Gå till innehåll

Datorn bara dör, kan det vara hårddisken?


Gäst Naturguiden

Recommended Posts

Gäst Naturguiden

Hej

Har en kompis vars dator helt utan anledning dör, han kommeer in i datorn, kan kolla program och surfa med helt plötsligt stänger datorn av sig.

Igår hann han se att det var något med IDe och det är väl HD:n det , kan det vara så att någon kabel har kommit ur sitt läge eller något...

Eller virus...

Någon som har råkat ut för samma sak?

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja gissar också på värmeproblem o kan vara att ditt mordekort säger ifrån så du inte kan köra för det kan vara förmycket damm på din processor o det kan göra att datorn kan stängas av eller inte startas upp på ett tag innan det blir svalt igen,

titta efter att du inte har för mycket damm på processorn för om det är det så kan du blåsa bort dammet där ifrån o det borde hjälpa,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Om det vore blåskärm så viste jag vad jag skulle göra...

Var där nyligen ... datorn stannade typ där den räknar upp vad som finns i datorn hd:s , keybprd, mus med mera där fick den stillebild och stängde av sig helt efter ca 30 sek...

Kan det vara det lilla batteriet som är dött, när vi sedan skulle starta den igen så var den helt död inget ljud eller något annat..

Det värsta är att datorn inte startar alls numera..

Så ren i chassit som den burken är har jag sällan sett... Det som finns i datorn är :

DVD brännare, HD, Moderkort, Grafikkort förutom det inget alls det var nästan så att det ekade i burken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, batteriet är bara en reservkraft till klockan och den flyktiga delen av BIOS.

Ni kan minimera datorn genom att koppla bort strömmen från disken och DVD'n.

Detta för att få något livstecken. Troligast så är det nätaggregatet som ger upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

OK får be han blåsa ur datorn med luft och koppla bort disk och brännare och se om det finns liv i den då, annars så verkar det efter tips att det är nätaggregatet som lagt av...

Hör av mig vidare på fredag kväll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan vanlig orsak är att kondensatorerna på moderkortet har "brunnit"... kolla raden med kondingar som sitter bredvid processorn. Har det läckt ut en brunaktig vätska ur dom, och/eller buktar dom utåt på toppen.? I så fall, brukar det vara dags för moderkortsbyte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...