Gå till innehåll

[LÖST] Installation av program: Systemprinciper hindrar installationen


sveningvar

Recommended Posts

Jag använder Windows Vista. När jag försöker installera ett program från Internet, får jag meddelandet:

"Systemadministratören har angett systemprinciper som hindrar den här installationen"

Hur gör jag för att lätta på restriktionerna, så att programmet kan installeras?

Kan någon hjälpa en novis?

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Ämnet löst och låst av stenis, för vidare frågor starta en ny tråd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall ta systemvarningen på allvar.

Det kan vara ett skadligt program som vill skaffa sig rättigheter i windows för att ta över.

Om du ändå vill installera det så högerklicka på programmets installationsfil, t.ex. Setup.exe

och välj att "Kör som administratör". På så vis installeras programmet med fulla rättigheter

(...och risker för systemet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret !

Jag har ingen installationsfil, utan försöker ladda ner programmet "Vista Shortcut Overlay Remover". Det är efter att ha klickat på "Kör", som jag får meddelandet:

"Systemadministratören har angett systemprinciper som hindrar den här installationen"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret !

Jag har ingen installationsfil, utan försöker ladda ner programmet "Vista Shortcut Overlay Remover". Det är efter att ha klickat på "Kör", som jag får meddelandet:

"Systemadministratören har angett systemprinciper som hindrar den här installationen"

Använd Start - Påbörja Sökning... - Skriv in CMD.EXE och när den dyker upp upptill så högerklicka på den

och "Kör som administratör"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sökfältet i Startmenyn skriver du gpedit.msc och kör igång det. Sedan går du till Datorkonfiguration > Administrative mallar > Windows-komponenter > Windows Installer och se till att värdet för "Inaktivera Windows Installer" är satt som "Inte konfigurerad". Observera att jag översatt fritt till det jag tror det heter på svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligande... Jag håller med Stenis. Hans översättning är korrekt och bilder är nu bifogade.

I sökfältet i Startmenyn skriver du gpedit.msc och kör igång det. Sedan går du till Datorkonfiguration > Administrative mallar > Windows-komponenter > Windows Installer och se till att värdet för "Inaktivera Windows Installer" är satt som "Inte konfigurerad". Observera att jag översatt fritt till det jag tror det heter på svenska.

Eftersom filen du försöker installera är en FxVisor.msi så går den inte att "köra som administratör..."

Jag installerade den på min Vista x64 men programmet fungerade inte.

Jag har fortfarande genvägs-pilar på ikonerna (efter ny inloggning)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har UAC aktiverat så får man alltid en fråga om man vill tillåta att höja privligerierna för installationen även vid installation av MSI-program. Felmeddelandet han får vid installationen tyder på att det är en policy som hindrar installationen, därav mina förslag på att leta där :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stenis, jag håller fullständigt med.

Det är därför jag citerat dig med bilder på vad du rekommenderat.  :)

EDIT:  Rekommendationen var att även om det stog rätt "Inte konfigurerat..."

          så skulle man ändra till "Aktiverad" och sedan åter igen "Inte konfigurerat..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått saken rätt så handlar det om "Vista Shortcut Overlay Remover" som alltså är till för att ta bort pilarna på genvägar i Vista? Ett enkelt registertillägg åstadkommer samma sak, utan några protester från systemet.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOTlnkfile]
"IsShortcut"=-
[HKEY_CLASSES_ROOTpiffile]
"IsShortCut"=-
[HKEY_CLASSES_ROOTInternetShortcut]
"IsShortCut"=-

PS. jag har testat på 32-bitars Vista Ultimate i Virtual PC 2007..... det fungerar utan problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt e-son !! Funkar galant även på x64  ;D

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOTlnkfile]

"IsShortcut"=-

[HKEY_CLASSES_ROOTpiffile]

"IsShortCut"=-

[HKEY_CLASSES_ROOTInternetShortcut]

"IsShortCut"=-

Ahaaa... jag har länge undrat hur man gör... men "-" minustecknen tar bort nycklarna "IsShortCut".

