Gå till innehåll

Problem med Latitude D830


Pilgrim

Recommended Posts

Hej alla.

Har fått ett litet problem med min julklapp Latitude D830, detaljerna kan ni se nedan men jag blir inte klok på den . Kanske kan det finnas någon bland er som blir det?!

Bland det första som jag brukar göra efter köpet är att ta bort all skräp som de skickar förinstallerat, alltså formatera om hårdisken, dela upp den och lägga in ett eget operativsystem. Detta har  jag gjort på alla mina tidigare delldatorer men i det här fallet har jag inte lyckats.

Först använde ett original Microsoft skiva med vista ultimate och lyckades både med att formatera, skapa två partitioner och slutföra installationen men datorn ville aldrig starta efteråt utan kraschade hela tiden. Den kraschade redan i uppstartslägget i dos och fortsatte bara om och om igen.

Med hjälp av knappen stängde jag av den helt och hållet och försökte starta den igen vilket lyckades men när jag senare kom till alla uppdateringar och - trots att jag la in alla drivrutiner - alla omstarter fortsatte samma problem igen.

Jag gjorde samma sak tre eller fyra gånger och alltid fick samma problem!

Därefter blåste jag bort skiten med Vista skivan - och då hårddisken innehåll inget OS försökte använda mig av både XP pro och även Win 2000 skiva till att dela upp hårddisken och lägga in dem istället. Jag tänkte att de kanske kunde fungera men efter att jag godkände avtalet med f8 knappen och tryckte på enter för att bekräfta att jag vill lägga in XP eller 2000 fick jag veta att det inte fanns någon hårddisk. Den kunde inte hittas och hela tiden fick samma meddelande hårddisken kunde inte hittas .

Jag var helt förtvivlad och tänkte testa en till alternativ, använda mig av Dells egen återställningskiva Genuine Windows Vista Business och gissa vad. Altting fungerade och fortfarande fungerar !!! Skandalöst!!!!

Av ren nyfikenhet försökte jag för fem minuter sen bota en XP pro skiva alltså medan vista business ligger på hårdisken - men jag kom inte långt och fick en sådan vacker blåskärm framför mig där datorn talar om för mig att den bara försökte skydda mig från värre saker som kunde inträffa. Så fint av Microsoft!

Jag kunde alltså inte komma längre!

Jag borde väl vara glad och tacksam att min dator fungerar må man tro men jag är egentligen grymt förbittrad på grund av detta och är på väg skicka tillbaka skiten till dem som har sålt den till mig.

Vad är det som händer? Är det hårdvarufel eller är det någonting annat, typ att hårddisken och OS är låst vid bios. Det kan jag köpa och om det är fel på hårddisken då vill jag ha en ny och problemet är löst men det som skrämmer mig och gör mig arg är alternativet att det kanske inte är så.

Tänk om den är låst och tänk om man inte längre köpa en egen dator, alltså betala och till synes äga den och ändå inte kunde välja vilket operativt system man vill köra. Ägs den då inte av Dell fortfarande?

Kan det finnas större skandal?

Fram till idag har jag - trots ett antal spörsmål med dem - gillat Dell men om det blir så här är det lika bra att själv börja bygga någonting eget. Då kan man i alla fall verkligen äga en dator!

En arg Pilgrim >:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dells Latitude Dx30-serie kräver att du ställer om hårddiskläget från AHCI till ATA-compatible i BIOS, annars kommer datorn att starta om ganska snart eftersom varken XP eller Vista som standard innehåller den drivrutin som behövs.

Kolla på Dells hemsida efter Intel Storage Controller. Alternativet är att integrera den drivrutinen på Vista-skivan, läs mer om det på http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...&Itemid=129.

Kortfattat: Montera upp install.wim, kör "peimg" med Intel Storage Controller-drivaren och montera sedan av imagen! Busenkelt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt Stenis sa plus att om man vill nedgradera till XP från Vista måste man boota på Vista-skivan och väljer "recovery console". Vid promten skriver du :

D:bootbootsect.exe /nt52 ALL /force under förutsättning att din dvd-spelare heter D...

Strängen betyder att starta bootsect.exe som finns i Boot på dvd:n med växeln nt52 (återställ till XP)... det tvingar en sträng (force). Starta om datorn och boota på XP cd:n....

Edit: för vista heter den /nt60

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag har förstått er rätt så är det inget problem med hårdvara och bios är inte låst heller.

Räcker det då att jag ändrar i bios det som Stenis föreslog.

Jag kollade i bios att "ställa om hårddiskläget från AHCI till ATA-compatible i BIOS" och undrar om detta skulle räcka?

Kommer jag att kunna formatera och installera vilket operativsystem jag vill efteråt?

Dessutom fick jag ett meddelande, då jag ändrade detta i bios om att flash cahningsmodulen måste ändras med innan jag ändrar detta ovan och innerligt talat vet jag inte alls hur detta påverkar resten av data ...

Tackar er innerligt för alla svar!

Stenis, forumet är fantastiskt och det är inte en gång som man har löst problemet med hjälp av er.

Stort TACK

Pilgrim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sålänge du kör i ATA compatible mode är du "hemma"! Cachemodulen du stänger av är det inbyggda flashminnet som finns på moderkortet och som utnyttjas av ReadyBoost, på din dator kan jag säga att det inte spelar någon roll men vill du kunna aktivera det så måste du först installera Intel Storage Controllers, starta om datorn och byta till AHCI och aktivera cachen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för svaret

Jag tror jag byter då men i det andra fallet menar du då den här:

http://www.intel.com/support/chipsets/stor...b/CS-004598.htm

Annars finns det en hel del att söka här:

http://mysearch.intel.com/support/default....;partialfields=

Eller skall jag söka på Dells hemsida bland drivrutinerna för min dator?

Pilgrim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...