Gå till innehåll

Har jag köpt rätt RAM-minnen?


Recommended Posts

Jag köpte idag på NetOnNet i Malmö mera RAM till min nya Dell Inspiron 530 stationär PC. Efter montering ser allt ut att fungera mycket bra.

Jag är ändå nyfiken om jag har valt rätt minne eftersom information om vilket minne som sitter i datorn från början är mycket begränsad. I alla fall med hjälp av Vista Premium. Från början fanns det DDR2 2x1 GB och 667 MHz.

Enligt Kingstons hemsida ska min dator ha DDR2 667 MHz med modell nr: KTD-DM8400B/1G 

Minnet jag har köpt är Kingston DDR2 2x1 GB 667 MHz med modell nr: KVR667D2N5/1G.

Är det samma minne men Dell har lagt till sin egen modell nr ?

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag blev lite konfunderad när jag kontrollerade datorns Index-resultat. Efter att jag hade utökat RAM från 2 GB till 4 GB steg index från 5,3 till bara! 5,4. Jag hade förväntat mig lite mer  :-

Processor Intel® Core2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz 5,9

Minne (RAM) 3,25 GB 5,4

Grafik ATI Radeon HD 2600 XT 5,9

Spelgrafik 1663 MB tillgängligt grafikminne 5,6

Primär hårddisk 252GB ledigt (288GB totalt) 5,8

Resultat bestäms av det lägsta delresultatet: 5,4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Indexen beror också på vilken hastighet minnet körs i, inte bara mängden.

Själv har jag 5,9 i allt ;)

Visst kan det vara kul med siffror men att inte ha max betyder ju inte alltid att man upplever datorn långsammare för det. Undrar när de höjer siffrornas max.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag blev lite konfunderad när jag kontrollerade datorns Index-resultat. Efter att jag hade utökat RAM från 2 GB till 4 GB steg index från 5,3 till bara! 5,4. Jag hade förväntat mig lite mer  :-

Minne (RAM) 3,25 GB 5,4

Det betyder bara att minnesprestandan (667MHz) är densamma och endast mängden har ökat.

Jag har 4GB (x64) men sämre minnestyp än du (400MHz) och får bara 5.1 på det.

Nu är det ju inte för att skryta om minnespoäng som du skaffat mer minne eller hur !?  ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får bara 5,7 på mina minnen (allt annat är 5.9) och jag har inte lite iaf.  ;D

Nej, antagligen kör dina minne inte i max hastighet som de kan köra i.

Minna minnen är också DDR800 (PC6400), de klockads inte i 400 Mhz automatiskt trots att minnena klara av det.

När jag stoppade i mitt minne i datorn så kördes de i 266 Mhz, men numera körs de i 400 Mhz.

Det beror på vilken hastighet FSB:n körs i och i kombanation med en faktor (FSB/RAM).

Jag skrev mer om det i en annan tråd om datorbygge här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag blev lite konfunderad när jag kontrollerade datorns Index-resultat. Efter att jag hade utökat RAM från 2 GB till 4 GB steg index från 5,3 till bara! 5,4. Jag hade förväntat mig lite mer  :-

Processor Intel® Core2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz 5,9

Minne (RAM) 3,25 GB 5,4

Grafik ATI Radeon HD 2600 XT 5,9

Spelgrafik 1663 MB tillgängligt grafikminne 5,6

Primär hårddisk 252GB ledigt (288GB totalt) 5,8

Resultat bestäms av det lägsta delresultatet: 5,4

Jag är lite nyfiken om man kan få högre poäng genom att byta befintligt RAM-minne (667 MHz) till annat med högre frekvens. Det finns nog stor risk att det blir någon annan komponent i "kedjan" som inte klarar den nya högre frekvensen och i slutändan kvarstår 667 MHz och därmed nuvarande resultatet på 5,4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite nyfiken om man kan få högre poäng genom att byta befintligt RAM-minne (667 MHz) till annat med högre frekvens.

För att kunna svara på den frågan så har du utelämnat den viktigaste delen i din dator...

Moderkortet bestämmer tillsammans med processorn vilken minnesklockning som stöds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite nyfiken om man kan få högre poäng genom att byta befintligt RAM-minne (667 MHz) till annat med högre frekvens.

För att kunna svara på den frågan så har du utelämnat den viktigaste delen i din dator...

Moderkortet bestämmer tillsammans med processorn vilken minnesklockning som stöds.

Jag klarar inte av att hitta denna information med hjälp av Vista Premium eller Dells förinstallerade supportprogram (Dell support center). Kan man få fram vilket kort jag har utan att rent fysiskt börja rota i burken eller att installera nytt program som jag inte känner till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 048 MB 800 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]

Jag lusläste ditt första inlägg och hittade Dell Inspiron 530 stationär PC på DELLS Online butik.

Annonsen säger inte vilket moderkort som ingår, men om man väljer att Anpassa för den första

burken (utan skärm) så ges alternativet att byta till 800MHz minnen.

Eftersom DELL är så hemlighetsfulla så är det bäst att du ringer och frågar dem.

08 - 587 705 78

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...