Gå till innehåll

64bitars XP pro samt en samma 32 bitars .


Kerstin

Recommended Posts

Jag har dem installerade på olika hårddiskar och så långt at det Ok. Men nu skulle jag vilja få bägge alternativen att välja emellan vid uppstart.

hur bär jag mig åt? Alla förslag jag hittar ute på nätet gäller gammal op. eller linux samt vista. Inget med dessa två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dem installerade på olika hårddiskar och så långt at det Ok. Men nu skulle jag vilja få bägge alternativen att välja emellan vid uppstart.

hur bär jag mig åt? Alla förslag jag hittar ute på nätet gäller gammal op. eller linux samt vista. Inget med dessa två.

Att få en uppstarts meny är normalt så fort två operativsystem skapas i samma disk miljö.

Alltså om du först skapar ett Windows på första disken C: och senare skapar en annan installation

på annan disk/partition i samma omgivning D: , så skapas denna val-meny automatiskt.

Om du däremot fysiskt kopplar in och ur diskar beroende på vilken du vill köra så skapas inte denna meny.

Detta har alltså inte att göra med vilka operativsystem som ingår utan hur/om de upptäcker varandra vid installationen.

Så, hur gör du idag för att välja mellan Windows XP 32/64 -bit ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valet skapades inte utan jag måste växla genom bootmenyn  ( F8 )och välja den hårddisk jag vill boota ifrån

Jag hade en gång i tiden win 98 och win Me och där kom det upp ett val automatsik vid uppstart och det är så jag önskar att ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag läste igen det såg jag harr jag glömde att upplysa om hur intallationen gjordes.

"Alltså om du först skapar ett Windows på första disken C: och senare skapar en annan installation

på annan disk/partition i samma omgivning D: , så skapas denna val-meny automatiskt."

Det var så jag gjorde men det skadaes inte detta val. Jag hade 32-bitars först och lade den på C: och därefter lade jag 64-bitars på F:   där jag ville ha den  .F är en annan HD. Jag har flera. alla ntfs.

                                                                           

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay.

Jag har inte installerat XP-64 så jag vet inte om denna skiljer sig från andra XP versioner.

Men om du hade struntat att ändra i BIOS så hade C:-disken varit din boot-disk till båda installationerna

och därmed fått gemensam meny.

Nu kan du i efterhand ändra så du får en meny. I Kontrollpanelen - System - Avancerat - Start o återställning

Där i toppen finns inställningen för start meny alternativen.

Eftersom där bara finns ett startalternativ just nu så stannar inte menyn upp även om 30sek alternativen är ibockade.

Klicka på Redigera, nu kommer ett textfönster upp med startalternativen i raderna nertill.

Det är här du skall lägga till en rad nederst för F: -disken.

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Pro 32" /noexecute=optin /fastdetect

Svårigheten nu för mig är att veta vilket nummer som skall stå i (?) på raden som du lägger till:

multi(0)disk(?)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Pro 64l" /noexecute=optin /fastdetect

Du skulle kunna starta upp XP-64 och se vilka parametrar som används i den meny-filen...

Prova med dessa steg först så får vi se vad som händer och gå vidare sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var där och titta och nu står det

"[boot loader]

timeout=5

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /noexecute=alwaysoff

och det är allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yikesss såg inte så bra ut det där. Det är nog  säkrast att trycka på Nej även om jag själv hade provat med Ja för att se vad som händer. Lite svårt att veta vilka konsekvenser det drar med sig. Tror inte att windows Vista är nödvändig för att det ska fungera men är inte helt säker. Man ska inte alltid tro på vad felmeddelanden säger  :P

Prova istället med VistaBootPRO. Verktyget är ännu mer populärt men personligen tycker jag att man inte har lika många val som med EasyBCD.

http://www.vistabootpro.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay.

Klicka på Redigera, nu kommer ett textfönster upp med startalternativen i raderna nertill.

Det är här du skall lägga till en rad nederst för F: -disken.

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Pro 32" /noexecute=optin /fastdetect

Svårigheten nu för mig är att veta vilket nummer som skall stå i (?) på raden som du lägger till:

multi(0)disk(?)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Pro 64l" /noexecute=optin /fastdetect

Du skulle kunna starta upp XP-64 och se vilka parametrar som används i den meny-filen...

Prova med dessa steg först så får vi se vad som händer och gå vidare sedan.

Jag har du tittat på alternativen och ovanståënde verkar säkrast. Har inte lust att installera om opsystemen igen.

