Gå till innehåll

Datorn hänger sig, vad kan det vara?


Magnus molin

Recommended Posts

Hejsan!

Min dator har börjat krångla rätt så mycket nu på sista tiden, först var det USB-portfel och nu är det att hela datorn hänger sig inne i Windows.

Tidigare idag så öppnade jag mitt chassi för att se vad det kunde vara för fel med USB-sladdarna, eftersom det var det jag hade problem med allra först .. så jag skulle titta efter någon sladd som kanske hade hoppat ur sin plats! men det var ingenting som hade hoppat ur, allting var på sin plats. Men jag drog ändå ur vissa sladdar och satte tillbaka dom på precis samma ställe och på precis rätt sätt.

Efter jag då hade gjort detta, så satte jag ihop chassit igen .. startade upp datorn och Windows drog igång, som vanligt .. men efter ett tag så hängde datorn sig! helt och hållet! .. tänkte jaja, får starta om datorn bara .. men sen när jag startade upp den igen så hängde den sig, igen! ibland hänger den sig när Windows läses in .. alltså där det står "Windows professional" (förstår ni var jag menar?) och detta hände iallafall 5-6 gånger .. först trodde jag att det kanske var något fel på fläktarna, att det helt enkelt var för varmt! men enligt EVEREST så är det en helt okej värme! så det kan man ju utesluta!

Jag har en 3-4 dagar gammal installation utav Windows, alltså nyformaterad .. jag har inget program i princip som kan orsaka alla dessa "hängningarna" .. Alla drivrutiner är nya, jag har hämtat dom från hemsidan!

Blir glad om ni kan komma med lite tips på vad det kan vara! Tack!

EDIT: just ja, glömde klämma in detta! alltså efter jag hade stängt chassit och startade upp datorn, så kommer det ett "tinitus" ljud från nätaggregatet!? den piper en hel del! och detta började efter jag hade varit och grötat i lådan .. men jag var försiktig! ...sen rensade jag även datorn på damm och skräp ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera att du inte sträckt ur kablarna till systemdisken.

Nätaggregatet skall inte låta något. Det kan ske om du har överlast eller nära kortslutning.

Jag antar nu att du satt ihop datorn själv så kolla därför om fästskruvarna för moderkortet

i chassiet sitter fast (inte för hårt så kortet skadas).

Känn gärna på trådarna i strömmatnings kontakterna. Drag/tryck i trådarna individuellt och känn efter att de känns trögt (ger lite motstånd). Annars kan något kontaktstift ge dålig kontakt. Gör INTE detta med strömmen på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade lite snabbt på ASUS drivar sida för ditt MB och det finns en hel del ganska nytt

http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us

"New users should click here" så ska en ActiveX snurra leta åt dig.

Alternativt mata in mb beteckningen och "Search info"

Det finns bla en USB patch.... ;)

Jag gjorde det med "ActiveX" saker och jag hittade USB-uppdateringen .. fick hem en .reg fil! dubbelklickade på den och la till den i registret .. efter jag hade gjort detta startade jag om min dator .. när den sen loggade in i Windows så började den rutan komma upp som jag hade problem med innan .. "USB känns inte igen".

Laddade hem CC-Cleaner och rensade lite med den, får se vad som händer härnäst, Btw, datorn hängde sig igen! :( Tycker ni att jag ska öppna datorn igen och kolla alla sladdar? typ som sladdarna till hårddisken osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krånglar en dator måste man göra rubb o stubb.

Det borde ha varit fler uppdateringar, som jag såg så sitter det

ett jmicron styrchip på ditt MB som har strulat så länge jag känner till.

Sen visst kan det vara ide att kolla sladdar/anslutningar men steg 1 är att

all mjukvara är uppdaterat.

Ska man rota i en burk så ska du då också ha en jordning kring handleden.

Sen är det då också det här med BIOS..... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan ett armband med en sladd som man ska sätta fast i någonting som är strömbortförande.

Jag har laddat hem dom senaste "Jmicron" drivrutinerna nu, ska installera och se vad som händer ..

Efteråt: Nu har jag testat "Jmicron" drivrutinerna, men det blev ingen förbättrning.  :-

Ibland när jag startar windows så brukar det bara bli en svart bild!  ??? alltså efter windows har laddat och ska visa "Välkommen". Jag har inte en aning om vad det kan vara som gör att min dator klagar hela tiden, jag har ännu en gång öppnat burken och tittat efter fel .. jag har t om bytat sATA sladden till hårddisken!