EDIT: Ett förtydligande bara till de oinvigda...

          Klistra in raderna från Citatet till Anteckningar (Notepad) och spara som "Inga_Genvägspilar.reg".

          Klicka sedan igång filen så installeras raderna i Registret. Efter ny inloggning försvinner pilarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaaa... jag har länge undrat hur man gör... men "-" minustecknen tar bort nycklarna "IsShortCut".

Stämmer gott det! Om man inte vill ta bort nycklarna, så kan man istället döpa om dom till "_IsShortCut" !

EDIT: Ett förtydligande bara till de oinvigda...

          Klistra in raderna från Citatet till Anteckningar (Notepad) och spara som "Inga_Genvägspilar.reg".

          Klicka sedan igång filen så installeras raderna i Registret. Efter ny inloggning försvinner pilarna.

Bra att du förklarade! Jag glömmer ibland sådana små detaljer.   :(   Man är väl ingen pedagog direkt!   ;D

Edit: Återställer pilarna, gör man med följande hack!

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOTlnkfile]
"IsShortcut"=""
[HKEY_CLASSES_ROOTpiffile]
"IsShortCut"=""
[HKEY_CLASSES_ROOTInternetShortcut]
"IsShortCut"=""

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för engagemanget att lösa mitt problem med installation av ett program.

När jag skriver "gpedit.msc" i sökrutan får jag meddelandet att "Inga objekt matchade sökningen".

Jag sparade "kodstycket" som "Inga_Genvägspilar.reg". När jag försöker öppna filen "Inga_Genvägspilar.reg", får jag medddelandet "att den angivna filen inte är ett registerskript och kan inte importeras"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skriver "gpedit.msc" i sökrutan får jag meddelandet att "Inga objekt matchade sökningen".

Det är inte den gamla funktionen "Sök" som du skall använda, utan precis över Start-knappen finns ett

smalt fält som man kan klicka i och skriva in "gpedit.msc".

den angivna filen inte är ett registerskript och kan inte importeras

Så blir det om du inte tagit med ALLT inne i Citat/Kodstycke området. Även "Windows Registry Editor Version 5.00"

måste följa med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999
Perfekt e-son !! Funkar galant även på x64  ;D
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOTlnkfile]

"IsShortcut"=-

[HKEY_CLASSES_ROOTpiffile]

"IsShortCut"=-

[HKEY_CLASSES_ROOTInternetShortcut]

"IsShortCut"=-

Ahaaa... jag har länge undrat hur man gör... men "-" minustecknen tar bort nycklarna "IsShortCut".

EDIT: Ett förtydligande bara till de oinvigda...

          Klistra in raderna från Citatet till Anteckningar (Notepad) och spara som "Inga_Genvägspilar.reg".

          Klicka sedan igång filen så installeras raderna i Registret. Efter ny inloggning försvinner pilarna.

Om jag har förstått rätt...så räcker det med att man skapar detta register-posten så försvinner pilarna, d.v.s man behöver inte installera FxVisor programmet.

Stämmer det ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått rätt...så räcker det med att man skapar detta register-posten så försvinner pilarna, d.v.s man behöver inte installera FxVisor programmet.

Stämmer det ???

Ja, det stämmer!   :)

Edit: Man kanske skall tillägga, att detta registerhack fungerar lika bra i Windows XP som i Vista  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Om jag har förstått rätt...så räcker det med att man skapar detta register-posten så försvinner pilarna, d.v.s man behöver inte installera FxVisor programmet.

Stämmer det ???

Ja, det stämmer!   :)

Edit: Man kanske skall tillägga, att detta registerhack fungerar lika bra i Windows XP som i Vista   ;D

WoW...nice....det ska jag testa på XP :)

Tackar för tipset :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...