Gå till innehåll

Vill göra en ominstallation av ME till XP


XP Dude

Recommended Posts

Jag vill blåsa en hårddisk helt tom & lägga in XP på den från scratch vilka kommandon använder jag? 

Hur gör jag lättast idag finns Windows ME på den..

Vill du ha disken rensad innan du formaterar (kan ofta vara en god idé) så rekomenderas att du kör Active@Killdisk först. Gratisversionen räcker gott!  ;)

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns lite onödigt att köra Killfisk i hans fall och om man nu vill tömma ordentligt finns det bättre program som är gratis.

Ladda hem Ultimate Boot CD så har du Killdisk och 4 andra att välja på (plus en massa annat som kan va bra att ha)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill blåsa en hårddisk helt tom & lägga in XP på den från scratch vilka kommandon använder jag? 

Hur gör jag lättast idag finns Windows ME på den..

Högst elementärt bäste Dr Watson...

Starta datorn på Windows XP CD'n.

När du senare väljer plats för installationen så tar du först bort befintlig partition från disken,

skapar ny partition, formaterar och installerar Windows på den.

Alla dessa val framgår rätt tydligt i alternativen som kommer upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns lite onödigt att köra Killfisk i hans fall och om man nu vill tömma ordentligt finns det bättre program som är gratis.

Killdisk är aldrig onödig. om man vill ha en ren nyinstallation! Eftersom en formatering inte tar bort någontin från disken, så händer det att virus och annat skit "överlever" en formatering. Dessutom händer det inte alltför sällan att windows helt plötsligt läser filer från föregående OS, det kan då ställa till med dom mest besynnerliga problem. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att göra en nyinstallation utan att skriva över disken, minst ett pass, före formatering. Vilket är exakt vad killdisk gör!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste hålla med JohanF i detta fallet. :-

För att ett gammalt virus program skall aktiveras så måste operativsystemet åtminstånde se det...

Att ta bort partitionen och skapa ny formaterad partition lär dölja varje tillstymmelse till att eventuellt

gammalt virusprogram skulle dyka upp sammanlänkat och inlagt i indexfilen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar inte att virus dyker upp av sig själv, men tänk er följande scenario....

Du raderar av misstag några filer och tvingas försöka återskapa dessa filer! Sagt o gjort.... in med ett recoveryprogram och dra igång det.... och vips har du öppnat en möjlig dörr för eventuella tidigare, skadliga koder. Nu säger jag inte att detta är särskilt vanligt.... men det är fullt möjligt. Vad som däremot händer något oftare, är att windows drabbas av nån sorts "förvirring" och råkar läsa fragment av filer från gamla installationer. En överskrivning av disken, med exempelvis killdisk, gör båda dessa fenomen mindre troliga. Så jag vidhåller att ett pass med nollor över disken, (killdisk free version) bara är nyttigt och en bra försäkran om ett rent nytt OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra grej!..... någon borde göra en likadan på svenska, med svenskt OS!  ;)

Det fanns en hos Datadoktorn.kojv.net men den är skrotad enligt doktorn själv!

Sedan finns denna Guider för nyinstallering, ominstallering, partitionering och formatering med Windows XP skiva. Men personligen tycker jag detta upplägg är mycket jobbigt! Bäst är, utan tvekan, allt i en lång rad som den engelska.

Stenis som håller i deta forum har ett antal artiklar på Startsidan, t ex denna som handlar om hur man installerar eller reparerar Windows XP

Sist men inte minst finns Microsofts ordrika och bildlösa anvisningar Installera eller uppgradera till Windows XP

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan finns denna Guider för nyinstallering, ominstallering, partitionering och formatering med Windows XP skiva. Men personligen tycker jag detta upplägg är mycket jobbigt! Bäst är, utan tvekan, allt i en lång rad som den engelska.

Stenis som håller i deta forum har ett antal artiklar på Startsidan, t ex denna som handlar om hur man installerar eller reparerar Windows XP

Sist men inte minst finns Microsofts ordrika och bildlösa anvisningar Installera eller uppgradera till Windows XP

Jodå... absolut inget fel på artiklarna! Men jag har en förkärlek för bildguider, då jag har upptäckt att man ofta undviker följdfrågor, om man kan visa på en sådan, när man supportar!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...