Det piper fortfarande innuti datorn, precis som jag beskrev innan .. att det låter som Tinitus. Jag kan inte minnas vad jag gjorde innan detta började hända .. kanske ska göra en systemåterställning?

När det gäller drivrutinerna så har jag redan alla, dom senaste! hämtade dom på ASUS.com. Det hade ju varit guld nu om det finns ett program som letar efter drivrutinsfel, och som meddelar en vad som behövs uppdateras! eller vad som behövs ta bort!  :P

Väldigt ledsamt att sånt här ska hända ... :( :'(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat  "rubb o stubb" som hittas ?

Sedan under fliken Utilities så har du ASUS probe program, ASUS PC ProbeII

Jag skulle ta betaversionen, kolla om det syns något knepigt.

Sedan eftersom burken verkar ha strulat ända från början så skulle

jag överväga även en BIOS uppgradering.

Men ta 1 sak i taget.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har bara 2st fläktar i min dator, och den ena är en som satt i chassit när jag köpte det och den andra är en CPU fläkt, båda två fungerar felfritt.

Om fläktarna till nätaggregatet fungerar det vet jag inte .. jag ska kolla upp det! Kommer tillbaka snart med info!

Efteråt:

Okej nu har jag kollat fläktarna i datorn, och det visade sig att den ena fläkten i nätaggregatet inte fungerar! jag försökte att se vart sladden tog vägen men den är helt enkelt innuti nätaggregatet!?  ??? Det snurrade på ena sidan av nätagget, men inte den andra (den som är "utanför" datorn)

Ska jag då öppna nätagget och se?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar nätagget lägga av är det lika bra att byta det direkt, brukar sällan/aldrig vara lönt att försöka laga det..

Missljudet du hörde var förmodligen den fläkten som skar och hängningarna kommer troligen av att nätagget överhettar pga detta..

Min rekomendation är att du köper ett nytt nätagg och lägg hellre lite extra pengar och få ett kvalitets agg än snåla och få ett medelmåttigt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite skumt  är det eftersom nätaggregatsfläktar ofta inte är övervakade.

Men "Power" borde vara den fläkten, sedan varför det lyser rött på Chassi 1 o 3 vete tusan    ???

Hur kyl s grafikkortet ?

Kan vara flera fel.....

Kollade även BIOS och det här måste vara ett krångel MB, en hel radda med beta BIOS versioner.

BIOS version skulle vara intressant...

http://support.asus.com/technicaldocuments...us&root=252

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt grafikkort har ingen fläkt .. det är kylflänsar på det :)

Sist jag provade att installera ett nytt BIOS så klagade datorn på detta, jag har tittat på det nya moderkortet P5K3 Deluxe/WiFi-AP (http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&amp...amp;modelmenu=1

Sen kanske man ska ta ett nytt nätaggregat till det också, samt nya minnen!

Men man skulle ju vilja fixa denna datorn innan man beger sig in på en ny! denna är ju knappt ett år gammal .. ska ju inte behöva köpa nya saker, men men, om det går sönder så gör det!  :'(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okidok....

Att flasha BIOS är inga problem, däremot är det värre med vilket du ska välja..

Är redan en "lost swede" i forumet om det.

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

Sen vilken BIOS version du kör nu är viktigt som jag tidigare frågade.

Står fläkten still på nätaggregatet så måste den bara bytas.

"slit o släp".... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej men jag skulle behöva hjälp med att hitta ett ganska billigt men bra (och tyst) nätaggregat.

Jag har chassit "Antec Sonata II" ... men även om jag nu köper ett nytt nätagg så kanske inte det löser sakerna med USB-problemen (som har kommit igen) och att den hänger sig? eller det är kanske det som är anledningen till allt detta? :o

EDIT; Kollade BIOS versionen, jag har tydligen 1223 .. och det var ju den som INTE skulle fungera, men den visar den versionen ändå !?  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej men jag skulle behöva hjälp med att hitta ett ganska billigt men bra (och tyst) nätaggregat.

Jag har chassit "Antec Sonata II" ... men även om jag nu köper ett nytt nätagg så kanske inte det löser sakerna med USB-problemen (som har kommit igen) och att den hänger sig? eller det är kanske det som är anledningen till allt detta? :o

EDIT; Kollade BIOS versionen, jag har tydligen 1223 .. och det var ju den som INTE skulle fungera, men den visar den versionen ändå !?  ???

Jo men 1223 kom ju för någon vecka sedan.... ???

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

I så fall har du ju flashat....  den versionen verkar det vara trubbel med och då skulle jag ta versionen dessförinnan.

