Gå till innehåll

[LÖST]Dela ut mapp som alla datorer och användare i mitt nätverk kommer åt?


Recommended Posts

Tja, jag har ett vanligt "kabel" nätverk hemma med en router och tre datorer sammankopplade på det.

Jag (den mest tekniska i familjen) skulle vilja kunna ha t.ex. en mapp på min dator som alla datorerna på nätverket kan nå för att kunna skicka över filer med mera snabbt.

Hur gör jag för att fixa till så att det funkar? Tackar för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör Windows XP (du anger inte detta) så är väl det enklaste att de kataloger som du vill dela ut

högerklickar du på och väljer "Delning och säkerhet...".

Där markerar du att du vill dela ut mappen, tilldelar den ett utdelningsnamn och ändrar Behörigheter

så att andra även kan skriva till mappen.

I de andra datorerna öppnar du utforskaren, menyvalet "Verktyg" och "Anslut nätverksenhet..."

Du tilldelar en bokstav för nya NätverksDisken och antingen "Bläddrar..." och finner de utdelade tjänsterna

eller direkt skriver in sökvägen till din dators delningar ( 192.168.0.nnnDelade_Program ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi säger så här istället då:

Jag har två hårddiskar i datorn, en 250GB och en 500Gb, hur gör jag för att andra datorer inom nätverket ska kunna hämta filer från den och lägga till filer till den? Och som jag skrev förut så har jag en Windos XP och dom andra på nätverket är Windows XP och Windows Vista.

Tacksam för svar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ok, förstår inte riktigt endå. Jag högerklickar på min 500Gb hårddisk och väljer "Delning och säkerhet". DÅ kommer det upp en ruta med olika flikar där det står Allmänt, Verktyg, Maskinvara, Dela ut och Kvot, har fliken "Dela ut" öppen. Där står det ytterligare "För att skydda datorn från oönskad åtkomst bör du inte dela ut rotenheten". Och under den texten så står det "Klicka här om du är medveten om risken men ändå vill dela ut rotenheten". Jag trycker på den texten att jag är medveten om riskerna och då kommer det upp två underflikar: "Lokal delning och säkerhet" och "Nätverksdelning och -Säkerhet".

Förstår inte hur jag ska gå vidare sen för att dela ut den på mitt nätverk. Skulle vilja ha det så detaljerat som möjligt.

Tackar på förhand. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trycker på den texten att jag är medveten om riskerna och då kommer det upp två underflikar: "Lokal delning och säkerhet" och "Nätverksdelning och -Säkerhet".

Jag känner igen detta från en gammal version av XP Pro eller XP Home men har inga bilder på det...

Jag förutsätter att din lokala disk skall delas ut lokalt i nätet...

Den bild jag skickar med visar stegen 1-10 för att skapa ett nytt resursnamn och dela ut.

Hoppas att du kan improvisera lite och ser hur du fortsätter med resurs utdelningen.

Får du inte till det genast så kan du ju alltid ta bort delningen och försöka igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, bra bild men under fliken "Dela ut" så har jag ingenstans där det står "Dela ut den här mappen". Min ser helt annorlunda ut än vad din bild visar.

Kan inte lägga upp en bild heller för kan inte riktigt krympa den så att den blir under 128Kb, men har försökt förklara så gott som möjligt.

Tackar i förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du gör något annat måste du aktivera NetBIOS över TCP/IP.

Högerklicka på din nätverksanslutning och välj egenskaper. Under allmänt markerar du Internet Protoco (TCP/IP) och klickar på egenskaper. Längre ner i rutan som kommer upp klickar på Avancerat. I denna rutan klickar du nu på Aktivera NetBIOS över TCP/IP.

Nu ska du kunna välja som Waxinator visar....

Du har väl alla datorer länkade till samma nätverksnamn?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du skrev Manneman så har jag nu aktiverat Net Bios över TCP/IP. Rutan är fortfarande detsamma som innan. Lägger nu upp en bild av hur rutan ser ut för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag föstår så ska du ha en hel hårddisk utdelad via nätverk?

Alla datorer i Nätverket måste ha samma arbetsgrupp. Om jag inte minns fel så är arbetsgruppen som standard "MSHOME" i XP. Här ska du nu i varje enskilld dator ange samma grupp, t e x "T@wo Nätverk". Datorerna skall startas om för att allt ska gälla...

I rutan du visar ska du nu klicka på den blå texten "Klicka här om du är införstådd med....bla bla".

Sen ska du i varje enskilld dator leta upp den delade resursen och ha den att starta varje gång Windows startar. Detta hittar du under "Datorer i nätverket"... typ så heter det. Det är ju förutsatt att datorn som disken/mappen finns i är igång. Funkar allt kommer du att ha en ny nätverksenhet under "Den Här Datorn".

Funkar inte detta för dig så har jag en fin beskrivning att scanna in i bildformat och skicka över mailen.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ännu inte ha satt upp datorn för nätverk...

Den säger ju att "Fjärråtkomst har inaktiverats av säkerhetsskäl...men..."

och så ges du chansen att köra "Guiden konfigurera nätverk"... Gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mailat ett inscannat dokument hur du gör EFTER att aktiverat näverksdelning OCH angett datorerna med samma arbetsgrupp. Skickade dokumentet till adressen som står i din profil. Det var för stort för att bifoga i tråden.

Kortfattat ska du högerklicka på skrivbordet på den dator där du vill se den aktuella mappen/disken och välja "Anslut till nätverksenhet"... bläddra fram till resursen och bocka i "anslut vid varje inloggning". Har du den delade mappen i dator A så ska du göra detta på dator B, C och D osv....

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manneman: Ja, det är en hel hårddisk på 500GB som jag ska ha utdelad på nätverket. tack för mejlet förresten, tackar här istället för att skicka ett till mejl till dig. (Tackar för bilden du skickade hade användning av den)

waxinator: Efter att jag konfigurerade nätverket som du nämde så blir min ruta som på den bilden du laddade upp, verkade vara det som var problemet. :)

Har fått det att funka nu på min XP, den andra XP och den andra Vista, så allt fungerar som det ska och jag är nöjd. Mycket bra hjälp man fick. :)

Det jag gjorde var att först konfigurera nätverket så att det vart samma "ruta" som ni har och sen så körde jag på efter alla anvisningar ni gav och nu fungerar det.

En sista fråga bara är hur jag gör så att det står att den här tråden är löst? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härliga tider och bra jobbat själv !

Du öppnar ditt första inlägg via Ändra och sedan lägger du till texten "[LÖST] " uppe i din Ämnesrad.

T.ex: "[LÖST] Dela ut mapp som alla datorer och användare i mitt nätverk kommer åt?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...