Nästa gång jag startar upp burken skall jag gå till 64-bitars och titta vad som står där .

Vista boot pro såg imponerande ut men frågan är vad den säger om 64-bitars xp och inte Vista. ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt så  :D att även om det heter Vista boot pro så är inte programmet enbart för Windows Vista.. Hur märkligt den än låter. Jag använder det till min Xp 64-bit liksom EasyBCD.. Vista boot pro har den funktionen att man kan välja vilken boot loader man vill använda.. Antingen den nya vista boot loader eller den äldre som Windows XP använder som standard.

Att försöka hitta rätt kombination i själva boot.ini är näst intill omöjlig eftersom bootsektorn måste lika mycket stämma överens som värdena i boot.ini. Och det är inte alltid så att det fungerar och jag tror inte det gör de i Kerstins fall som har växlat mellan primära hårddiskar en gång för ofta  :P hahah när hon installera det nya operativsystemet. Annars dyker menyn upp och man får välja vilken Windows man vill starta upp. I detta fall måste hon först reparera bootsektorn så att operativsystemet på den gamla hårddisken registreras Om för att Windows ska förstå vilken som är primär och vilken som är sekundär och där med kan den växla om den gamla till enhet C som systemet vet att den var från början. Något som XP har stora problem med om inte bootsektorn repareras. VistaBootPRO ska gå att ställa in så att när man startar Windows från hårddisken som är efter den första som i detta fall så tror systemet ändå att det är den primära och kör den som enhet © eftersom system vet att det är installerat på den enhet. (Vet inte om man kan göra det i boot.ini och även om det går så är det inte lätt att få rätt på det) Liksom biosen gör om man väljer att starta från en annan hdd som primär. Genom att ändra om i boot.ini får man inte den effekten eftersom den andra hårddisken är alltid enhet (D) och där med går inte att starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsättning:

Jag har nu tittat i boot.ini i 64 bitars och där står:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /noexecute=optin /fastdetect

och den boot.ini ligger på den HD där 64-bitars är installerat.

Innebär detta att jag skall skiva en 2.a där det var ett frågetecken på boot.iniförslaget tidigare??

och VAR skall den boot.ini ligga? Förmodar på C . Vill inte riskera att bli utan op.system.

Det problemet som har uppstått nu är att om jag via F8 bootar från 64-disken så startar den med win64 men övergår till 32-bitars efter en stund..

???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, vilket bra ställe. Där står ju allt jag behöver samt det jag undrade över. Jag var då på rätt spår i alla fall. ;D

Så här skall det tydligen se ut  !!!

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)Windows="Microsoft Windows x64 " /fastdetect

Microsoft Windows XP 32-bit will now load by default.

Visste väl att detta forum är rätt ställe att vända sig till. Jag har här mycket för ett par år sedan men då hette den ngt annat men jag känner igen gurunamnen därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du hade denna rad i x64:

multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /noexecute=optin /fastdetect

...så ska du ha det i C-diskens ini-fil också.

I exemplet som plun hänvisade till, så var det två partitioner på en fysisk disk.

I ditt fall har du x64 på första partition på 3'dje fysiska disken !? (0,1,2)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad nu det är?

Ja, nu när jag läste om den där förträffliga sidan så såg jag att de bara hade en HD i två partitioner.

Jag har checkat i manager ( har engelskt windows, gillar det bättre) så stämmer det att C-disken har nr 2 och F-dixken ( 64-bitar w. ) har nr 3.

Funderar på att ändra i 64-bitars boot.ini  först och boota från den ( F8) för att se om det blir rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag går vidare är det en liten detalj. I alla exempel så har raden slutat med  " fastdetct " men i min 32-bitars finns det ett par ord till.

Default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin  /fastdetect /noexecute=alwaysof

och i 64 bitars finns samma men före fastdtect

multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /noexecute=optin /fastdetect

Vad menas med noexecute=alwaysof    samt  noexecute=optin    skall/skall inte de vara med. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kerstin,

det är viktigt att du inte ändrar över allt.

Nöj dig med att lägga till x64-raden i x86- ini-filen.

Tänk som så att den rad som idag fungerar i x64 skall läggas in komplett som den är.

Samtidigt skall du INTE ändra på övriga rader i ini-filen.

I och med att du bara lägger till en rad så är det enkelt att återställa ini-filen om du inte tycker det blev bra.

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Pro 32" /noexecute=optin /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /noexecute=optin /fastdetect

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...