sveningvar Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Jag använder Windows Vista. När jag försöker installera ett program från Internet, får jag meddelandet: "Systemadministratören har angett systemprinciper som hindrar den här installationen" Hur gör jag för att lätta på restriktionerna, så att programmet kan installeras? Kan någon hjälpa en novis? Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken Ämnet löst och låst av stenis, för vidare frågor starta en ny tråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Du skall ta systemvarningen på allvar. Det kan vara ett skadligt program som vill skaffa sig rättigheter i windows för att ta över. Om du ändå vill installera det så högerklicka på programmets installationsfil, t.ex. Setup.exe och välj att "Kör som administratör". På så vis installeras programmet med fulla rättigheter (...och risker för systemet). Link to comment Share on other sites More sharing options...
sveningvar Posted January 20, 2008 Author Share Posted January 20, 2008 Tack för svaret ! Jag har ingen installationsfil, utan försöker ladda ner programmet "Vista Shortcut Overlay Remover". Det är efter att ha klickat på "Kör", som jag får meddelandet: "Systemadministratören har angett systemprinciper som hindrar den här installationen" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Starta gpedit.msc och gå till det som på svenska motsvarar Computer configuration > Administrative Templates > Windows components > Windows Installer och se till att "Disable Windows Installer" är satt som "Inte konfigurerad". Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Tack för svaret !Jag har ingen installationsfil, utan försöker ladda ner programmet "Vista Shortcut Overlay Remover". Det är efter att ha klickat på "Kör", som jag får meddelandet: "Systemadministratören har angett systemprinciper som hindrar den här installationen" Använd Start - Påbörja Sökning... - Skriv in CMD.EXE och när den dyker upp upptill så högerklicka på den och "Kör som administratör" Link to comment Share on other sites More sharing options...
sveningvar Posted January 20, 2008 Author Share Posted January 20, 2008 Tack för att Ni försöker hjälpa mig, men jag är inte så avancerad att era instruktioner hjälper mig. Jag för står inte vad/hur jag skall göra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 I sökfältet i Startmenyn skriver du gpedit.msc och kör igång det. Sedan går du till Datorkonfiguration > Administrative mallar > Windows-komponenter > Windows Installer och se till att värdet för "Inaktivera Windows Installer" är satt som "Inte konfigurerad". Observera att jag översatt fritt till det jag tror det heter på svenska. Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Förtydligande... Jag håller med Stenis. Hans översättning är korrekt och bilder är nu bifogade. I sökfältet i Startmenyn skriver du gpedit.msc och kör igång det. Sedan går du till Datorkonfiguration > Administrative mallar > Windows-komponenter > Windows Installer och se till att värdet för "Inaktivera Windows Installer" är satt som "Inte konfigurerad". Observera att jag översatt fritt till det jag tror det heter på svenska. Eftersom filen du försöker installera är en FxVisor.msi så går den inte att "köra som administratör..." Jag installerade den på min Vista x64 men programmet fungerade inte. Jag har fortfarande genvägs-pilar på ikonerna (efter ny inloggning)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Om man har UAC aktiverat så får man alltid en fråga om man vill tillåta att höja privligerierna för installationen även vid installation av MSI-program. Felmeddelandet han får vid installationen tyder på att det är en policy som hindrar installationen, därav mina förslag på att leta där Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Stenis, jag håller fullständigt med. Det är därför jag citerat dig med bilder på vad du rekommenderat. EDIT: Rekommendationen var att även om det stog rätt "Inte konfigurerat..." så skulle man ändra till "Aktiverad" och sedan åter igen "Inte konfigurerat..." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Jag var lite väl snabb där när jag skrev mitt senaste inlägg och såg inte dina bilder :/ Nu borde sveningvar inte ha några problem att hitta rätt iallafall Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Om jag har förstått saken rätt så handlar det om "Vista Shortcut Overlay Remover" som alltså är till för att ta bort pilarna på genvägar i Vista? Ett enkelt registertillägg åstadkommer samma sak, utan några protester från systemet. Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_CLASSES_ROOTlnkfile] "IsShortcut"=- [HKEY_CLASSES_ROOTpiffile] "IsShortCut"=- [HKEY_CLASSES_ROOTInternetShortcut] "IsShortCut"=- PS. jag har testat på 32-bitars Vista Ultimate i Virtual PC 2007..... det fungerar utan problem Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Perfekt e-son !! Funkar galant även på x64 ;D Windows Registry Editor Version 5.00[HKEY_CLASSES_ROOTlnkfile] "IsShortcut"=- [HKEY_CLASSES_ROOTpiffile] "IsShortCut"=- [HKEY_CLASSES_ROOTInternetShortcut] "IsShortCut"=- Ahaaa... jag har länge undrat hur man gör... men "-" minustecknen tar bort nycklarna "IsShortCut". EDIT: Ett förtydligande bara till de oinvigda... Klistra in raderna från Citatet till Anteckningar (Notepad) och spara som "Inga_Genvägspilar.reg". Klicka sedan igång filen så installeras raderna i Registret. Efter ny inloggning försvinner pilarna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 21, 2008 Share Posted January 21, 2008 Ahaaa... jag har länge undrat hur man gör... men "-" minustecknen tar bort nycklarna "IsShortCut". Stämmer gott det! Om man inte vill ta bort nycklarna, så kan man istället döpa om dom till "_IsShortCut" ! EDIT: Ett förtydligande bara till de oinvigda... Klistra in raderna från Citatet till Anteckningar (Notepad) och spara som "Inga_Genvägspilar.reg". Klicka sedan igång filen så installeras raderna i Registret. Efter ny inloggning försvinner pilarna. Bra att du förklarade! Jag glömmer ibland sådana små detaljer. Man är väl ingen pedagog direkt! ;D Edit: Återställer pilarna, gör man med följande hack! Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_CLASSES_ROOTlnkfile] "IsShortcut"="" [HKEY_CLASSES_ROOTpiffile] "IsShortCut"="" [HKEY_CLASSES_ROOTInternetShortcut] "IsShortCut"="" Link to comment Share on other sites More sharing options...
sveningvar Posted January 21, 2008 Author Share Posted January 21, 2008 Tack för engagemanget att lösa mitt problem med installation av ett program. När jag skriver "gpedit.msc" i sökrutan får jag meddelandet att "Inga objekt matchade sökningen". Jag sparade "kodstycket" som "Inga_Genvägspilar.reg". När jag försöker öppna filen "Inga_Genvägspilar.reg", får jag medddelandet "att den angivna filen inte är ett registerskript och kan inte importeras" Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 21, 2008 Share Posted January 21, 2008 När jag skriver "gpedit.msc" i sökrutan får jag meddelandet att "Inga objekt matchade sökningen". Det är inte den gamla funktionen "Sök" som du skall använda, utan precis över Start-knappen finns ett smalt fält som man kan klicka i och skriva in "gpedit.msc". den angivna filen inte är ett registerskript och kan inte importeras Så blir det om du inte tagit med ALLT inne i Citat/Kodstycke området. Även "Windows Registry Editor Version 5.00" måste följa med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest yassin_2999 Posted January 21, 2008 Share Posted January 21, 2008 Perfekt e-son !! Funkar galant även på x64 ;DWindows Registry Editor Version 5.00[HKEY_CLASSES_ROOTlnkfile] "IsShortcut"=- [HKEY_CLASSES_ROOTpiffile] "IsShortCut"=- [HKEY_CLASSES_ROOTInternetShortcut] "IsShortCut"=- Ahaaa... jag har länge undrat hur man gör... men "-" minustecknen tar bort nycklarna "IsShortCut". EDIT: Ett förtydligande bara till de oinvigda... Klistra in raderna från Citatet till Anteckningar (Notepad) och spara som "Inga_Genvägspilar.reg". Klicka sedan igång filen så installeras raderna i Registret. Efter ny inloggning försvinner pilarna. Om jag har förstått rätt...så räcker det med att man skapar detta register-posten så försvinner pilarna, d.v.s man behöver inte installera FxVisor programmet. Stämmer det ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 21, 2008 Share Posted January 21, 2008 Om jag har förstått rätt...så räcker det med att man skapar detta register-posten så försvinner pilarna, d.v.s man behöver inte installera FxVisor programmet.Stämmer det ??? Ja, det stämmer! Edit: Man kanske skall tillägga, att detta registerhack fungerar lika bra i Windows XP som i Vista ;D Link to comment Share on other sites More sharing options...
sveningvar Posted January 21, 2008 Author Share Posted January 21, 2008 Nu har jag lyckats ! Tack waxinator, stenis, e-son med flera som hjälpt mig. TUSEN TACK ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest yassin_2999 Posted January 22, 2008 Share Posted January 22, 2008 Om jag har förstått rätt...så räcker det med att man skapar detta register-posten så försvinner pilarna, d.v.s man behöver inte installera FxVisor programmet. Stämmer det ??? Ja, det stämmer! Edit: Man kanske skall tillägga, att detta registerhack fungerar lika bra i Windows XP som i Vista ;D WoW...nice....det ska jag testa på XP Tackar för tipset Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts