Gå till innehåll

[LÖST] För klent nätagg?


Recommended Posts

Du kan väl prova med att minimera systemet så du ser om nätaggregatet över huvud taget kan starta.

Du kan prova med bara processorn och ett par minnen.

Sedan har du väl redan kollat att både 20+4-pinnars och 4-8-pinnars ström matningarna till moderkortet

sitter i.

Du borde få ett ryck i processorfläkten även om nätaggregatet skulle stängas av direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får ingen ström till modekortet, helt dött inget händer inga fläktar går igång eller något.

Jag har ett aspire 550w nätagg till denna dator: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=UPA59

Kan det vara så att nätagget är för klent?

Svar nej.

Ditt m.kort är troligtvis kass, eller nätagget. men innan du delar ut dödsdommen..

Prova att strappa bort allting utom cpu å minnen, även g-kortet, och se om du får reaktion.

fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bantat ner till endast processor och tillhörande fläkt 2 st. minnen. Båda strömkablarna till modekortet sitter i. Och absolut inget händer. Misstänker starkt att modekortet är paj?

Edit: jag har testat att nätagget funkar på en annan klenare dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att startkontakten från frontpanelen sitter rätt i moderkortet ?

Jag försöker ladda ner manualen för moderkortet men det är trögt.. Finns ingen led/indikering på

moderkortet som visar att den står i stand-by ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope ingen brun sörja som läcker ut.

Jag har gått efter kopplingsschemat enligt manualen för strömmen på frontpanelen. Tror nog det ska sitta rätt. Men även om man satt det fel borde väl fläktarna gå ett varv när man sätter på strömmen till nätagget/modekortet. Det gjorde det på min gamla dator i alla fall.

Edit: Lyser ingen led på fronten heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hummm...e-son, det är ett sprillans nytt uppdaterings kit.

Där finns en lysdiod intill frontpanel-kontaktraden på moderkortet. Den skall lysa när nätaggregatet är på

även om datorn inte startats.

Nej datorn startar inte bara för att nätaggregatet är på. Man måste även trycka på strömbrytaren på fronten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hummm...e-son, det är ett sprillans nytt uppdaterings kit.

Där finns en lysdiod intill frontpanel-kontaktraden på moderkortet. Den skall lysa när nätaggregatet är på

även om datorn inte startats.

Nej datorn startar inte bara för att nätaggregatet är på. Man måste även trycka på strömbrytaren på fronten.

Ok, hittat lysdioden, men den lyser tyvärr inte när strömmen är tillkopplad.

Nej alltså inte att datorn skulle starta upp men ett testvarv eller vad man ska kalla det brukar fläktarna på min gamla dator göra när jag slår på huvudströmmen till nätagget/modekortet. Kankse inte funkar likadant på alla datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir väl att ringa DB på måndag och höra vad dom har att säga. Tråkigt när man väl ska sätta ihop prylarna så blir man osäker på om man själv kopplat fel eller om prylarna är trasiga. Vill igång och mjukvarupilla inte bygga dator :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja... nätaggregatet ska ju räcka även om marginalen inte är så stor.

Powerswitch anslutningen är ju mycket viktig i detta läget. (se bild)

Är nätaggregatet begagnat och har fungerat förut ?

EDIT:  Där väl ingen risk att du lyckats dra ur sladden till panelkontakten i fronten vid installationen?

          (det har hänt mig, och då händer inte mycket...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ska kolla igenom anslutningarna en gång till, men är ganska säker på att det är rätt kopplat. Japp nätaggregatet är begagnat och har funkat förut, funkade senast idag till min gamla dator när jag skulle kolla så det fortfarande var helt.

Edit har även testat att starta manuelt med skruvmejsel för att kolla så inte fronpanelsskopplingen är trasig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WOW, det snurrar! kan ha varit Powerswitch en trots allt satt fel. ska testa koppla ihop delarna en efter en igen o se hur det går. Stort tack tillvidare =)

Så du har satt PW kabeln på fel plats.

Varför skriver du inte att du bytt grejerna eller haft isär och uppdaterat?

Det är ju först då man kan spekulera i handhavandefel.

fredirk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WOW, det snurrar! kan ha varit Powerswitch en trots allt satt fel. ska testa koppla ihop delarna en efter en igen o se hur det går. Stort tack tillvidare =)

Så du har satt PW kabeln på fel plats.

Varför skriver du inte att du bytt grejerna eller haft isär och uppdaterat?

Det är ju först då man kan spekulera i handhavandefel.

fredirk

Om du läser hans första inlägg så ser du länken till det han försöker installera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, glädjen varar inte länge  :) När det snurrade så hade jag tagit ut hela modekortet från chassit. Nu när jag skruvade i det igen och försökte starta på samma sätt så är det dött igen, kan det ha något att göra med kontakt från modekortets undersida till chassit? Ska man ha något i mellan chassit och modekortet? Det står inget om det i manualen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...