Gå till innehåll

Återgå från Vista till XP


__087

Recommended Posts

Hej. Har nyligen fått min dator installerad med vista och redan inom 1 vecka tröttna jag, har även hört att det är svårt att installera XP igen (att de kommer upp en ruta om att de finns nyare windows). Är det någon som kan ge mig svar på denna fråga? __087

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har visat sig bli problem för en del...

Funkar inte installationen så bootar du på Vista-skivan och väljer "recovery console". Vid promten skriver du :

D:bootbootsect.exe /nt52 ALL /force

Strängen betyder att starta bootsect.exe som finns i Boot på dvd:n med växeln nt52 (återställ till XP)... det tvingar en sträng (force). Starta om datorn och boota på XP cd:n....

XP och andra operativsystems bootloadres heter nt52. Vistas heter nt60

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boota med vistaskivan < ta bort partitionen.

I me xp-cd:n.

Står lite överallt i forumet, men ja orkar inte leta.  :D

Varför skall han i med vistaskivan om han skall installa xp? >_<

Till Op: Formatera med xp-disken så blir det rätt från början.

Av just den anledningen som jag beskriver.... XP-skivan startar inte alltid när Vista är installerat. Man måste återställa NT52 först.... detta kan du bara göra från en kommandopromt från Vistaskivan.

Att XP-skivan inte fullföljer installationen är ett känt faktum som har drabbat många som försökt att återgå till XP från Vista. Har själv haft Microsoft på telefon under denna process då det hände mig.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två olika typer av XP-skivor, den ena är en "fullversion" och den andra är en "uppgradering". Använder man uppgraderingskivan och man har Vista så tror jag att det inte kommer att fungera installera eftersom det kommer en ruta som säger att man har nyare windows.

Använder man den fullaversionen så går det att installera precis son vanligt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, jag får nog göra det. Men det borde inte vara några problem eftersom jag installerat xp med den förut fast det kanske funkar att installera xp med uppgraderingsskivan oxå?

Nej, det funkar inte att installera XP igen om man hade vista innan. Det enda som är lösningen är att köpa den fulla versionen eller låna av någon.

Funkar det så är det konstigt, för mig så hände de samma sak. Ringde Microsoft och dem sa att man behövde den fulla versionen.

Men de bästa är att fråga din kompis, kommer det sig är samma cd som på bilden så kommer det inte att fungera att installera XP igen!

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja.. har en ny fundering som handlar om samma sak så därför fortsätter jag i denna tråd. Min hårddisk är som sagt partionerad i 3 delar.

C: = endast windows (14.6 Gb)

D: = mina filer (53.7 Gb)

E: = temp & växlingsfiler (6.16 Gb)

åter till problemet, om jag nu väljer att formatera C:/ disken så blandar den ihop diskarnas namn. Har hört från en polare att man kan använda nått program som ska underlätta. Kan någon hjälpa mig med tips?? // __087

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu är min dator väl formaterad men den klarar inte av att läsa från CD / DVDR-Romen, hur får jag datorn att läsa XP skivan, får bara upp en svart skärm, har läst i denna tråd att man ska skriva en kod i "recovery console" i prompten men jag vet inte riktigt hur man kommer dit. Kan någon hjälpa mig med detta problemet?? M.V.H ///__087

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

""recovery console"" gällde om uppstarten av nyinstallerade XP inte fungerade... men nu skall du först installera XP.

För att göra det så måste du kunna starta PCn på DVDn.

Skivan ska sitta i och du trycker igång datorn. Efter testerna skall det komma en rad som säger "Tryck någon tangent för att starta från CD skivan..."  och det gör du då.

Om inte datorn läser på skivan så kan du behöva ändra i BIOS så att den försöker med DVD före hårddisken.

(Boot order).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...