Gå till innehåll

[LÖST] Varför medföljer bara en Recovery-CD?


andreas72

Recommended Posts

Hej!

Jag har nyss köpt en bärbar dator (Asus G1S) med Vista Ultimate förinstallerat. Till denna medföljer ingen riktig OS-skiva utan istället en s.k. Recovery-skiva. Nyfiken som jag är så testade jag att köra den för att se om man kunde undvika alla små onödiga program som fanns på datorn från början.

När jag hade matat in skivan så stod datorn och tuggade ett bra tag och sedan bad den mig att mata in drivrutins-skivan. Därefter tuggade den på och startade om någon gång och slutligen dök ett DOS-fönster upp där det kom upp en ny rad med jämna mellanrum för varje ny applikationer eller drivrutin som installerades. Efter minst en timmes tuggande så stängdes datorn av. När jag sedan startade den var den i det skick jag fick den direkt från fabriken, dvs. jag fick skapa användare, mata in språk osv. Och alla applikationer som fanns där från början var också installerade. Det fanns alltså ingen möjlighet att välja vilka applikationer som skulle installeras.

Jag får därför lite frågor kring detta:

1. Vad innehåller Recoveryskivan egentligen? Är det en vanlig OS-installationsskiva integrerat (eller vad man nu ska använda för ord för att vara korrekt) med en massa Asus-specialsaker?

2. Om hårddisken kraschar, räcker det då med Recovery-DVD:n för att återställa systemet eller krävs det även att det finns något förinstallerat på hårddisken, t.ex. på en dold partition?

3. Kan man inte kräva en ren OS-skiva (OEM) när man köper en bärbar dator eftersom man har betalat för licensnyckeln så att säga? Följdfrågan blir då förstås om det går att göra en ren installation av Vista Ultimate på en bärbar eller krävs det en massa tillverkarspecifika program för att få den att fungera som den ska? Är det därför man inte skickar med någon ren OS-skiva eller finns det andra skäl?

Mvh

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Vad innehåller Recoveryskivan egentligen?

Skivan (skivorna) innehåller packade kopior (~1,3GB) av original installationen plus de (då)senaste drivrutinerna.

Det är alltså inte 'vanliga' Windows skivor. Ingen av de 'normala' windows katalogerna finns med.

Man kan alltså inte heller köra de vanliga Windows Repaire som vi ofta talar om.

Om hårddisken kraschar, räcker det då med Recovery-DVD:n för att återställa systemet

Det skall räcka med att sätta i en ny disk och starta upp på recovery CD1. HP har ofta en liten extra

partition som man kan starta recovery inifrån Windows (HP brukade kalla det Systemåterställning...).

Men denna partition försvinner ju i samband med diskbyte så man uppmanas vid första systemstarten

att skapa recovery-CD's (från denna partition).

Kan man inte kräva en ren OS-skiva (OEM) när man köper en bärbar dator eftersom man har betalat för licensnyckeln

OEM (Original Equipment Manufacturer) innebär att du betalt för det förinstallerade operativsystemet.

Det är alltså licensierat för exakt den fysiska PC'n. Så vad skall man med en 'allmän' distribution till ?

På detta vis försäkrar sig leverantören att licensen inte kan missbrukas. På PC'n finns alltid en license

ettikett med koden på. Men denna kod kan inte användas till en 'allmän' Windows distribution.

Extra läsning:

http://support.asus.com/technicaldocuments...SLanguage=en-us

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=125071

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra svar av waxinator som jag vill fötydliga lite :)

Anledningen till att du inte får med en vanlig Windowsskiva när du köper en dator är för att minimera problem för datorleverantören. Om alla skulle få en vanlig Windowsskiva skulle många för din datormodell specifika drivrutiner saknas efter em installation vilket bara det skulle generera merarbetet i form av supportsamtal osv. Därför får du en recoveryskiva med allt färdigintegrerat så att alla från datorhackaren Pelle 15 år till totalt datorovana moster Agda 95 år ska kunna återställa sin dator och sedan kunna använda den utan minsta problem.

EDIT: Dessutom installeras oftast datortillverkarens uppdateringsprogam som säkerställer att du kör med de senaste drivrutinerna och programmen. Datortillverkarna sponsras också av programtillverkare som får skicka med testversioner av sina program i hopp om att du kommer att köpa dessa, något som troligen eller åtminstone borde göra datorpriset lite lägre-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Recoveryskivan är ett sätt att minimera piratkopiering och inget annat.

OEM tillverkarna skulle lika gärna kunna leverera en "riktig" skiva

som kompletterats med tillverkarens oftast dåliga program samt

specialprogram för burken.

Är man tjatig så levererar ofta en OEM tillverkare en riktig skiva

om man pratar med support. (iaf med XP)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datortillverkarna kunde inte bry sig mindre om piratkopiering, det enda de är intresserade av är att minimera kostnader runtomkring datorn och där en en skräddarsydd återställningsskiva ett utmärkt sätt att minimera supportkostnader.

