Gå till innehåll

[LÖST] Diskhantering


Belsebub

Recommended Posts

Jag har en hårdisk som är uppdelad på 4, och heter så här:

1) 86 MB Felfri (EISA-konfiguration)

2) 10 GB Inte allokerad

3) 64,4 GB (Här ligger OS etc.)

4) 2 GB Felfri (primär partion)

Jag är helt lost på det här med partitioner. Men det känns som om utrymmet på nr. 2 skulle kunna läggas över på nr. 3? Och hur gör man detta?

Vad är nr. 1 och 4 för några partioner? Bör dom vara kvar?

Det ser alltså ut så här:

urklipp01si5.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så har du en oanvänd del på disken (10GB) som du kan låta C:-disken ta över.

I övre delen av fönstret högerklickar du på volymen "OS (C:)" och väljer "Utöka Volym...".

Förhoppningsvis kan du därmed förlänga C-disken in i de 10GB som hittills varit oanvända.

De andra två översta Volymerna vet jag inte vad de använts till förut (Ununtu?) eftersom de saknar namn.

Du kan välja att högerklicka på dessa Volymer och "Ta bort volym" för att sedan utöka C-disken över dessa ytor också.

O.B.S. Jag ser inte på bilden om "OS (C:)" är satt som "Primär" partition.

            Högerklicka på den och välj att sätta den som "Primär" innan du väljer att ta bort 1 och 4..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte hittar något tredjepartsprogram så kan du tills vidare ta bort 1 också och skapa en ny disk på 10GB ("Data (D:)" där du har Växlingsfil, spel och säkerhetskopia av "Mina Dokument.."  :)

Du har väldigt lite fritt utrymme kvar på systemdisken. Har du städat nyligen ? Har du stora spel som inte spelas längre ?  http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml  är ett gratisversion som visar disk användningen (inklusiver dolda filer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte hittar något tredjepartsprogram så kan du tills vidare ta bort 1 också och skapa en ny disk på 10GB ("Data (D:)" där du har Växlingsfil, spel och säkerhetskopia av "Mina Dokument.."  :)

Du har väldigt lite fritt utrymme kvar på systemdisken. Har du städat nyligen ? Har du stora spel som inte spelas längre ?

Skyll inte på Ubuntu här....  vad jag minns så hade den här burken flera dolda återställningspartioner.

Oavsett vad jag skulle hitta för 3:e partsverktyg så skulle jag inte röra C:

Data D:  är en bra ide... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God idé! Nu har jag fixat den icke allokerade 10GB som D: (Tills jag hittar något bra tredjepartsverktyg)

Men den första volymen på 86 MB går inte att göra något åt. Högerklickar man på den för att ta bort den för man endast upp "hjälp" i listan. Det är skumt. Skulle vilja som ni menade, slå ihop den på D:.

Det är Dell som har skapat alla skumma volymer på disken, när jag köpte datorn. Fråga mig inte hur dom har tänk  :)

Angående mitt utrymme på disken, slog det mig också nu när ni sa det.

Jag har 16,2 GB på disken med film och 15,1 GB för musik. Jag har aldrig haft något spel på denna dator och kör ganska ofta med verktygen ccleaner. Testade programet du tipsade om och det ser ut så här:

urklipp01en7.th.jpg

Verkar som om Users tar nästa allt utrymme på disken och det kan ju stämma då med all film och musik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 1:a partitionen är en system/ ev också återställningspartion i ditt fall.

" The "39 MB EISA" partition is the Dell diagnostic partition. Press F12 when

booting the system, and the motherboard BIOS will give you the option to run the

diagnostics from the diagnostic partition. You can remove the partition easily

enough by inserting your XP install CD, booting from it and deleting BOTH the

EISA and the NTFS partitions. Next, tell the XP installer you want to create

one large partition. It will do so, then format it... Ben Myers"

http://hardware.mcse.ms/archive14-2005-3-164103.html

Jag skulle inte fippla med den.... ;)    riskera strul för 86MB... 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...