygnet runt!

Om du ännu inte har installerat Supportassistenten kan du klicka på länken

nedan så kommer du till en webbsida där du steg för steg kan ändra dina

inställningar så din e-post blir säkrare och flexiblare!

www.telia.se/epostinstallningar

Om du inte ändrat inställningar för utgående e-post senast 2007-10-30

kommer du varje gång du ska skicka e-post få en fråga från ditt

e-postprogram att ange användarnamn och lösenord.

Ändra därför dina inställningar redan idag!

Om du endast använder Telia Webmail är du inte berörd av denna förändring,

eftersom din kommunikation redan är skyddad av kryptering.

Tack för hjälpen och e-posta säkert!

Med vänlig hälsning,

Telia

__________ NOD32 2406 (20070719) Information __________

Detta meddelande är genomsökt av NOD32 Antivirus.

http://www.nod32.com

Funkar och det är enklast att göra ändringarna utan inblandning av någon Supportassistent

Hej ! Ollebull vad jag vet så har man inte supportassistent för vista än eller har jag fel. m.v.h. rti

Link to comment
Share on other sites

__________ NOD32 2406 (20070719) Information __________

Detta meddelande är genomsökt av NOD32 Antivirus.

http://www.nod32.com

Jag använder Outlook Express och NOD32 och fick alltid ovannämnda markering som avslut på alla mottagna mail ända till jag ändrade portinställningen för inkommande mail till port 995 enligt Telias beskrivning som omtalas i tråden. Jag har även gjort motsvarande inställning i NOD32. Trots detta får jag inte längre markeringen på inkommande mail och vet därför inte om NOD32 scannar inkommande mail längre.

Någon som har gjort samma iakttagelser och vet hur det ligger till? ???

Edit: Jag hittade svaret själv och det ser ut så här, tyvärr.

Notera: Eftersom IMON jobbar på Winsock-nivån är det inte möjligt att skanna krypterad SSL-kommunikation på port 995. Man kan inte heller få NOD32 att söka igenom andra protokoll (t.ex. MAPI, FTP) genom att lägga till fler portar

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Telias svar 2007-11-01 ang...

Hej!

Tack för din förfrågan.

Att bara lägga till portarna i AV-programmet hjälper nog inte nej, då eposten är krypterad och Norton inte klarar av att avkryptera denna. Det ni måste göra är att ställa in Norton så att den tar emot eposten, avkrypterar den och sedan genomsöker den för virus. Är det ett av de senaste versionerna av AV-program bör denna funktionen finnas.

Vi kommer inte att frångå den SSL-kryptering som numera krävs för att skicka och ta emot epost, så för att kunna söka igenom inkommande epost efter virus innan den läggs på hårddisken krävs ett antivirusprogram som klarar av att genomsöka SSL-krypterad epost. I annat fall bör programmet upptäcka infekterade bilagor i samma stund som epostklienten avkrypterar eposten, så risken att få in virus är dock minimal.

Med vänlig hälsning

Ola Nilsson

Link to comment
Share on other sites

jag förstår inte varför ni krånglar till det så...

Själv kör jag med de gamla inställningarna sedan 2004 och de fungerar klockrent för mig.

d v s  m1.7xx.telia.com som inkommande och mail1.telia.com som utgående...

Vi fårväl se vad som händer i morrn, de skall läggas om då!

Link to comment
Share on other sites

Jag provade nu på eftermiddagen att ta emot post via port 110 och sända via port 25.

Jag hade inga som helst problem med att ta emot och sända post. Jag tillhör dem som INTE fått något meddelande av Telia att jag skall ändra mina portar.

/Uffe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...