Jo det kan de även göra med en OEM orginalskiva som ev anpassats, typ nLite.

Sen minimerar inte det här supportkostnader eftersom en Recoveryskivas

ägare är fråntagen rätten att kunna reparera en installation via en skiva.

Leder snarare till förbannade o frustrerade kunder som ber en support fara o flyga...

Recoveryskivor är ju sedan en av Bill Gates  "käpphästar" där man suttit och

förhandlat mellan OEM industrin och MS.

Jag kan inte se några fördelar med recoverytänket mot en riktig skiva  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM (Other Enduser Manufacturer) innebär att du betalt för det förinstallerade operativsystemet.

Det är alltså licensierat för exakt den fysiska PC'n. Så vad skall man med en 'allmän' distribution till ?

På detta vis försäkrar sig leverantören att licensen inte kan missbrukas. På PC'n finns alltid en license

ettikett med koden på. Men denna kod kan inte användas till en 'allmän' Windows distribution.

Nja, jag tänkte mig inte någon allmän dsitribution utan en bara en skiva som låter mig gör en helt ren installation av OS:et på just den här fysiska datorn, dvs. så att det ser ut precis som om jag köpt en licens i vilken butik som helst och installerat på datorn.

Tack för ett mycket bra svar förresten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se några fördelar med recoverytänket mot en riktig skiva   ;)

Jo här håller jag nog med Stenis resonemang. Den som är totalt okunnig på datorer (som moster Agda 95 år), skulle nog inte så gärna ta itu med att göra en reparationsinstallation men däremot kan hon nog gå med på att stoppa in en Recovery-skiva i DVD-läsaren för att få igång datorn igen. Sen får man förstås hoppas att hon känner till vad backup är för något så att allt inte är borta för gott efter åtgärden.

För egen del håller jag dock med om att det skulle vara en fördel om det även fanns möjlighet att göra en reparationsinstallation. Och att välja vilka av de medföljande programmen man vill installera. Men detta kanske skiljer sig mellan tillverkare. På min dator gick det inte att göra något sådant val men det kanske går vid Recovery-installationer från andra tillverkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM (Other Enduser Manufacturer) innebär att du betalt för det förinstallerade operativsystemet.

Lite ot men OEM betyder väl ändå Original equipment manufacturer?

Att ta en vanlig OEM skiva och använda till en dator man bara fick recovery skivor funkar bra. Jag har gjort det flera gånger iaf. (med xp då kanske inte är samma med Vista)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM (Other Enduser Manufacturer) innebär att du betalt för det förinstallerade operativsystemet.

Lite ot men OEM betyder väl ändå Original equipment manufacturer?

Att ta en vanlig OEM skiva och använda till en dator man bara fick recovery skivor funkar bra. Jag har gjort det flera gånger iaf. (med xp då kanske inte är samma med Vista)

Stämmer det? Dell installerar (nätverksinstallation) Vista på datorer med en OEM Product Key som inte är  samma som på datorlådan. Det ska alltså inte gå att installera en OEM som man köper separet ovan på den sprungliga OEM eftersom Dell har redan förbrukat denna möjlighet. Hade Dell använt Recovery DVD då hade man förmodligen haft kvar denna möjlighet. Jag tror att de kollar det via hårdvara i samband med registrering. Någon som vet hur det ligger till?

Så här står det hos alla återförsäljare: OBS! Detta är en s k OEM-licens där varken inWarehouse eller Microsoft erbjuder support på produkten. Licensen får endast installeras på en ny dator som ej har ett operativsystem installerat sedan tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM (Other Enduser Manufacturer) innebär att du betalt för det förinstallerade operativsystemet.

Lite ot men OEM betyder väl ändå Original equipment manufacturer?

Att ta en vanlig OEM skiva och använda till en dator man bara fick recovery skivor funkar bra. Jag har gjort det flera gånger iaf. (med xp då kanske inte är samma med Vista)

Stämmer det? Dell installerar (nätverksinstallation) Vista på datorer med en OEM Product Key som inte är  samma som på datorlådan. Det ska alltså inte gå att installera en OEM som man köper separet ovan på den sprungliga OEM eftersom Dell har redan förbrukat denna möjlighet. Hade Dell använt Recovery DVD då hade man förmodligen haft kvar denna möjlighet. Jag tror att de kollar det via hårdvara i samband med registrering. Någon som vet hur det ligger till?

Så här står det hos alla återförsäljare: OBS! Detta är en s k OEM-licens där varken inWarehouse eller Microsoft erbjuder support på produkten. Licensen får endast installeras på en ny dator som ej har ett operativsystem installerat sedan tidigare.

Beror nog lite hur serviceavtalet med dell ser ut. Men jag har haft ett gäng dell datorer senaste åren och Dell har alltid stått för all support. Ringde först microsoft gällande Office en gång... och även XP... och blev hänvisad till dell bägge gångerna som hjälpte mig klanderfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...