Ett nätaggregat fixar du enklast via en mindre PC affär......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej men jag skulle behöva hjälp med att hitta ett ganska billigt men bra (och tyst) nätaggregat.

Jag har chassit "Antec Sonata II" ... men även om jag nu köper ett nytt nätagg så kanske inte det löser sakerna med USB-problemen (som har kommit igen) och att den hänger sig? eller det är kanske det som är anledningen till allt detta? :o

EDIT; Kollade BIOS versionen, jag har tydligen 1223 .. och det var ju den som INTE skulle fungera, men den visar den versionen ändå !?  ???

Jo men 1223 kom ju för någon vecka sedan.... ???

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

I så fall har du ju flashat....  den versionen verkar det vara trubbel med och då skulle jag ta versionen dessförinnan.

Ett nätaggregat fixar du enklast via en mindre PC affär......

Men då kanske jag ska installera en äldre version, eller rättare sagt den som var innan 1223 ... jag minns att jag laddade hem den senaste uppdateringen av BIOS'et. Men efter att jag hade installerat det och startade om datorn så klagade ju den på att det var något galet med BIOS, så jag trodde inte att den versionen blev kvar ??? ... Skulle nog behöva hjälp med att hitta versionen INNAN 1223, och hur man installerar det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alla BIOS på en egen flik på DIN sida för ditt MB

1221 är det iaf.

http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socket...AP/P5BD1221.zip

Sen fick du länken i tidigare meddelande hur man gör....

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

Sen knäpper man av allt störande som Messenger pling-plong mm.... ;)

Shit, det där inlägget kommer bli svårt att tyda .. jag får försöka att läsa igenom det ett par gånger!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shit, det där inlägget kommer bli svårt att tyda .. jag får försöka att läsa igenom det ett par gånger!

Du fixar det.... ;)

Ta en rad i sänder.

Fråga om du kör fast..... endera kan du ladda BIOS filen för flashning eller så går det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte riktigt orkat att fixa mitt BIOS! :P Men när det gäller USB-portarna som klagar hela tiden så fick jag nog, jag inaktiverade helt enkelt dom portarna som gnäller!! den poppade upp en gång varje sekund! det orkar man inte se ..

När det gäller mitt BIOS är jag osäker på om jag ska göra det eller ej, sanningen är att jag inte riktigt vågar pilla med BIOS .. som jag aldrig har arbetat med innan! när jag uppdaterade det sist som jag har nämnt nu ett X antal gånger så använde jag mig utav "AsusUpdate" .. och det var ju inte särskilt bra!  :-

Idag var jag också nere på stan och besökte en datorbutik och frågade efter ett nätaggregat, fanns en 435Watt .. eftersom jag bara har en hårddisk och en rätt så litet grafikkort så behöver jag inte starkare, Ca 600:- gick den på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon gång ska vara den 1:a.... ;)

Hursomhelst så tror jag inte det är något större fel på 1223, skulle det varit det

så skulle Asus dragit in dito.

Kan vara annat som "klickat" för dom som strulat i Asus forum

Sen har jag aldrig varit med om att man kör ut Beta versioner via Windowsupdateringssnurran...

Något måste vara generalknas på din burk om du fortfarande får hårddiskvarningar  !

Om du inte vågar flasha så börja med en "Load BIOS default".... dvs återställning till "standard".

Sen om du ser något mer skumt i PCProbe programmet ?

USB portar kan man ofta ställa i Legacy läge men för att kolla det måste man rota i manualen....

1 sak i sänder... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon gång ska vara den 1:a.... ;)

Hursomhelst så tror jag inte det är något större fel på 1223, skulle det varit det

så skulle Asus dragit in dito.

Kan vara annat som "klickat" för dom som strulat i Asus forum

Sen har jag aldrig varit med om att man kör ut Beta versioner via Windowsupdateringssnurran...

Något måste vara generalknas på din burk om du fortfarande får hårddiskvarningar  !

Om du inte vågar flasha så börja med en "Load BIOS default".... dvs återställning till "standard".

Sen om du ser något mer skumt i PCProbe programmet ?

USB portar kan man ofta ställa i Legacy läge men för att kolla det måste man rota i manualen....

1 sak i sänder... ;)

PcProbe II visar ingenting mer än Chassifelet, eller .. fläktfelet :) men den varnar säkert för att det inte är någonting där överhuvudtaget! har ju flera platser på mitt moderkort för fläktar, och där är ingenting! :)

Men hur gör jag för att ladda in Default settings då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...