Gå till innehåll

Jag kan inte installera Vista, datorn bara startar om!


apmannen

Recommended Posts

Kan inte installera vista 32 eller 64 bit.

Börjar man installationen vid uppstarten så funkar det inte, väljer man uppgradering eller ny installation i XP så funkar det ända tills (dvs den första omstarten, windows har kopierat och packat upp filer) datorn startar om, sen är det en enda lång "reboot loop" den kan inte "boota upp igen" så man kan fortsätta installationen, jag kan helt enkelt inte installera vista. Meningen är att köra vista 64 för att få användning av mina 8Gb ram  men va fan jag kan ju inte ens installera vista 32.

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få..

Min dator:

Samsung SH-S203N/RSMN Lightscribe DVD +RW/R -RW/R 20x DVD+R 8x DVD+RW 20X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART RETAIL S-ATA

NZXT HUSH Silent MidiTower ATX SILVER without PSU/utan nätagg.

Cooler Master RS-700-ASAA-A1 Real Power Modular 700W ATX 12V 2.2 & EPS12V 16dBA 120mm 

2 St BFG GeForce 8800GTS OC 675MHz GPU 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

2 st Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2

OCZ Gold XTC 8GB Kit (4x2048MB) DDR2 PC2-6400 800MHz

Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Asus P5N32-E SLI PLUS nForce Dual X16 SLI 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX 

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

Detta rådet låter helt sjukt... men prova att köra med bara 2GB minne under installationen.

Inga extra USB-tillbehör får vara inkopplade under tiden.

Kör x64 via DVD-boot ! Du vet att det blir total ominstallation för att x64 skall installeras !?

EDIT:  Har du kollat BIOS versionen ?  (Version 0901)

RAID (diskskuggning) skall vara frånslaget i BIOS även om inga diskar är med i RAID.

Där finns mängder av andra på nätet med ditt problem, men inga lösningar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja ba, tack för svaret..

Jo min support sa samma sak att jag skulle prova installera med 2gb ram.

Har senaste bios updateringen.

Tror inte att RAID är ingång, men ska kolla..

"Total ominstallation" jo det förstår jag att det blir..

Jag ska prova allt detta och se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fäen det gick att installera vista 64 med 2gb ram ???, men varför??????. Sen när jag kopplar in de andra 6Gb så startar inte operativsystemet, typiskt.. :'(

Vilken är minnes gränsen ? 2, 4, 6 eller 8GB ?

Hur mycket minne presenteras inne i BIOS ?

Där finns inställningar i BIOS hur minne upptill skall hanteras. Om det skall cachas mellan 3-4GB.

Prova dig fram med olika inställningar.

EDIT: Detta är mina minnesinställningar i mitt BIOS:

AWARD BIOS:

Flik 1: "System Information" Installed: 4096MB,  Usable: 4096MB

Flik 2: "Advanced" CPU Configuration: MTRR Mapping: [Continous] (Discrete)

          This Option determinates the method used for programming CPU MTRRs when 4GB or more

          of memory is precent.

          CONTINUOUS:  explicitly describes the PCI hole as non-cacheable.

          DISCRETE:        leaves the PCI hole below the 4GB boundery undescribed.

          "ECC Configuration": Disabled BG schrub.

          "Memory Configuration": Hardware Memory Hole:  [Enabled] (Disabled)

          Enables Software Memory Remapping around memory hole.

          Note: Only supported by REV E0 Processors and above (AMD procesor i mitt fall)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att köra minnena i 667MHz. Vi bygger en hel del datorer på jobbet, många flippar ut med 800MHz:arna. Klockar vi ner dem så fungerar det dock utan problem. Har testat med flera olika märken och senaste biosarna, det enda som hjälper är att klocka ner dem. Hoppas att det hjälper, eller i alla fall att du kommer en bit på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj oj oj, tack för alla svar ;D, ska testa allt, kan fortfarande inte fatta att 2gb löste installationsproblemet..

Vilken vista version är det?

home premium eller högre?

Har du testat minnena så inte nåt av dom är trasigt?

Vista Ultimate 64.  Det första jag ska göra är att testa minnena. Funkar dom så fortsätter jag.

Fäen det gick att installera vista 64 med 2gb ram ???, men varför??????. Sen när jag kopplar in de andra 6Gb så startar inte operativsystemet, typiskt.. :'(

Vilken är minnes gränsen ? 2, 4, 6 eller 8GB ?

Hur mycket minne presenteras inne i BIOS ?

Där finns inställningar i BIOS hur minne upptill skall hanteras. Om det skall cachas mellan 3-4GB.

Prova dig fram med olika inställningar.

EDIT: Detta är mina minnesinställningar i mitt BIOS:

AWARD BIOS:

Flik 1: "System Information" Installed: 4096MB,  Usable: 4096MB

Flik 2: "Advanced" CPU Configuration: MTRR Mapping: [Continous] (Discrete)

          This Option determinates the method used for programming CPU MTRRs when 4GB or more

          of memory is precent.

          CONTINUOUS: explicitly describes the PCI hole as non-cacheable.

          DISCRETE:        leaves the PCI hole below the 4GB boundery undescribed.

          "ECC Configuration": Disabled BG schrub.

          "Memory Configuration": Hardware Memory Hole:  [Enabled] (Disabled)

          Enables Software Memory Remapping around memory hole.

          Note: Only supported by REV E0 Processors and above (AMD procesor i mitt fall)

Sedan ska jag kolla bios inställningarna..

Testa att köra minnena i 667MHz. Vi bygger en hel del datorer på jobbet, många flippar ut med 800MHz:arna. Klockar vi ner dem så fungerar det dock utan problem. Har testat med flera olika märken och senaste biosarna, det enda som hjälper är att klocka ner dem. Hoppas att det hjälper, eller i alla fall att du kommer en bit på vägen.

Klocka ner till 667, dvs om inget annat fungerar. Det låter skumt att behöva sänka hastigheten :- men va fan om inget annat funkar. :)

Om det inte löser sig kommer jag att öppna datorlådan och bajsa i den.

Det kanske är det som är lösningen lite skit i lådan, den kanske blir grymt bra, perfekt överklockad och nedkyld samtidigt, äh vadå vattenkyld dator, vänta bara, det kommer att bli det bästa som hänt sedan quad-processorn. ;)

Hur somhelst tack för all hjälp.. ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...