Gå till innehåll

Dessa eviga licensfrågor


Manneman

Recommended Posts

Har en kompis... (ja, faktiskt!!) som har en oäkta Vista på sin burk. Har länkat honom hit och till artikeln om crackdödaren som kommer inom kort. Nu till frågan:

Om han köper en OEM-licens av Vista Home Premium... kommer han få möjligheten att ange sitt nya licensnummer och samtidigt få systemet "nedgraderat" till Home Premium, eller måste han blåsa datorn och ominstallera?

Tacksam för svar.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om han köper en license så kan han lätt registrera och aktivera den nya med kommandot: slmgr.vbs

För att se license status: slmgr.vbs -dlv  (det tar en lång tid innan något händer...)

Vid Vista installationen så får man valet att senare lägga in licensen. Därefter frågas man vilken Vista version

man vill installera och har license för. Man varnas samtidigt om att license och vald installation måste matcha.

Troligen måste man blåsa om man inte köper samma licensetyp.

O.B.S.  Varning för TV-pejling i din stadsdel !!!!  :D  Känns det igen eller  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ta det lungt, inget kommer hända med våra crack. De fungerar som vanligt tills vidare. Dock fungerar inte den kända OEM BIOS emulationen till SP1, men redan finns ett som gör jobbet mycket bättre, vilket fungerar strålande i SP1 RTM.

Att säga att "alla som har ett crack kommer bla bla bla" är att ta i, eftersom ett crack's uppgift är att inte bli upptäckt (!). Om då cracket sköter sig kan ju Microsoft inte alls veta att man har det.

Själv har jag använt alla möjliga crack ända sen Beta 2, dock är jag inte jättemycket för piratkopiering, med jag tog lagen i egna händer eftersom mitt Windows XP slutade att fungera och jag inte fick någon skiva med datorn!!

Vad är det dem säger nu? Att vi kommer få massa svarta skärmar och meddelanden innan månadens slut? Jag kan ju rapportera när Mars börjar om det var skitsnack (som vanligt när det gäller info om Windows, eller faktiskt sant).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att säga att "alla som har ett crack kommer bla bla bla" är att ta i, eftersom ett crack's uppgift är att inte bli upptäckt (!). Om då cracket sköter sig kan ju Microsoft inte alls veta att man har det.

Då tycker jag att du omgående skall ta och dra ut nätverkskabeln baktill på datorn som är ansluten till ditt modem, för det är just den vägen MS kommer att få reda på att du har en crackad Vista licens. Hört talas om "Pladdra med mamma"?

Ett cracks uppgift är inte att "dölja" att du har en olovlig licens (det har MS redan "upptäckt" åt dig, de väntar bara att slå till ;D...), utan det är bara en bekräftelse på att du inte har råd med programvaran överhuvudtaget...

Vad är det dem säger nu? Att vi kommer få massa svarta skärmar och meddelanden innan månadens slut? Jag kan ju rapportera när Mars börjar om det var skitsnack (som vanligt när det gäller info om Windows, eller faktiskt sant).

Om du kommer ut på Internet överhuvudtaget ja...

Lite nattläsning:

http://www.microsoft.com/sverige/msab/gsi/overview.mspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycket att det är värt pengarna bara att slippa strula med crack till ett OS. Jag kan ladda ner alla uppdateringar utan att behövs tänka på att det kanske innebär att jag måste ut och leta upp nytt crack för att jag har uppdaterat datorn.

Helt off topic, eller i alla fall en del, hade jag dock gärna sett att en licens gällde för alla datorer i hemmet. Kanske begränsat till ett maxantal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Altså det var inte meningen att vara som en sån typisk tönt som bara skryter om sina crack o sånt. Men saken är den att jag faktiskt började med Vista eftersom mitt köpta Windows XP inte hade någon medföljande skiva som jag behövde efter att ha tömt den.

Sen vad ByggareBob säger är lite vad en svensson skulle sagt. Helt enkelt för mycket tillit till Microsoft. Förrästen gäller detta bara de gamla cracken, vilka jag inte har. Sen har ju jag redan SP1 RTM så jag vet att de fungerar.

Sen det där med att inte kunna ladda hem updates från microsoft med crack är lite av en myt enligt mig. Många säger det, men det är totalt fel; jag har (utan skryt) laddat hem alla tillgängliga updates sen Beta 2. Just nu har jag en "äkta" Windows Vista Ultimate med SP1 senaste uppdateringarna och all funktionallitiet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen vad ByggareBob säger är lite vad en svensson skulle sagt. Helt enkelt för mycket tillit till Microsoft. Förrästen gäller detta bara de gamla cracken, vilka jag inte har. Sen har ju jag redan SP1 RTM så jag vet att de fungerar.

Vad bra då...

Frågan är bara hur länge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Al6 om du inte har skiva till dit xp men har ett orginal då ska du ha din licensnyckel på datorn.

Då lånar man en skiva eller laddar ner en och installerar med den nyckel som sitter på datorn.

Inte svårare än så att kunna använda sitt orginal igen.

Men har du ingen license nyckel med datorn så fick du inget orginal med din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om al6 och jag måste dra ut nätverkskabeln måste alla som har en oem licens göra likadant.

Varför det? jag har en OEM-licens, skillnaden mot Er är att min licens är laglig... Jag behöver m a o inte dra ur min nätverkskabel, då Microsft aldrig kommer på besök. "Mamma" pladdrar visserligen, men hon skvallrar aldrig...

Ni biter er bara i svansen, om ni fortsätter att hävda att ett "junk"-Vista är bättre än ett original...

(Just därför älskar jag dessa fåniga diskussioner om när snålheten bedrar visheten) ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt förra crack räckte i ca 1 år, men redan då visste jag att det skulle bli upptäckt nån gång i framtiden eftersom det stod överallt att det var möjligt att Microsoft skulle fixa detta.

Mitt nuvarande crack verkar vara mer igenomtänkt; cracket körs innan Vista änns startat. Jag tror detta kommer hålla i en så där 2 år, kanske för alltid (Seriöst). Men jag gillar inte att sitta och spekulera i Windows, så vi kan väl ta en liten paus här och återkomma när Mars börjar.

Edit:

Om al6 och jag måste dra ut nätverkskabeln måste alla som har en oem licens göra likadant.

Jaha, nu förstår jag det XD. Ja exakt vad jag menar; ett crack har ju i uppgift att förbigå aktiveringen och göra det på ett sätt att det inte blir upptäckt. Vilket, om cracket sköter sig, får Vista att bli oskiljaktigt från de äkta = Microsft KAN inte stoppa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför? Alla mina saker fungerar perfekt. Dessutom är den här datorn inte någon jag tänker lägga ner ett ända öre på, eftersom den är fullständligt urusel byggd. Den låter som en hel jumbojet när man använder typ Anteckningar. Vill inte ha några tips angående hur jag kan få den tystare. (Det är inte jag som äger denna)

Förrästen så är det den andra mars och fortfarande inget från Microsoft angående några crack, ni kanske skulle ha lyssnat innan och inte bara referera till andras texter som inte grunar på fakta, utan 100% spekultion...

Edit:

Jag kollade igenom inläggen och det som ByggareBob säger är ju totalt fel. Den huvudsakliga uppgiften för en Vista-aktiverare är att aktivera Vista på ett sätt så den inte skiljer sig från en äkta aktivering. (Inte blir upptäckt). Sen det där med att ByggareBob skulle ha en mer äkta licens än våra crackade är helt fel.

En dator måste få sina uppgifter definierade, man kan inte bara skriva:

if falskVista then ingenFunktionalitet

Vad falskVista innebär måste definieras, och den definitionen har Microsoft nu ändrat på, eftersom vi tidigare kunde använda OEM BIOS emulationer, men inte nu mer.

Jag har 100% funktionalitet, och har till och med bilden "fråga efter genuin programvara". Mitt crack uppfyller alltså kraven i definitionen äktaVista, vilket innebär att jag har en precis lika äkta licens som du ByggareBob!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen det där med att ByggareBob skulle ha en mer äkta licens än våra crackade är helt fel.

Jag har 100% funktionalitet, och har till och med bilden "fråga efter genuin programvara". Mitt crack uppfyller alltså kraven i definitionen äktaVista, vilket innebär att jag har en precis lika äkta licens som du ByggareBob!

Vad du svamlar...

Frågan är om du inte skall leka med lego istället???

Kan du uppvisa en äkta licensnyckel och äkthetsbevis (COA) , så tror jag på dig...

Det kan jag, så min licens är mer äkta än din...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tolka mitt inlägg som svammel bevisar bara att du inte änns kan tyda den mest simpla kod...

Men nu till svaret: det är ju självklart att du har en äkta och jag inte har det, men i praktiken har vi exakt lika äkta nycklar, det ända som skiljer är att du har fått din på ett hederligt sätt. Sen så har jag ju inte en sån där silvrig lapp med massa bokstäver på men det klarar jag mig utan.

Det är ju solklart att vi inte tycker lika, men du måste medge att du hade fel innan när du sa att jag inte änns skulle komma ut på internet efter 1 Mars...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ByggareBob !!! Vad suddig bilden är på din licens sticker !!!  ;)

al6 !!! Vänta och se när microsoft "täpper" till din dator och "låser" den för dig så att du inte kan "öppna/starta" den igen !!! Ladda ner/köra "pirat" kopia/kopior är olagligt !!! Vet du inte det?  :o

Mvh.Ozzyman  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...